Self/less(2015)

BIOSCOOP | In SELF/LESS verwisselt regisseur Tarsem Singh de eye candy van wapperende gewaden en droomwerelden voor de eye candy van Ryan Reynolds. Maar of dat nou zo’n goed idee is…?

Zakenman Damian (Ben Kingsley) is iedereen de baas, maar er is één ding dat hij niet kan verslaan: kanker. Hij heeft niet lang meer te leven. Een geheimzinnig visitekaartje brengt hem in contact met wetenschapper Albright (Matthew Goode), die een uitweg biedt.

Via een procedure die shedding heet, kan het aftakelende lichaam worden ingewisseld voor een gloednieuw gezond exemplaar, uiteraard voor heel veel geld en met de voorwaarde dat hij niemand vertelt wie hij echt is. Damian stemt in en het bewustzijn van de oude man wordt in het lichaam van Ryan Reynolds gecentrifugeerd. Met een nieuwe naam, Edward Kilner, verhuist hij naar New Orleans voor een nieuw leven vol muziek, sport, straatfeesten en mooie vrouwen. Maar dan krijgt hij ineens visioenen en herinneringen die niet van hem zijn, van een oorlog waarin hij niet gevochten heeft en van een vrouw en kind die hij niet kent. Edward ontdekt dat Albright hem weliswaar lang niet alles verteld heeft, maar wel een paar ware woorden sprak: ‘Immortality has some side effects.’

Het is even wennen, deze nieuwe film van regisseur Tarsem Singh. Weg is de edelkitsch van THE CELL, THE FALL of IMMORTALS. Misschien heeft het ermee te maken dat zijn vaste kostuumontwerper Eiko Ishioka in 2012 overleden is, maar voor overdonderdende visuals hoef je deze film dus niet te gaan zien. Helaas zijn er ook niet veel andere redenen, want SELF/LESS is een doorsnee scifi-actiefilm geworden. Matthew Goode doet het prima in zijn rol van sinistere wetenschapper. Ryan Reynolds kan heel goed getergd kijken en probeert nog iets van zijn rol te maken, maar aangezien je meteen na de shedding al weinig meer terugziet van de persoonlijkheid van de cynische oude Damian, is er van enige karakterontwikkeling geen sprake en word je ook niet meegetrokken in zijn dilemma.

Zoals de titel en de hoogdravende tagline ‘God created man. Man created immortality.’ al doen vermoeden, zien de makers SELF/LESS als een film met een boodschap. Singh en schrijvers David en Àlex Pastor (CARRIERS) lijken iets te zeggen te hebben over identiteit, over hoe alles in de wereld te koop is en over dokters met godcomplexen, en passant nog even refererend aan oorlogstrauma’s en zelfopoffering, Ze verzanden daarbij hopeloos in clichés en onuitgewerkte ideeën. Van de dochter van de rijke zakenman, die uiteraard een rebelse wereldverbeteraar is, tot de rechtschapen soldaat, wiens vechtskills heel handig tegelijk met de flashbacks terugkomen. Vanaf het moment dat de eerste visioenen in het hoofd van Edward opduiken, volgt de film het pad van een standaard actiefilm. Plottwists worden ver vantevoren aangekondigd. Mocht je het allemaal toch niet begrepen hebben, wordt alles aan het eind nog een keer uitgebreid uitgelegd. Singh en de broertjes Pastor zouden hun publiek iets hoger in mogen schatten.

Kon Singh in zijn eerdere films nog beschuldigd worden van style over substance, nu is dus ook die stijl ver te zoeken. Misschien keert hij met zijn volgende film weer terug naar de wapperende gewaden en psychedelische droomwerelden. Dat lijkt hem toch beter te liggen, want SELF/LESS is helaas spanningsloos, verrassingsloos en richtingloos.

Distributeur: Entertainment One Benelux. Release NL: 16 juli, BE: 29 juli 2015. Copyright: Marjan Westbroek. Overname uitsluitend na goedkeuring van de rechthebbende. Online gepubliceerd 15 juli 2015.

14 juli 2015
    Self/less
    117 minuten