Intruders(2014)

Glen Morgan, een van de schrijvers van THE X-FILES, doet zijn best om het ingewikkelde en intrigerende concept tot leven te brengen, maar INTRUDERS is helaas dead on arrival.

Jack Whelan (John Simm) is een ex-agent wiens vrouw, Amy (Mira Sorvino), opeens verdwijnt. Hij ontdekt dat ze er een dubbelleven op nahoudt: ze is, onder de naam Rose, lid van een geheim genootschap, de Qui Reverti. Op het zelfde moment, elders in het verhaal, loopt een negenjarige meisje weg van huis

INTRUDERS is gebaseerd op het gelijknamige boek van Michael Marshall en geproduceerd door de BBC. De Qui Reverti (‘Hij keert terug’ in het Latijn) heeft de sleutel tot het eeuwige leven ontdekt. Ze kunnen namelijk hun zielen laten terugkeren in nieuwe lichamen. Dat werkt met behulp van ’triggers’, bepaalde objecten die bij leven veel voor iemand betekenden. De ziel moet in het volgende leven weliswaar een lijf delen met een andere ziel, maar toon ze de ‘trigger’ en de tweede ziel krijgt de overhand. Hoe Qui Reverti de zielen van de lucky few weer terug weet te vinden is een raadsel. Het maakt het wel gemakkelijker dat alle zielen in de buurt van Seattle terugkeren.

De serie doet erg zijn best om mysterieus te zijn. Series als TWIN PEAKS en WAYWARD PINES houden ook allerlei informatie achter, maar laten vervolgens de kijker beetje bij beetje ontdekken wat er aan de hand is, in een logische volgorde. Of neem BROADCHURCH: de kijker weet de hele serie wat de hoofdpersonen ook weten en zo is het duidelijk welke puzzelstukjes er nog ontbreken om het plaatje compleet te maken. In het geval van INTRUDERS is de kijker al snel kwijt wie nog wat weet. De pogingen het verhaal wat structuur te geven leiden tot vervelende herhalingen en nog meer verwarring. Flashbacks, herinneringen, heden – en af en toe een scĂšne die gewoon onmogelijk te plaatsen is: het loopt allemaal door elkaar.

Het helpt ook niet dat de personages zo onnavolgbaar handelen. Zo moet een bepaald gesprek per se op een veilige plek worden gehouden, buitenshuis. De informatie die in dit gesprek wordt gedeeld blijkt echter allerminst gevoelig. Anderzijds: iemand die haar best doet niet gevonden te worden, laat wél een telefoon vol belangrijke informatie rondslingeren. Qui Reverti zou in het grootste geheim opereren, maar de eeuwenoude zielen in nieuwe lichamen halen tegen wildvreemden herinneringen op aan de achttiende en negentiende eeuw

Maar wat deze serie vooral de das omdoet, is de totale afwezigheid van chemie tussen de acteurs. Elke aflevering opnieuw is het alsof iedereen compleet vervreemd is van elkaar, zelfs in het geval van Amy en Jack Whelan, die al jaren getrouwd zijn. Er is ook geen chemie met de kijker. Kan je je TWIN PEAKS voorstellen zonder Special Agent Dale Cooper en zijn liefde voor goede koffie? INTRUDERS mist zulke unieke personages. Er wordt wel geprobeerd je te laten bekommeren om de personages â€“ de huurmoordenaar die een meisje niet kan vermoorden: oh, wat is hij gevoelig! – maar zelfs een gruwelijke miskraam voelt als een slimmigheidje, niet als een ingrijpend plotpunt. Dat komt doordat het geĂŻsoleerde gebeurtenissen zijn, zonder gevolgen voor de rest van de serie.

Uiteindelijk laat het je op den duur allemaal koud. Je bent hoogstens blij wanneer een aflevering wat minder rommelig uitpakt of er eindelijk wat duidelijkheid komt. Bij geslaagde mysterieseries zijn dat soort momenten glorieus: “IK WIST HET!” of: “WAAAT? NEEEE!” (Geef maar toe, dat heb je minstens Ă©Ă©n keer tegen je televisie geschreeuwd.) Bij INTRUDERS zucht je diep. De reeks werd wegens lage kijkcijfers na Ă©Ă©n seizoen – acht afleveringen – stopgezet. Alle resterende vragen zullen dus voorgoed onbeantwoord blijven.

Distributie: Just Entertainment. Release: 28 april 2015. Copyright: Carlijn Kruidhof. Overname uitsluitend na goedkeuring van de rechthebbende. Online gepubliceerd op 9 juni 2015.

© Carlijn Kruidhof
9 juni 2015