Tijdens de Amerikaanse burgeroorlog maakt een groep deserterende Zuidelijke soldaten bij een bankoverval een flinke zak goud buit. Teneinde aan de posse te ontkomen, verschuilen de bankrovers zich op een verlaten plantage, waar hen een gruwelijker noodlot dan een ouderwetse lynching te wachten staat.
De voormalige eigenaar van de plantage offerde er zijn slaven en kinderen, in de hoop daarmee zijn doodzieke echtgenote te redden. Een en ander liep uit de hand en nu dolen hun verdoemde zielen als wanstaltige demonen door het oude, krakerige huis. DEAD BIRDS begint veelbelovend met een bloederige bankoverval en een akelige scène in het maïsveld, waar de groep wordt aangevallen door wat later een demon blijkt te zijn. Eenmaal in het huis weet scenarist Barrett (ook medeverantwoordelijk voor FRANKENFISH) echter niet zo vreselijk veel te bedenken voor zijn nogal eendimensionale personages. Men loopt behoedzaam door de kamers, doet een dutje, speelt een potje poker om de nacht door te komen en wordt af en toe opgeschrikt door een akelig geluid of geestverschijning. Personages verliezen elkaar vervolgens uit het oog en ook het goud is ineens onvindbaar, wat natuurlijk voor achterdocht en paranoia zorgt. Maar ook deze onderlinge spanningen willen maar niet tot een kookpunt komen. Zo blijft DEAD BIRDS lauwe pap tot aan de spannende finale in het maïsveld. Een aardig circulair einde tilt de film dan nog net boven een onvoldoende uit.
Copyright Agnes Tourvel. Overname uitsluitend na goedkeuring van de rechthebbende. Origineel gepubliceerd in Schokkend Nieuws #66, p42.