JBLUM
JBLUM
INTERVIEW

Interview Jason Blum

JBLUM VOORPUBLICATIE | Blumhouse Productions. Voor de één een fabriek die matige horrorfilms uitspuugt aan de lopende band. Voor de ander een inspirerend bedrijf dat jonge filmmakers kansen biedt die ze anders nooit zouden krijgen. Dat het productiehuis wordt geleid door een volkomen transparant enigma, maakt de zaken er niet eenvoudiger op.

Ook in de filmwereld geldt: de winnende coach heeft altijd gelijk. Nadat zijn bedrijf Blumhouse Productions in 2007 met de ultragoedkope spokenfilm PARANORMAL ACTIVITY in het openingsweekend al vijf keer het budget wist binnen te harken aan de Amerikaanse bioscoopkassa, is Jason Blum niet meer weg te denken uit het moderne (horror)filmlandschap van Hollywood. De teller staat inmiddels bijna op 200 miljoen, waarmee de eerste film uit de franchise weliswaar nog niet eens in de schaduw kan staan van een gemiddelde Marvelfilm, maar procentueel is PARANORMAL ACTIVITY nog steeds een van de meest winstgevende films in de geschiedenis. Iedereen besefte dat Jason Blum iets bijzonders had gedaan. Schokkend Nieuws sprak de magiër van het microbudget tijdens zijn recente bliksembezoek aan Nederland.

Waar komt eigenlijk je fascinatie voor low-budget filmen vandaan? Is dat puur omdat er dan meer winst kan worden gemaakt?

‘Winst maken is leuk, maar niet reden nummer één voor onze keus voor microbudgetten. Van een laag budget wordt een horrorfilm altijd beter. Voor andere genres geldt die regel zo goed als nooit. Als je van een Marvelfim het budget radicaal omlaag zou knikkeren, is er geen geld meer voor de speciale effecten die dergelijke films zo succesvol maken. Met peperdure CGI kan er nog altijd een slechte horrorfilm uit de koker komen. Mijn mantra is: the meat of a horrormovie zijn de acteurs en het verhaal. Daarnaast: low-budget stelt ons in staat om films maken die raar zijn, die zich onderscheiden van andere horrorproducties. Grote Hollywoodstudios kijken altijd naar iets wat al succesvol geweest is, zijn puur gericht op een zo groot mogelijke winst. Bij low-budget is het juist andersom. Wij willen een verhaal dat uniek is en waar je nog nooit van gehoord hebt.’

Een veelgehoorde kritiek op je low budget methode is dan weer wel dat medewerkers aan je films bar weinig betaald krijgen…

‘Ja, maar daar zijn we vanaf het begin altijd heel eerlijk over. Maar het is niet zo erg als bij Roger Corman destijds, haha. De regisseur en acteurs krijgen bij ons het minimum betaald en als de film succesvol wordt, dan krijgen ze meer. Een bijkomend voordeel is dat regisseurs na zo’n succes meteen in the picture staan. Of opnieuw. James Wan is hiervan een goed voorbeeld. Hij had SAW gedaan, maar daarna ging het niet goed met zijn carrière. Niemand geloofde hem toen zei hij dat hij met INSIDIOUS een perfecte horrorfilm kon maken, maar wij wel. Zolang hij het maar deed met een miljoen dollar. Zelfde verhaal bij Scott Derrickson en zijn EXORCISM OF EMILY ROSE. Na die films maakten ze allebei een comeback en dat is echt een voordeel van ons model.’

Je doet wel een beetje laatdunkend over lowbudgetlegende Roger Corman…

‘Kwam dat zo over? Laat ik het dan anders zeggen… Ik heb enorm respect voor Corman en wat hij voor elkaar wist te krijgen met minimale budgetten. Maar hij werkte vaak -in tegenstelling tot Blumhouse- met hele jonge, onervaren mensen. En je zal zelf ook toe moeten geven dat je in deze tijd gewoonweg niet meer aan kunt komen zetten met bordkartonnen sets. Het bioscooppubliek is te verwend geraakt. Als je geen kwaliteit levert, niet met ervaren mensen werkt, dan laten ze je film links liggen. Ik smul nog steeds van veel van zijn films, of de dingen die Larry Cohen heeft gemaakt. Maar die guerillatijd, de jaren van de extreme artistieke vrijheid, dat is echt voorbij…’

 

Het hele interview is te lezen in Schokkend Nieuws #139 die op 3 augustus 2019 verschijnt.

31 juli 2019

Fan van horror, sci-fi en cult?

Neem een abonnement!

Ons magazine bevat nóg meer en staat vol interviews, recensies en achtergronden.
Voor slechts 35 euro valt-ie 6x per jaar op je mat!
Liever digitaal ontvangen? Dat kan ook!