Outpost: Black Sun(2012)

Volgens de tekst op het dvd-hoesje is OUTPOST: BLACK SUN de “zwaarste en heftigste versie tot nu in het Nazi zombie genre met een visueel verbluffende stijl en de uitstraling van een grote Hollywood blockbuster”. Beloofd is beloofd.

In 2008 regisseerde Steve Barker OUTPOST, een best te pruimen horrorfilm over huurlingen die tijdens de Tweede Wereldoorlog stuiten op een bunker vol Nazi-zombiesoldaten. Ene Klausener is het kwade genie achter deze monsters. OUTPOST: BLACK SUN borduurt voort op het verhaal, maar vindt plaats in het hier en nu. Een internationale vredesmacht vecht in een Oost-Europees land tegen de Nazi-zombies. Te midden van deze gevechten treffen we Lena, die jacht maakt op Klausener, en Wallace, die een geheimzinnige Nazi-machine probeert te onderscheppen. Deze machine creëert een magnetisch veld dat de Nazi-zombies onoverwinnelijk maakt en breidt zich steeds verder uit. Dit ondode leger moet gestopt worden voordat het zich over de hele wereld verspreidt!

En dat is nog niet alles, want waarom injecteren de Nazi-zombies hun slachtoffers met een raar goedje? En wat is er gebeurd met die wetenschapper die ook onderzoek deed naar de machine? Er gebeurt heel veel in OUTPOST: BLACK SUN en dat is eigenlijk ook de grote zwakte van deze film. Het is bewonderenswaardig dat Barker en de zijnen meer wilden dan het standaard ‘zombies moeten dood’ maar in dit subgenre werkt het ‘less is more’-principe toch beter.  Dit wordt vooral duidelijk in de finale waarin Lena, Wallace en enkele soldaten uiteindelijk de machine vinden. In de bunker hobbelt ook een gemeen grinnikend Nazi-zombie-heksje rond dat eerder komisch is dan eng en totaal niet past bij de serieuze toon van de film. Ook het uitzetten van de machine blijkt enorm complex, want de verloren gewaande wetenschapper zit erin vast en die heeft de neiging om filosofisch te wauwelen en elektrische pulsen af te schieten. Al met al: een overvol en wispelturig plot.

Voor een low-budget film ziet OUTPOST: BLACK SUN er best gelikt uit maar ‘zwaar en heftig’ wil het maar niet worden. Na de eerste scènes in het door de zombies verwoeste landschap is het gedaan met de dreiging. De Nazi-zombies zijn eigenlijk gewoon ondode soldaten op steroïden die nog best behendig zijn in het mesgevecht. Persoonlijk heb ik mijn zombies toch liever in de ‘ik scheur je ledematen van je romp en eet je darmen terwijl je nog leeft’-variant. Het ontbreekt in OUTPOST: BLACK SUN aan gore en creatieve moordpartijen en dat maakt de film, naast het gebrek aan spanning, toch een beetje saai. In 2013 verschijnt OUTPOST: RISE OF THE SPETZNAS. Misschien doen de Russische zombies het beter.

Di: Splendid. Op dvd en blu-ray vanaf 23 augustus. Copyright Sarah Knuvelder. Overname uitsluitend na goedkeuring van de rechthebbende.  Gepubliceerd op 3 september 2012.

© Sarah Knuvelder
3 september 2012