glass
glass
Beeldbuis
4 mei 2019

Een post-apocalyptische zoektocht

glassBEELDBUIS | Het is mei, de maand waarin we beginnen met het scheren van onze bikinilijn en het insmeren van ons lichaam voor dat perfecte kleurtje. Deze maand komen er weer een aantal films uit op dvd en VOD: een HERBIE 2.0, de enige superheldenfilm die er dit jaar toe doet en een wannabe MAD MAX.

Op 8 mei verschijnt BUMBLEBEE (Universal), of zoals ik het zie, HERBIE 2.0. Net als Herbie kan Bumblebee, de transformerende auto, niet praten en hoewel hij intelligent is wordt hij toch beschouwd als huisdier. Net als in de eerdere TRANSFORMERS-films is het verbazingwekkend dat sterke, intelligente robots de mens nodig hebben om het kwaad te stoppen. Ik ben waarschijnlijk een van de weinigen die BUMBLEBEE slechter vond dan een zaterdagochtendtekenfilm. De plot is natuurlijk flinterdun, het beste acteerwerk is van een auto die kan veranderen in een robot (of is het een robot die kan veranderen in een auto?), de CGI is oké maar niet spectaculair en de actie is duidelijk voor 12 jaar en jonger.

Op 29 mei komt de enige superheldenfilm uit die er dit jaar toe doet. Hoewel de Marvelfilms het genre van de comic-verfilmingen naar het grote publiek hebben gebracht en we op elke ComicCon worden overspoeld door cosplayende Avengers, keek ik meer uit naar GLASS. Die flm zat er al sinds 2000, met het uitkomen van UNBREAKABLE, aan te komen. Het MCU mag dan zijn fases hebben, M. Night Shyamalan heeft ons gewoon heel lang laten wachten en een tie-in-film uitgebracht waarvan niemand de punchline zag aankomen. UNBREAKABLE liet fans destijds op forums, in de trein, tijdens de boodschappen of bij de koffieautomaat denken en discussiëren over hoe tof het zou zijn als er een heel universum om de film zou bestaan, à la de comic Rising Stars. Na een paar jaar vergaten we die dagdromen , totdat SPLIT uitkwam en ons liet geloven dat zo’n universum bestond. En nu is er GLASS, de film die superhelden en schurken in een hedendaags perspectief plaatst. Een film zonder ruimtemonsters, zonder pratende planeten, zonder schurken die het halve universum willen uitroeien. Hier bestaat de schurk omdat er een tegenpool moet zijn voor de held, net als in de comics. GLASS is geen CGI-overladen film volgepropt met spectaculaire actie, maar legt rustig uit hoe alles in elkaar zit voordat de strijd begint.


De CULP-tip van de maand is WASTELANDER (Red Square), die vanaf 23 mei op je ligt te wachten. Als je het citaat van quietearth.com op de dvd-cover moet geloven is het ‘a badass post apocalyptic adventure of epic proportions.’ Een eenzame zwerver leidt een groepje mensen in een post-apocalyptische wereld naar Eden, de enige plaats waar een vredige samenleving zou bestaan. Kennen we natuurlijk al van betere films als de MAD MAX-reeks, WATERWORLD, CYBORG enzovoort. Zo zie je maar weer: als de apocalyps uitbreekt moet je op zoek naar een eenzame zwerver. Die weten altijd waar het níet post-apocalyptisch is. Ik zal dan wel moeten uitkijken dat ik niet een priester of pastoor aanzie voor een zwerver, anders eindig ik nog als een cybernetisch bendelid.

Fan van horror, sci-fi en cult?

Neem een abonnement!

Ons magazine bevat nóg meer en staat vol interviews, recensies en achtergronden.
Voor slechts 35 euro valt-ie 6x per jaar op je mat!
Liever digitaal ontvangen? Dat kan ook!