a postman photo u1
a postman photo u1
TGIF
11 maart 2022

Thank God It’s Friday, 11 maart 2022

a postman photo u1 TGIF | Schokkender dan de journaalberichten van de afgelopen dagen kunnen we het deze week niet bedenken. Ons magazine mag dan wel genoeg lezers hebben die hunkeren naar de eighties (wat overigens mooi te zien in is ons meest recente nummer waar, de nostalgie naar de videotheken centraal staat), maar of er echt nood was om De Bom van Doe Maar of Russians van Sting opnieuw actueel te laten klinken betwijfelen we toch sterk. 

Dat deze angstaanjagende agressie voer wordt voor de filmscenario’s van de komende jaren staat nu al buiten kijf en meer dan ooit zullen de Russen (nog maar eens) worden afgeschilderd als onbetrouwbare snoodaards. We zijn benieuwd wat dat voor James Bond zal betekenen, en wie weet krijgen we opnieuw Cannon-achtige actietitels zoals RED DAWN en INVASION U.S.A. te zien.  Of we dit soort films ook in de bioscoopzalen zullen kunnen zien wordt alsmaar minder zeker. Studio’s blijven zich almaar meer terugtrekken uit de cinemazalen.

Vooral het huis van de muis lijkt het oorlogspad te kiezen. Zo kondigde deze week 20th Century Studios aan dat ze van plan zijn om jaarlijks minimaal tien films te maken die rechtstreeks op streaming zullen belanden, terwijl de bioscopen zich zoet zullen moeten houden met een handjevol titels waarvan de sequels van AVATAR en FREE GUY de grootste zijn. Disney-abonnees kunnen zich alvast warm maken voor de PREDATOR-prequel PREY. Fede Álvarez die we kennen van EVIL DEAD uit 2013 en DON’T BREATHE houdt zich bezig met een nieuwe ALIEN-film die naar alle waarschijnlijkheid eveneens rechtstreeks op het Star-kanaal van Disney+ zal gedropt worden. In The Hollywood Reporter legt de grote Fox-baas Steve Asbell uit hoe hij de toekomst van zijn studio ziet. De nieuwe PLANET OF THE APES van Wes Ball behoort (voorlopig) nog niet tot het streamingclubje. Veel is er nog niet geweten over de inhoud ervan of welke richting men deze keer zal inslaan met het verhaal van Pierre Boulle, maar Ball maakt zich alvast sterk door te zeggen dat het geen reboot wordt.

Voorlopig mogen superhelden wel nog hun kunstjes op het witte doek vertonen. Zoals verwacht scoort THE BATMAN goed en is het na SPIDER-MAN: NO WAY HOME de film die voor het meeste geld in het laatje zorgt sinds de pandemie toesloeg. De meningen zijn verdeeld over de film van Matt Reeves, maar dat hij moest afrekenen met de loodzware erfenis die Christopher Nolan achterliet stond vanaf het begin vast. Schokkend Nieuws-recensie Daan Snouck Hurgronje was in elk geval enthousiast.

Het scheelde niet veel of Batman werd in de vroege jaren tachtig vertolkt door Bill Murray. Ivan Reitman liep met plannen rond om Murray de vleermuisheld te laten vertolken, met Eddie Murphy als Robin. Maar het werd een gevecht van ego’s. Eddie wilde de rol van Batman en Murray zag op zijn beurt de vertolking van Robin niet zitten omdat die volgens hem net iets te veel op een kerstelf lijkt. Nog meer ‘what if’-verhalen komen uit het Brad Pitt-kamp, want bijna zat die in PHANTASM.

Wie zin heeft in lijstjes die eigenlijk niets voorstellen, kan de zeven indie-horrorfilms die je de stuipen op het lijf jagen die Animated Times opsomde eens doorlopen. Niet echt de lijst met de verborgen parels, toch voelt het vreemd om Gaspar Noé ertussen te zien staan. Van de Franse regisseur verschijnt binnenkort op Arrow Video het compleet geflipte ENTER THE VOID, en ook LUX ÆTERNA krijgt een volwaardige blu-ray op Arrow, een korte film met Béatrice Dalle en Charlotte Gainsbourg die zichzelf spelen en een film maken over heksen.

UMMA is het Koreaanse woord voor moeder en de titel van een horrorfilm die geschreven en geregisseerd werd door Iris K. Shim. De film is een productie van Sam Raimi en gaat over een Koreaanse familie die op een landelijke boerderij woont waar men onbelemmerd bijen kweekt maar de gecremeerde as van de moeder komt letterlijk roet in het eten gooien. De trailer van deze horrortitel met Sandra Oh voorspelt in ieder geval veel goeds.

Benieuwd of we dat ook zullen schrijven over de sequel van I AM LEGEND. Will Smith liet jarenlang horen dat hij geen interesse had in een vervolg op deze postapocalyptische actiefilm, maar geheel onverwachts liet Warner weten dat hij en Michael B. Jordan aan een vervolg werken.

Voor de streamers wordt het uitkijken naar het derde seizoen van THE UMBRELLA ACADEMY. Niemand die wakker ligt van het verdere verloop van het verhaal, maar wel hoe Elliot Page gestalte zal geven aan zijn personage Vanya. Wie een antwoord op deze vraag wil, houdt zich wel eventjes zoet met deze uiteenzetting van CBR.

Hoog tijd om het weekend in te gaan, en dat ga ik doen met een Belgische film. Of ik kies voor de zoveelste maal ZAMAN van Patrick LeBon (een eurocrime-klassieker in hartje Antwerpen) of wie weet wordt het opnieuw het beste wat ooit uit een Belgische camera voortkwam: C’EST ARRIVE PRES DE CHEZ VOUS, die uitvoerig is besproken in de nieuwe aflevering van Schokkend Nieuws-podcast Julius vs Jasper. Cinéma, cinémaaaaaaaaa!

Fan van horror, sci-fi en cult?

Neem een abonnement!

Ons magazine bevat nóg meer en staat vol interviews, recensies en achtergronden.
Voor slechts 35 euro valt-ie 6x per jaar op je mat!
Liever digitaal ontvangen? Dat kan ook!