twin peaks agent cooper
twin peaks agent cooper
TGIF
22 mei 2020

Thank God It’s Friday, 22 mei 2020

twin peaks agent cooperTGIF | Theodoor trakteert ons op een ouderwetse linkdump voor het weekend.

Voor mijn eerste TGIF in anderhalf jaar was ik van plan in te haken op de nieuwe Schokkend Nieuws queerspecial, maar de Del Toro-tarotkaarten hadden iets anders voor me in petto: meer dan zeventig linkjes om te verwerken.

We beginnen met de vertrouwde terugblikken, want nostalgie doet het goed voor de contentmachine: alhoewel, zal er iemand nostalgie hebben naar deze lijst van ongemeen gore films als AUGUST UNDERGROUND MORDEM? Leuker zijn de bespiegelingen van MIDSOMMAR-componist Bobby Krlic over de soundtrack van ALIEN en deze beschouwing van de SILENT HILL-films. Ronduit indrukwekkend is deze lijst van de beste Japanse films van de afgelopen honderd jaar. Ook mooi: deze uitgebreide video-essayreeks over TWIN PEAKS, de terugblik naar Britse animatiestudio Halas and Batchelor, dit diepgravende essay over Pasolini’s SALO en onderstaand video-essay over THE INVISIBLE MAN. Diepe inademing. Of dit essay over FANTASTIC PLANET; de tweede aflevering van een podcast over Stephen King-boeken en films met als speciale gast Mike Dougherty (TRICK ‘R TREAT); een beschouwing v an de strip gebaseerd op PARASITE en artikelen over LES TRIPLETTES DE BELLEVILLE, THE MAN FROM HONG KONG en STARSHIP TROOPERS.

Leuker is het als makers zelf over hun films vertellen: James Marsden en Nicolas Hoult mogen terugblikken op hun acteercarrière. Frank Oz vertelt ronduit over zijn ervaringen als poppenspeler en regisseur. Anna Biller van THE LOVE WITCH is te gast in de podcast The Movies That Made Me om te vertellen over haar inspiratiebronnen. En dan is er nog een interview met Yutaka Ikejima, een van de belangrijkste filmmakers in het Pinku Eiga-genre.

Voor we het gaan hebben over films van nu, nog een klein uitstapje naar alternatieve universa: zo was het plan ooit om de Disney-tv-serie GARGOYLES uit te breiden naar een eigen ‘cinematic universe’, ver voor Marvel en DC. Het kwam er nooit van, net als de oorspronkelijke versie van wat later Disney’s vergeten flop DINOSAUR zou worden. Oorspronkelijk beoogde regisseurs? Niemand minder dan Paul Verhoeven en Phil Tippett! Ook is de vraag of de verboden Singaporese martial arts-film RING OF FURY ooit een succes was geweest als het anders was gelopen. We zullen het nooit weten, maar de film is nu wel online te vinden.

Ondanks Corona gaat de publiciteitsmolen gewoon door: Kyle MacLachlan praat over CAPONE, maar vooral ook over zijn vroegere werk met David Lynch. CAPONE is volgens regisseur Josh Trank ook prima te kijken als horrorfilm. Ondertussen praten hoofdrolspelers Daveed Diggs en Janelle Monáe over hun series/films, respectievelijk SNOWPIERCER en ANTEBELLUM/HOMECOMING, en praten de makers van BETAAL over deze Netflix-zombieserie. Of lees anders over een setbezoek aan ARTEMIS FOWL, ooit beoogd als tentpole, over twee weken onceremonieel gedumpt op Disney Plus. En wil je je serie ludiek marketen met een corona-twist? Neem dan een voorbeeld aan deze promo voor THE UMBRELLA ACEDEMY seizoen 2, volledig in quarantaine opgenomen.

Nu moeten we het toch over corona hebben, want het virus zet de filmwereld op zijn kop. Zo zijn drive-ins terug van weggeweest en bestaat de Amerikaanse box-office lijst nu voornamelijk uit piepkleine indiehorrors die daar draaiden. In Berlijn zijn er clandestiene filmscreenings op flatgebouwen geprojecteerd, en veel filmfestivals zijn nu volledig of deels online gegaan. In Hongarije wordt langzaam aan de productie hervat, al is niet iedereen daar blij mee. Er wordt hoe dan ook veel gediscussieerd over hoe Hollywood er post-corona uit zal komen te zien. In Nederland heropenen de filmtheaters binnenkort, met moeite. James Mangold doet ondertussen een pleidooi voor betere projectie in bioscopen, want volgens hem is dat een deel van het probleem van teruglopend bioscoopbezoek. De Filmkrant publiceerde een artikel over de lessen die de filmindustrie kan trekken (hihi) uit de porno-industrie, iets waar Bruce LaBruce ook het een en ander over te zeggen heeft in de aankomende Schokkend Nieuws.

Het is ook de vraag of de Oscars door zullen gaan. Maar filmfans vinden een weg: filmquizzen zijn in het corona-tijd populairder dan ooit, maar hebben last van kinderziektes bij de overstap naar online. Bekende filmcriticus Mark Kermode doet zijn gebruikelijke lezingen nu gewoon over het internet. En Mubi gooide haar verdienmodel deze week flink om: er is nu een ruimere bibliotheek aan titels beschikbaar. Sowieso is buiten corona de vraag om waar het met de filmindustrie heen zal gaan: het onderstaande interessante video-essay betoogt dat de scheidslijn tussen film, televisie, streaming en social media meer zal vervagen.

Dat brengt ons bij de categorie: huisvlijt van bekende filmmakers en filmfans. Zo maakte het team achter ONE CUT OF THE DEAD een sequel via Zoom, trommelde Taika Waititi bekende vrienden op voor een Roald Dahl-boekenclub, maakte LIGHTS OUT-regisseur David Sandberg een nieuwe quarantine-short, en poste David Lynch een oudere korte film online

Wat brengt de toekomst ons? Sowieso de pandemiefilms SONGBIRD en THE STAND. Slechte timing of opportunisme? Ook komt er sowieso een nieuwe Ghibli-film, al duurt dat nog even, en een SCREAM 5, met extra Dewey. George Miller is bezig met FURIOSA, de prequel van MAD MAX: FURY ROAD, al ging het filmen van FURY ROAD niet voorspoedig. Edgar Wright kondigt een viertal Netflix-samenwerkingen aan. David Robert Mitchell gaat zich wagen aan superhelden, en maakt dat subgenre hopelijk weer interessant. TOY STORY 4-regisseur Josh Cooley maakt een film gebaseerd op het fantasy-boek MALAMANDER. Duncan Jones voltooit zijn MOON-trilogie met een graphic novel. En, het zal je niet ontgaan zijn, de Snyder Cut komt eraan in 2021. Ik vind Snyder kut, maar ik gun het de DC-fans van harte.

Tot slot een vergaarbak: Tolkien-personages of antidepressiva, een quiz. Een veiling met rekwisieten uit THE LIGHTHOUSE; bij die van MIDSOMMAR werd de bloemenjurk opgekocht door de Academy. Hoe zouden horrorfilms eruit zien als Ikea-instructies? En meer doe-het-zelverij van deze twitteraar die de Buffy-credits namaakte met stock-footage. Je moet wat om de tijd door te komen. En als uitsmijter dit gortdroge animatiefilmpje.

Prettig weekend!

Fan van horror, sci-fi en cult?

Neem een abonnement!

Ons magazine bevat nóg meer en staat vol interviews, recensies en achtergronden.
Voor slechts 35 euro valt-ie 6x per jaar op je mat!
Liever digitaal ontvangen? Dat kan ook!