Doris Wishman
Doris Wishman
TGIF
1 juni 2018

Thank God It’s Friday, 1 juni

Doris WishmanTGIF | Gefeliciteerd! Vandaag zou Doris Wishman 106 geworden zijn. Hoe zou de beruchte regisseuse van nudistenfilms, hardcore porno, DEADLY WEAPONS en de Samantha Fox-horror A NIGHT TO DISMEMBER deze afgelopen week hebben beleefd, als ze niet al in 2002 was overleden?

SEKS! | 1 juni is trouwens ook de verjaardag van sekssymbool Marilyn Monroe en Morgan Freeman, die deze week natuurlijk liever helemaal niet met seks geassocieerd wil worden. Wat zou Doris Wishman van #metoo gevonden hebben? Ze wilde zich beslist geen feministe noemen, maar was waarschijnlijk wel de meest productieve vrouwelijke filmmaker aller tijden – en dat vanaf begin jaren 60! Op IMDb staan dertig titels, maar het waren er veel meer en ze droegen fantastische titels als KEYHOLES ARE FOR PEEPING, THE AMAZING TRANSPLANT, BAD GIRLS GO TO HELL en LET ME DIE A WOMAN. Haar films waren goedkoop geproduceerd, slecht geregisseerd en gingen over huisvrouwen die de prostitutie indoken, vrouwen die hun verkrachters vermoordden, seksvoodoo, de dodelijke borsten van Chesty Morgan en mannen die vrouwen wilden zijn. Politically correct it ain’t, maar je kunt ook niet ontkennen dat haar films vol girls gone bad compromisloos braken met een door mannen gedomineerde filmindustrie en de vastgeroeste seksuele moraal van die tijd. Hier is een kleine selectie:

 
DOOD | Enfin, altijd leuk een vaag excuus te hebben om over Doris Wishman te beginnen. Hier zijn nog enkele mooie herinneringen aan haar. Haar laatste woorden waren: ‘When I die, I’ll make films in hell.’ Ik hoop het, Doris. De hemel is veel te schoon en saai voor jou. Ook dood, maar dan wel echt deze week, is grafisch ontwerper Bill Gold. Hij is 97 geworden en maakte posters voor filmklassiekers als CASABLANCA (Michael Curtiz, 1942) en DIAL M FOR MURDER (Alfred Hitchcock, 1954). Hier is een mooi overzicht van de iconische affiches die hij maakte voor o.a. Stanley Kubrick, Alfred Hitchcock, Laurence Olivier, Ridley Scott, William Friedkin en Brian De Palma.

Del ToroHELDEN EN HELDINNEN | Guillermo del Toro is gelukkig niet dood, maar liet zich wel alvast vereeuwigen als action figure. Ach ja, wie houdt er nou niet van zijn aandoenlijke en mooie monsters? Ergens vind ik Guillermo toch een beetje een softie; ik heb liever een ‘freak’ en ‘monster’ (zijn eigen woorden) als John Waters. Al moet het voor de Pope of Trash, de regisseur van PINK FLAMINGOS en HAIRSPRAY, wel een beetje sterven geweest zijn toen hij afgelopen zaterdag in de Franse ambassade een onderscheiding in ontvangst nam voor zijn werk – dat overigens ook heel veel te danken heeft aan Doris Wishman. De facebookpagina in de link hierboven staat op naam van Divine, ooit door Waters liefdevol omschreven als een ‘drag terrorist’. Helaas, de account is fake en Divine is echt dood. Debbie Harry, Mink Stole en Patricia Hearst waren wel aanwezig om John te feliciteren bij de uitreiking: nog een paar vrouwen die in hun tijd een hoop kabaal maakten en zich gelukkig nergens een reet van aantrokken.

SOLO | Wanneer maakt Waters verdorie weer eens een film? Hij wil wel, vertelde hij ons blad in 2009, maar hij krijgt de kans niet meer in Hollywood. Het zijn bizarre tijden, waarin Hulu met terugwerkende kracht alle oude afleveringen van Roseanne weghaalt en Variety een verwachtte opbrengst van $450 miljoen dollar ‘a dreadful result’ noemt. Ik heb het bij dat laatste natuurlijk over SOLO: A STAR WARS STORY. Belangrijker dan het geld vind ik dat de film ook inhoudelijk tegenviel – voor zover ik er iets van kon zien door het grauwe en contrastloze camerawerk. Jammer zeg, voor al die Kickstarter Donors. Ik heb de laatste tijd steeds vaker het gevoel dat de grote blockbusters er qua camerawerk en cgi juist slechter uitzien dan pakweg tien jaar geleden. Ons worden knollen voor citroenen verkocht. Het draait al lang niet meer om de acteurs (Alden Ehreneuh?), de kwaliteit of de regisseurs: het draait steeds vaker om de godvergeten IP. In mijn mooiste dromen is SOLO het begin van het einde van al die megaproducties en superfranchises. Men spendeerde naar verluidt 150 miljoen dollar aan de promotiecampagne van SOLO en nog eens 150 miljoen aan die van AVENGERS: INFINITY WAR. Dat is de wet van de vrije markt: de kleine ambachtsman moet het afleggen tegen de supermarktketens – totdat de supermarktketens zichzelf opvreten. Ach, ik geef toe: dit jaar lijkt die droom verder weg dan ooit.

HYPE | En ik moet ook eerlijk zijn: er is geen principieel verschil tussen de kleintjes en de groten. Als de kleintjes groter worden doen ze exact hetzelfde: hypen en herhalen. Die Samantha Fox in A NIGHT TO DISMEMBER, waarmee Doris Wishman en ik je lokten? Dat was natuurlijk slechts een naamgenote van de rondborstige Britse zangeres.


Blumhouse, ooit baanbrekend met PARANORMAL ACTIVITY (2007), is maar al te blij met de 100 miljoen die hij kan cashen met INSIDIOUS: THE LAST KEY.  Ik word echter een beetje moedeloos van alwéér een deel en de aankondiging dat Blumhouse de comic Spawn (opnieuw) gaat verfilmen. BLAIR WITCH als televisieserie voor Millennials?Lionsgate is committed to creating and distributing various types of content for next generation audiences with some of the most exciting creative voices and innovative partners in our industry’. Ik hoor een boekhouder – geen verrassing, creativiteit of luisterrijke rel.  Gelukkig is er af en toe een hype die de belofte wel waar maakt, zoals HEREDITARY, die ik deze week al mocht zien. Maar ik mis Doris: ze zou een film gemaakt hebben met de titel LESBIANS TAKE LIONSGATE. En ik mis Divine: zij zou een drol leggen op de trappen van Disney.

Fijn weekend!

Fan van horror, sci-fi en cult?

Neem een abonnement!

Ons magazine bevat nóg meer en staat vol interviews, recensies en achtergronden.
Voor slechts 35 euro valt-ie 6x per jaar op je mat!
Liever digitaal ontvangen? Dat kan ook!