SOMETIMES THEY COME BACK… AGAIN

Psychiater Jon Porter (Gross) keert naar zijn geboortedorp Glen Rock terug voor de begrafenis van zijn moeder, die onder mysterieuze omstandigheden is overleden. Het bezoek roept herinneringen wakker aan een krachtig verdrongen jeugdervaring.

Zijn oudere zuster Lisa werd destijds door de psychopatische Tony Reno (Arquette) en zijn bedenkelijke vrienden Vinnie (Christopher) en Sean (Glen Beaudin) afgeslacht in een duivels ritueel, waarna Jon het moordzuchtige trio electrocuteerde. Tijdens een Kabbalistische Sabbat komt het vreselijke trio opnieuw tot leven en verandert Jon’s bestaan en dat van zijn dochter Michelle (Swank) in een nachtmerrie. De toevoeging . .AGAIN in de titel doet vermoeden dat SOMETIMES THEY COME BACK (Tom McLoughlin, 1991; zie SN#3) met onderhavige film een vervolg heeft gekregen. Not. Grossman’s film is een remake. De kaarten zijn wat anders geschud, maar het spel is hetzelfde gebleven m.u.v. één direct in het oog springend verschil. SOMETIMES THEY COME BACK wist intelligent te suggereren dat de hernieuwde confrontatie van de hoofdpersoon (Tim Matheson) met figuren uit zijn jongensjaren het gevolg zou kunnen zijn van een onverwerkt jeugdtrauma, demons of the mind (internalisatie van het probleem), terwijl . .AGAIN zich met dergelijke détails niet bezighoudt en het verwerpelijke trio in een kabbalistisch ritueel doet herrijzen voor nieuwe blood and thunder-activiteiten (externalisatie van het probleem). Dat verschil verleent SOMETIMES THEY COME BACK de status van psychologische thriller en maakt . .AGAIN tot een horror-quickie. Ook valt op dat Michael Gross (wiens bekendheid voornamelijk stoelt op zijn vaderrol in de langlopende TV-serie Family Ties, 1982-88) te zeer een acteur in de vedergewicht-klasse is om de film adequaat van balans te kunnen voorzien. Bovendien zijn enkele bloedovergoten incidenten vrijwel intact uit MAXIMUM OVERDRIVE (Stephen King’s regiedebuut, 1986) gelicht. Voeg daaraan toe dat de film ons bedelft onder onbegrijpelijke en volstrekt nodeloze kabbalistische mumbo-jumbo en het wordt duidelijk tot welke categorie het werkje behoort: de hap-slik-weg-sector. ** Copyright Erique J. Rebel. Overname uitsluitend na goedkeuring van de rechthebbende. .Origineel gepubliceerd in Schokkend Nieuws #24, p11.