Eerst was er THE CROW (Alex Proyas, 1994), waarin rockgitarist Brandon Lee uit de dood herrees om zich op zijn moordenaars te wreken. Toen verscheen THE CROW: CITY OF ANGELS (Tim Pope, 1996), waarin Vincent Perez aan het dodenrijk ontsnapte met hetzelfde doel. Terecht zagen velen deel 2 eerder als een slappe, overbodige remake dan als een sequel.
Drie jaar later gaf Edward R. Pressman’s IMF (Int’l Media and Film Company, Inc., Los Angeles) het groene licht voor een TV-serie waarvan de pilot, THE CROW: SALVATION (Bharat Nalluri, 1999), nu in de videotheek ligt. De plot is vrijwel identiek aan beide voorgaande speelfilms. Ditmaal is het Eric Mabius, die na executie voor een misdrijf, waaraan hij part noch deel had, uit de dood opstaat om zich op de werkelijke daders te wreken. Doelgroep van deze pilot (en zonder twijfel de TV-serie in kwestie) zijn 10- tot 15-jarigen, die zijn opgegroeid met de zelfverklarende eigenschappen van videospelletjes. Zoals vrijwel alle op de tienermarkt gerichte films, is THE CROW: SALVATION opgezet als een simplistische machtsdroom. Bij leven vermalen tussen de raderen van officiële instanties, valt onze held bij het verlaten van de Vallei der Schaduwen onschendbaarheid ten deel – de Old Shatterhand van het dodenrijk – alsmede het morele recht een bloedbad van ontstellende omvang aan te richten (politieke commentatoren zien hierin een afspiegeling van Amerika’s buitenland-politiek). Bovendien blijkt hij te kunnen vliegen, ook verrekte handig als u ’t mij vraagt. In verblindende vaart volgt hyper-kinetisch incident op hyper-kinetisch incident, waarbij iedere vorm van logica met beslistheid is geweerd. THE CROW: SALVATION is een wanhopige poging om een ernstig hinkende franchise op de been te houden. Voor dit verschijnsel heeft de Engelsman een bijzonder plastische uitdrukking: flogging a dead horse. . Copyright Erique J. Rebel. Overname uitsluitend na goedkeuring van de rechthebbende. .Origineel gepubliceerd in Schokkend Nieuws #51, p20.