Het enorme succes van de Freddy Krueger-franchise heeft filmmaatschappij New Line geen windeieren gelegd. Stinkend rijk zijn ze ermee geworden. Vandaar dat het in de marge opererende Coral Productions met BRAINSCAN haar eigen Fredje op de markt slingert.
Het is echter hoogst onwaarschijnlijk dat hun Trickster zich ook tot vruchtbare melkkoe zal ontwikkelen, want, godallejezus, wat is die Trickster een vervelende kerel. Om niet van plagiaat beschuldigd te worden opereert deze designer bad guy niet in dromenland maar in de wereld van computerspelletjes.
‘Hebben we die markt ook meteen in onze zak’, moeten ze bij Coral gedacht hebben. En dus toont BRAINSCAN een zestienjarig joch (doelgroep!) dat in het populaire horrorfilmblad Fangoria (doelgroep!) het spel uit de titel bestelt. De belofte van levensechte moorden in virtual reality wordt bij het spelen volledig waargemaakt, al blijkt de werkelijkheid niet zo virtueel te zijn als de speler dacht. Die krijgt dan ook prompt bezoek van de Trickster, een in stemmig fluweel geklede hardrocker, die er uitziet alsof hij net twee dagen headbangen op Dynamo Open Air achter de rug heeft. In een eindeloze spraakwaterval, die iedere beoogde dreiging meteen om zeep helpt, legt de hung over headbanger de regels van het spel uit. De deelnemer moet alle drie spelniveaus doorlopen om te voorkomen dat hij aan de politie wordt uitgeleverd. Is dat even schrikken!
Tot en met de verrasend bedoelde afwikkeling komt BRAINSCAN geen moment overtuigend over. Dit is geen film, maar een product, zoveel is duidelijk. Als alles meezit verdwijnt het snel in de uitverkoop en zien we die Trickster nooit meer terug. Want BRAINSCAN 2: RETURN OF THE TRICKSTER is wel het laatste waar ik op zit te wachten.
Copyright Bart van der Put. Overname uitsluitend na goedkeuring van de rechthebbende. Oorspronkelijk gepubliceerd in Schokkend Nieuws #18, april/mei 1995.