26 medewerkers van Schokkend Nieuw stuurden ons hun lijstje met favoriete genrefilms. Je vindt ze hier, hier, hier, hier en hier. Ons rekenwerk leverde een top 10 op die de belangrijkste trends aardig samenvat. De nostalgie van HUGO en FRANKENWEENIE; het postmoderne spel van THE CABIN IN THE WOODS en HOLY MOTORS en de koppige auteurs die zich van geen enkele trend iets aantrekken: William Friedkin, Lucky McKee en, vooruit, Jaume Balagueró ook met zijn laatste film.
Voor de goede orde: de lijst werd (in verband met de verschijningsdatum van het december/januari-nummer) al in november samengesteld. Titels als THE HOBBIT: AN UNEXPECTED JOURNEY en WRECK-IT RALPH ontbreken daarom wellicht. Hoe dan ook is opvallend dat we in de lijstjes van onze medewerkers een aantal films niet terugvinden die een enorme buzz hadden: IRON SKY, bijvoorbeeld, of PIRANHA 3DD. Sommige grappen worden kennelijk oud op den duur. Opvallend genoeg kwamen ook blockbusters als TOTAL RECALL, THE AMAZING SPIDER-MAN, PROMETHEUS en THE AVENGERS niet ver of werden zelfs helemaal niet genoemd. Voor onze medewerkers waren THE DARK KNIGHT RISES, DREDD 3D en THE RAID de event films van het jaar.
En KILLER JOE, natuurlijk. Roel Haanen interviewde de inmiddels 77-jarige William – THE EXORCIST – Friedkin voor Schokkend Nieuws #98. Bill laat iedereen ver achter zich.
TOP TIEN 2012
- KILLER JOE (William Friedkin, VS 2011). ‘Vlijmscherp scenario met een boven zichzelf uitstijgende Matthew McConaughey als ijzingwekkende psychopaat.’ – Ruben Allersma.
- THE CABIN IN THE WOODS (Drew Goddard, VS 2011). ‘Net als je denkt alle Cabin in the Woods-clichés wel te kennen komt daar het zeer originele THE CABIN IN THE WOODS.’ – André Nientied.
- HOLY MOTORS (Leos Carax, FR/D 2012). ‘All the world’s a stage in deze mindfuck die afwisselend je brein suf beukt alsof Rocco Siffredi eroverheen gaat en het dan weer laat drooglikken door Kylie Minogue.’ – Wim Castermans.
- HUGO (Martin Scorsese, VS 2011). Het is maar goed dat achter de 3D-bril niemand je tranen kan zien, want deze hartverwarmende en oogstrelende ode aan filmpionier George Méliès zal niet iedereen onberoerd laten.’ – Eric van der Woude.
- THE WOMAN (Lucky McKee, VS 2011). ‘Vuile en ranzige, maar doeltreffende onderbuikshocker voor de happy few… maar die waren dan ook wel heel happy.’ – Constant Hoogenbosch.
- THE RAID (Gareth Evans, Indonesië 2011). ‘Keiharde Indonesische actie in de traditie van Tropa De Elite. Wat nou kung fu? Pencak silat!.’ – Joep van Loon.
- FRANKENWEENIE (Tim Burton, VS 2012). ‘Dé feel-good film van het jaar en een welkome return to form voor Tim Burton.’ – Marjan Westbroek.
- THE DARK KNIGHT RISES (Christopher Nolan, VS 2012). ‘Het waardige slotdeel van Nolans Batman-reeks wint het voor mij nipt van andere duistere genre-blockbusters als THE GIRL WITH THE DRAGON TATTOO en LOOPER, vooral vanwege de ongeëvenaarde Catwoman.’ – Basje Boer.
- DREDD 3D (Pete Travis, VS/UK/India, 2012). ‘I love it all! Karl Urban is bruut, Lena Headey is lekker, en ik wil die Slo-Mo proberen!’ – Arie Reisiger.
- MIENTRAS DUERMES / SLEEP TIGHT (Jaume Balagueró, Spanje 2011). ‘De gruwel van Luis Tosar zit ‘m in zijn alledaagsheid. Hij speelt zijn geschift personage met de droefheid van een treurwilg.’ – Hans de Wijngaert.
Namens de gehele redactie van Schokkend Nieuws, een gezond en gelukkig 2013 toegewenst met heel veel mooie films!