Wat waren de beste genrefilms van 2012? Hier zijn de laatste persoonlijke jaarlijstjes van de Schokkend Nieuws-medewerkers.
26 medewerkers van Schokkend Nieuw stuurden ons hun lijstje met favoriete genrefilms. 45 titels in totaal. We leggen ze – in alfabetische volgorde – aan jullie voor. Hier zijn de laatste vijf. En ondertussen zijn we natuurlijk ook benieuwd naar de favorieten van onze lezers. Vergeet niet mee te doen aan onze Schokkend Nieuws Top 100 aller tijden!
Rob van der Velden bezocht de set van ZOMBIBI, interviewde Alejandro Brugués over JUAN DE LOS MUERTOS en scenariste Philippa Boyens over THE HOBBIT, schreef over de autobiografie van Lance Henriksen, én verzorgde ondertussen ook nog de rubriek Breedbeeld.
- SCABBARD SAMURAI (Hitoshi Matsumoto, 2011)
- HOLY MOTORS (Leos Carax, 2012)
- THE RAID (Gareth Evans, 2011)
- THE WOMAN (Lucky McKee, 2011)
- PROMETHEUS (Ridley Scott, 2012) – Ridley Scott’s ALIEN-prequel is een opeenstapeling van dubieuze scenariokeuzes en gemiste kansen, maar wel één met zeer hoge amusementswaarde. Guilty pleasure van het jaar dan maar?
Hoofdredacteur Barend de Voogd schreef dit jaar o.a. een dikke special vol over Stop Motion-animatie. Zijn Schokkendste moment dit jaar: de dag dat Franco Nero in Rome de telefoon opnam voor een interview van anderhalf uur. “Pronto?”
- HOLY MOTORS
- KILLER JOE (William Friedkin, 2011)
- THE WOMAN
- DREDD 3D (Pete Travis, 2012)
- COSMOPOLIS (David Cronenberg, 2012)
Gees Voorhees kwam dit jaar onze equipe versterken. Geeske verzorgt de illustraties bij de rubriek Hollywood Blvd. en gaat in 2013 ook met iets nieuws beginnen. Wat, dat is nog even een verrassing.
- THE CABIN IN THE WOODS (Drew Goddard, 2011). Alles waar Joss Whedon aan meedoet wordt zo’n fijne mix van gezellige tienerfilosofieën en knalharde gevechten met goeie monsters. Ik had een paar Buffy-momenten, en dat heb ik nooit als ik geen Buffy kijk.
- The Walking Dead. Seizoen 2 was niet zo leuk als seizoen 1, maar zat wel bomvol geniale maagkramp-momenten.
- THE HUNGER GAMES (Gary Ross, 2012). Mooie fantasy variant op BATTLE ROYALE.
- THE WOMAN IN BLACK (James Watkins, 2012). Heerlijk sfeervol, ingetogen en een film met supermooie sets. En toch heb ik stiekem best hard gegild in de bioscoop!
- THE HUMAN CENTIPEDE 2 (FULL SEQUENCE) (Tom Six, 2012). Vies doen omdat het kan en dan kan je het er ook nog gaaf uit laten zien in zwart-wit. Ik vind het gewaagd van Tom Six, maar het is één keer en nooit weer!
Marjan Westbroek werkt al jarenlang achter de schermen van Schokkend Nieuws, maar raapte vorig jaar gelukkig eindelijk de moed bij elkaar om ook te gaan recenseren.
- THE WOMAN. Eindelijk kunnen zien dit jaar en het wachten meer dan waard. THE WOMAN beklijft, in je hoofd en onder je huid!
- KILL LIST (Ben Wheatley, 2011). Voor mij de verrassing van het jaar. Zorg dat je zo weinig mogelijk van het verhaal weet voordat je hem gaat zien.
- THE CABIN IN THE WOODS. Joss Whedon stelt nooit teleur. Vergeet al de hype rond het ‘herschrijven van de horrorregels’ en laat je vermaken door een enorm leuke en verdomd originele film.
- MIENTRAS DUERMES / SLEEP TIGHT (Jaume Balagueró, 2011). Luis Tosar in een glansrol. Vroeger checkte je onder je bed voor monsters, nu voor conciërge César. Brrrrrr….
- FRANKENWEENIE (Tim Burton, 2012). Dé feel-good film van het jaar en een welkome return to form voor Tim Burton.
P.S. Blijkbaar had ik de kippenpoot vèr verdrongen, want nadat alles al opgeteld was bleek dat ik KILLER JOE glad vergeten was. For shame! Ik sta achter, voor en naast mijn top 5, maar eigenlijk is er een gedeelde derde plaats voor CABIN IN THE WOODS en KILLER JOE…
Eric van der Woude, lid van het Video Basta!-team, interviewde dit jaar één van zijn videohelden: John Alan Schwartz, de man achter de beruchte videoserie FACES OF DEATH.
- HUGO (Martin Scorsese, 2011). Het is maar goed dat achter de 3D-bril niemand je tranen kan zien, want deze hartverwarmende en oogstrelende ode aan filmpionier George Méliès zal niet iedereen onberoerd laten.
- BELLFLOWER (Evan Glodell, 2011). Waar veel hedendaagse B-filmregisseurs hun inspiratie halen uit de jaren ’70 en ‘80, maakt Evan Glodell met behulp van een getalenteerd groepje vrienden een explosieve exploitationfilm voor de Instagram-generatie.
- BEYOND THE BLACK RAINBOW (Panos Cosmatos, 2010). Deze sciencefiction-trip in de geest van Kubrick en Cronenberg is traag en onconventioneel, maar ook meeslepend, hallucinant en uiteindelijk onvergetelijk.
- THE RAID. Simpelweg de beste actiefilm in vele, vele jaren. En dat allemaal dankzij het vakwerk van een ouderwets stuntteam, in plaats van overgestileerde waaghalzerij uit de computer.
- ROOM 237 (Rodney Ascher, 2012). Prikkelende en zeer vermakelijke documentaire over de vele theorieën omtrent de betekenis van THE SHINING. Was het een allegorie van de Holocaust of toch een verkapte bekentenis dat Kubrick de maanlanding heeft geënsceneerd?