De Zwitserse kunstenaar studeerde in de jaren zestig architectuur en industrieel ontwerpen in Zürich. Zijn nachtmerrieachtige sculpturen, tekeningen en olieverf- en airbrushschilderijen behelzen vaak ‘biomechanische’ voorstellingen: lugubere en duistere organische creaturen en landschappen die vervlochten zijn met allerlei industriële elementen. Het meeste werk ademt een sterk seksueel fetisjisme. Vooral zijn kijkboeken Necronomicon en Necronomicon II zijn gewilde verzamelobjecten.
Giger werkte ook aan andere genrefilms mee als designer of creatief adviseur. Voor POLTERGEIST II (Brian Gibson, 1986) bedacht hij de demonische vorm van Pastoor Kane. Hij ontwierp voor Jodorowsky’s mislukte DUNE-project de befaamde Harkonnen Capo Chair. Zijn ontwerpen voor de Batmobile in BATMAN FOREVER (1995) werden door Joel Schumacher helaas niet gebruikt. Minder bekend, maar erg grappig: CONDOM DES GRAUENS (Martin Walz, 1996).
Zijn laatste filmbijdrage is waarschijnlijk PROMETHEUS geweest. Behalve de oude ontwerpen, leverde hij voor die film ook een aantal nieuwe buitenaardse muurschilderingen. Giger maakte ook meubilair en leverde (vaak omstreden) artwork voor musici, waaronder Emerson, Lake & Palmer, Deborah Harry, Celtic Frost en Dead Kennedys.
Vorig jaar nog bezocht ik de H.R. Giger Bar (met Alien-themed cocktails!) en zijn museum in Gruyère, Zwitserland. Het is een flinke rit maar meer dan de moeite waard. Het originele model van de Ghost Train uit SPECIES staat hier, net zoals talloze schilderijen, props en sculpturen die gemaakt werden voor ALIEN. H.R. Giger was een meester van de heel, heel, heel erg goede donkere kunsten.