Op 29 en 30 januari en 3 februari: ‘Horror is meer dan een woord, een genre of een concept,’ en daarom analyseert Charlie Lyne in FEAR ITSELF het begrip angst aan de hand van angstaanjagende filmbeelden, van Michael Haneke tot IT FOLLOWS. Wat jaagt ons angst aan en waarom?
Angst is ook het thema in ENDROPHINE. De Canadese regisseur André Turpin weeft drie verhaallijnen samen rondom paniek, angst, visioenen, stikspelletjes en moord. 30 en 31 januari, 1 en 6 februari.
Jeremy Saulnier, de regisseur van de ijzersterke wraakthriller BLUE RUIN (2013) is terug met GREEN ROOM. Een vierkoppige punkband blijkt een optreden te hebben geboekt… in het clubhuis van een stel moordlustige neonazi’s, onder leiding van een ijzingwekkende Patrick Stewart. 1, 3, 5 en 6 februari.
De nu zeventigjarige regisseur Takashi Ishii maakte een vervolg op zijn yakuzafilm GONIN (1995). Met GONIN SAGA haakt hij twintig jaar na dato aan op de oorspronkelijke vete en gaat daarbij, geheel in stijl, een bloederige stap verder. 28 en 31 januari, 6 februari.
Op 31 januari en 2 en 4 februari brengt Anna Billers THE LOVE WITCH een ‘verfijnde feministische boodschap’, verpakt in de softpornosferen van de jaren zestig. Liefdesheks (Samantha Robinson) betovert mannen met lichaam en magie. Hoe dat het feminisme bevordert zal ongetwijfeld duidelijk worden, maar wie VIVA gezien heeft weet dat het er in ieder geval fantastisch uit zal zien.
De stem van Irina Nistor, een Roemeense vertaalster die duizenden pulpfilms nasynchroniseerde, bracht de Amerikaanse Droom achter het IJzeren Gordijn. De documentaire CHUCK NORRIS VS COMMUNISM leert hoe de vechtersbaas eigenhandig het Roemeense communisme ten val bracht. Ongeveer.
En dan is er natuurlijk nog HIGH-RISE, naar het boek van cultschrijver J.G. Ballard. Tipje van de sluier: Schokkend Nieuws heeft onder meer een interviewafspraak met regisseur Ben Wheatley (KILL LIST, SIGHTSEERS).
Meer over het programma lezen of kaarten bestellen? Dat doe je hier.