EVENT | Het Amsterdamse uitgaanscentrum Melkweg en het Tropenmuseum vertonen ook in de komende maanden weer prachtige animeklassiekers, ditmaal in het kader van de tentoonstelling What a Genderful World.
Het woord ‘gender’ werd voor de jaren vijftig alleen in de grammatica gebruikt en in de jaren zeventig voornamelijk door academici. Het inzicht dat wat we als ‘mannelijk’ of ‘vrouwelijk’ beschouwen grotendeels cultureel bepaald is, lijkt heel nieuw – maar de bewijzen zijn er natuurlijk al eeuwen. Zo leren we in de tentoonstelling in het Tropenmuseum dat politiemannen op Fiji een rok dragen, roze in het westen pas sinds de jaren 50 een meisjeskleur is en dat in het Japanse Kabuki-theater het al eeuwenlang zo is dat mannen vrouwenrollen spelen.
Ook in anime wordt regelmatig gespeeld met genderrollen. Het zijn niet meest radicale voorbeelden die het Tropenmuseum en Melkweg Cinema bijeen hebben gebracht, maar een mooi programma is het wel. Het juweeltje WOLF CHILDREN (Mamoru Hosoda, 2012), dat je op zaterdag 14 december kunt zien, draait bijvoorbeeld om een alleenstaande moeder en haar weerwolf-kinderen. In THE CAT RETURNS (Hiroyuki Morita, 2002) vindt de verlegen Haru haar zelfvertrouwen en in THE TALE OF THE PRINCESS KAGUYA (Isao Takahata, 2013) hebben we te maken met een prinses die weigert zich in een keurslijf te laten dwingen. Genieten!
Hier is het volledige programma (met linkjes naar onze recensies):
Zaterdag 14 december WOLF CHILDREN (Mamoru Hosoda, 2012),
Zaterdag 18 januari THE CAT RETURNS (Hiroyuki Morita, 2002)
Zaterdag 15 februari THE TALE OF THE PRINCESS KAGUYA (Isao Takahata, 2013)
Zaterdag 14 maart PERFECT BLUE (Satoshi Kon, 2013)
Zaterdag 18 april THE GIRL WHO LEAPT THROUGH TIME (Mamoru Hosoda, 2006)