Boy 7 b
Boy 7 b
Nederhorror & scifi
14 februari 2015

Dystopie van eigen bodem

Boy 7 bVanaf 19 februari in de Nederlandse bioscoop: BOY 7. Matthijs van de Sande Bakhuyzen in een dystopische sciencefictionfilm van eigen bodem? Daar willen we meer van weten. Schokkend Nieuws mailde met regisseur Lourens Blok.

BOY 7, gebaseerd op het gelijknamige boek van jeugdboekenschrijfster Mirjam Mous, speelt zich af in een toekomstige Nederlandse politiestaat. “De leider van het land stelt orde en veiligheid boven alles. Slechts enkelen komen in opstand,” aldus de begintitels. Sam (Matthijs van de Sande Bakhuyzen), een jeugdige computerhacker, kwam in de problemen nadat hij een website van de overheid was binnengedrongen. Hij belandde in een ultrageheim heropvoedingsinstituut. Met welk doel? Wanneer we Sam voor het eerst ontmoeten herinnert hij zich er niets meer van. Samen met de aantrekkelijke Lara (Ella-June Henrard) probeert hij de feiten te reconstrueren.

De recensie van BOY 7, waarin verder ook Tygo Gernandt, Halina Reijn en Renée Soutendijk meespelen, verschijnt aankomende woensdag. Regisseur Lourens Blok debuteerde in 2008 met THE BATTLE OF PAREO ROCK, een fantasyfilm voor de jeugd die het eerste deel had moeten worden van een cyclus: THE SEVEN OF DARAN. “Dat is inmiddels een gepasseerd station,” vertelt Blok. Maar ook in MIDDEN IN DE WINTERNACHT (2013) en nu dus BOY 7 valt een voorkeur te bespeuren voor het fantastische genre. “Boven het leven van alle dag uitstijgen door middel van film dat heb ik altijd erg leuk gevonden. Het biedt de mogelijkheid een nieuwe blik te krijgen op de realiteit waarin we leven.”

BOY 7 is gebaseerd op het boek van Mirjam Mous. Hoe leerde je het kennen en wat sprak je erin aan?

“De producent liet het me lezen en ik was meteen erg onder de indruk. Het heeft een heel goede spanningsopbouw en is ook nog van maatschappelijke waarde.  Ik maak me geen grote zorgen, maar ik denk wel dat de problematiek erg actueel is. De afgelopen jaren is toch wel gebleken dat er veel dingen gebeuren onder het mom van veiligheid die onze privacy aantasten. De  technologie ontwikkelt zich door en implantaten in de hersenen is allang geen sciencefiction meer. In die zin is dit verhaal niet eens sciencefiction.”

Mous schrijft voor een jongerenpubliek. Jij hebt veel jeugd- of familiefilms gemaakt. Is dat een keuze?

“Door THE SEVEN OF DARAN kreeg ik veel aanbiedingen om familiefilms te maken. Ik ben er dus min of meer ingerold. In eerste instantie vond ik dat wel lastig maar als ik er op terugkijk heb ik heel veel geleerd en plezier gehad met het maken van deze films.”

BOY 7 is één van de weinige Nederlandse SF-thrillers, maar je zou ‘m ook kunnen beschouwen als een Nederlandse ‘Young Adult’: volwassen thema’s voor een jong publiek.

“Ja, het is ook een Young Adult, zoals bijvoorbeeld THE HUNGER GAMES. Ik bekijk al die films zeker, maar heb geprobeerd mijn eigen koers te varen met deze film. Die Hollywoodproducties zijn vaak intimiderend vanwege hun grote production values. Het is belangrijk je daar niet door te laten afleiden en je te focussen op het zo goed mogelijk vertellen van het verhaal.”

Er is een lange traditie van dystopische thrillers over onbetrouwbare overheden: 1984, BRAZIL… In  dit geval springen vooral Luc Bessons NIKITA  of HANNA in gedachten. Welke films hebben je geïnspireerd?

“Zelf was ik erg onder de indruk van CHILDREN OF MEN van Alfonso Cuarón. Die film is wel meerdere keren genoemd in het ontwikkelingsproces. De kracht van die film is onder andere dat het allemaal erg realistisch aanvoelt. Bij films als THE HUNGER GAMES en DIVERGENT is dat veel minder aan de orde. Ik was ook op zoek naar dat realistische gevoel. Sciencefiction-elementen komen dan veel beter uit de verf.”

Visueel stond je voor de uitdaging een toekomstige wereld te schetsen. Hoe heb je dat gedaan en heb je ook geprobeerd daar een Nederlands tintje aan te geven – of juist niet?

“Het ontbreken van het Nederlandse tintje is een bewuste keuze geweest om de wereld wat groter en universeler te maken. Door kleine futuristische elementen toe te voegen hebben we geprobeerd de nabije toekomst te creëren. Ik wilde alleen niet dat het allemaal té over the top zou aanvoelen, dus hebben we geprobeerd er een soort retro-achtige toekomst van te maken.”

Je hebt gefilmd in Budapest. Welke voordelen en nadelen bood dat?

“Het creëren van een dystopische wereld gaat veel makkelijker als je buiten Nederland kan draaien.  Het nadeel was dat de communicatie soms wat stroef verliep omdat je te maken krijgt met twee verschillende filmculturen. De manier van werken verschilt op sommige onderdelen en dat kan soms verwarring scheppen.”

Ik hoop dat BOY 7 het startpunt zal zijn van meer sciencefiction-actiethrillers van Nederlandse makelij. Waarom is dat zo moeilijk van de grond te krijgen in Nederland?
 
“Het is een nieuw genre in Nederland. Fondsen en investeerders vinden het lastig om daar hun geld op in te zetten. Nederland heeft niet echt een naam op dit gebied, maar wellicht kan BOY 7 hier verandering in brengen. Daarbij denk ik dat veel mensen denken dat het ook heel kostbaar is om zo’n productie van de grond te krijgen – wat overigens niet zo hoeft te zijn.”

Opvallend veel mensen hebben meegewerkt aan het scenario. Wat was je grootste uitdaging?
 
“De film heeft een complexe structuur. Om alles kloppend en logisch te maken, dat was de grootste uitdaging.”

Je zult deze vraag ongetwijfeld in veel recensies gaan terugvinden en het is een lichte SPOILER: hoe is het mogelijk dat een  veroordeelde hacker als Sam in een superbeveiligd instituut zó gemakkelijk toegang krijgt tot  computers, files en beveiligingscamera’s? Hoe ver mag je gaan, vind je, qua ‘suspension of disbelief’?
 
“Ten eerste is hij een extreem goede hacker en ten tweede krijgt hij hulp van Marit doordat zij de flashdrive bewust in de computer laat zitten. Uiteraard zijn er momenten waarop je zou kunnen denken: ‘Wacht even, is dat wel zo logisch?’, maar soms kies je meer voor de spanning en het drama. Dit is altijd zoeken naar balans. Altijd kiezen voor logica kan namelijk ook saai worden.”

Fan van horror, sci-fi en cult?

Neem een abonnement!

Ons magazine bevat nóg meer en staat vol interviews, recensies en achtergronden.
Voor slechts 35 euro valt-ie 6x per jaar op je mat!
Liever digitaal ontvangen? Dat kan ook!