JohnCarpenter GettyImages 619601172
JohnCarpenter GettyImages 619601172
Voorpret
2 oktober 2018

Classic Carpenter

JohnCarpenter GettyImages 619601172VOORPRET | Op 10 oktober doet John Carpenters band Utrecht aan tijdens zijn Anthology Tour. Het klassieke HALLOWEEN theme zal ongetwijfeld op de setlist staan. Als opwarmertje hier tien andere gave tracks waarvan filmmuziekkenner Erik van ’t Holt hoopt dat ze dalijk live in Tivoli Vredenburg te horen zullen zijn.

ASSAULT ON PRECINCT 13 (1976) – Main Title Theme
Vóór zijn grote doorbraak in 1978 met HALLOWEEN componeerde Carpenter een bijna net zo memorabel hoofdthema voor zijn tweede speelfilm ASSAULT ON PRECINCT 13. Het bevat dezelfde herkenbare Carpenter-elementen; een vet ritme, een eenvoudig maar verslavend themaatje, een sinistere ondertoon en die soms wat kille maar altijd coole elektronische sound.

ESCAPE FROM NEW YORK (1981) – Main Title Theme
Voor de soundtrack van ESCAPE FROM NEW YORK werkte Carpenter voor het eerst samen met componist en geluidstechnicus Alan Howarth. Samen creëerden ze muziek die wat complexer en verfijnder was dan Carpenters vorige soundracks. Naar eigen zeggen begon Carpenter zijn carrière als componist pas echt bij ESCAPE FROM NEW YORK. Dit had niet alleen te maken met de samenwerking met Howarth maar ook omdat hij nu eindelijk eens de tijd had om muziek te componeren en op te nemen.

HALLOWEEN III (1982) – Halloween Montage
Laat de nerd in je los en zing uit volle borst mee met deze klassieke – zo irritant dat-ie goed wordt – oorwurm! ‘Happy Happy Halloween, Halloween, Halloween. Happy Happy Halloween. Silver Shamrock!’ En vergeet niet je masker op te zetten.

CHRISTINE (1983) – Arnie’s Love Theme
Op de soundtrack van CHRISTINE laat Carpenter zich van een wat meer gevoelige kant horen. Hij componeerde zelfs een heus love theme! Verwacht alleen geen zwoele violen of een romantische piano, Arnie’s Love Theme is een eenvoudige synthtrack met een droevige ondertoon. Het is dan ook niet gecomponeerd voor de liefde tussen twee mensen, maar om de ongezonde liefde en obsessie van een tiener voor zijn bloedrode Plymouth Fury (en vice versa) te onderstrepen. ‘You better watch what you say about my car. She’s real sensitive.’

BIG TROUBLE IN LITTLE CHINA(1986) – Pork Chop Express
De synths heeft hij nooit vaarwel gezegd maar vanaf BIG TROUBLE IN LITTLE CHINA liet Carpenter in zijn scores regelmatig een wat ander geluid horen. Elektrische gitaren, bijvoorbeeld, in het thema voor Jack Burton (Kurt Russell) en zijn Pork Chop Express. De track is volgens Carpenter geïnspireerd op het nummer Just Got Paid van ZZ Top. ‘I loved it, so with that inspiring me, I copied the beat, and added my own stuff.’ Geen gekke keuze. ZZ Top is precies het soort muziek waarvan je je kunt voorstellen dat het op de mixtape van Jack Burton zou staan.

THEY LIVE (1988) – Coming to L.A.
Na rock-’n-roll in BIG TROUBLE IN LITTLE CHINA, experimenteerde Carpenter in THEY LIVE met blues. Ook hier is de synth-sound weer volop aanwezig maar klinkt het door de bluesinvloeden toch weer net even anders. De melancholische openingsmuziek is eigenlijk niet veel meer dan een beat, een mondharmonica en een mysterieus sounddesign. Eenvoudig maar catchy en zeer effectief. Typisch Carpenter.

IN THE MOUTH OF MADNESS (1994) – Main Title Theme
Het hoofdthema van IN THE MOUTH OF MADNESS is één van Carpenters persoonlijke favorieten. Net als bij BIG TROUBLE IN LITTLE CHINA had hij zich laten inspireren door een rocknummer: Enter Sandman van Metallica. Hij vroeg Dave Davies, de leadgitarist van de Engelse rockgroep The Kinks, om de gitaarsolo’s te spelen. Zijn zoon Daniel, Carpenters petekind, speelde de solo’s 20 jaar later voor een heropname van het ronkende thema voor het verzamelalbum Anthology: Movie Themes 1974 – 1998 en is tevens één van de bandleden tijdens de tour.

VILLAGE OF THE DAMNED (1995) – March Of The Children
Na IN THE MOUTH OF MADNESS werkten Carpenter en Dave Davies nogmaals samen voor VILLAGE OF THE DAMNED. Voor het minderjarige telepathische gespuis in de film componeerde ze een heuse mars…Carpenter-style. Vrolijk marcheren op deze hypnotische en sinistere mars is er niet bij. Wie de film gezien heeft snapt waarom. ‘They have the look of men but not the nature of mankind.’

ESCAPE FROM L.A. (1996) – Submarine Launch
Okee, het is een beetje valsspelen, want Submarine Launch werd niet gecomponeerd door Carpenter maar door Shirley Walker, met wie Carpenter samenwerkte voor de soundtrack van ESCAPE FROM L.A.. Maar zeg nou zelf, het is wel een heerlijk opzwepend nummer en hoewel het misschien wat complexer is dan Carpenters muziek en een vleugje orkest bevat, heeft het ontegenzeggelijk ook die herkenbare Carpenter-sound.

THE SENTINEL RETURNS (1997) – Main Theme
In 1997 maakte Carpenter een uitstapje naar de game-industrie en componeerde hij de score voor de computergame The Sentinel Returns. Het spel ken ik niet maar de soundtrack is fantastisch. Het doet denken aan de muziek van Carpenter van begin jaren 80. Lekker old school zonder gitaren en mondharmonica, maar met trage pulserende synths en elektrische piano.

Fan van horror, sci-fi en cult?

Neem een abonnement!

Ons magazine bevat nóg meer en staat vol interviews, recensies en achtergronden.
Voor slechts 35 euro valt-ie 6x per jaar op je mat!
Liever digitaal ontvangen? Dat kan ook!