Televisie

Game of Thrones – Dragonstone(2017)

GAME OF THRONES is terug met een nieuw seizoen. Winter is officieel aangebroken in Westeros: het is de stilte voor de storm…

Dragonstone is in alle opzichten een opzetje naar wat er komen gaat. Weinig actie, veel gepraat. Maar daarom niet minder interessant. De kijker voelt haast hoe alles langzaam op zijn plaats schuift. Of dat nu in Old Town is, waar Sam Tarly (John Bradley-West) de Maesters probeert te overtuigen van het gevaar van de White Walkers, of in King’s Landing waar de laatst overgebleven Lannisters (volgens Cersei dan) zich ingesloten voelen en naarstig op zoek zijn naar bondgenoten. Om deze te vinden heeft Cersei Euron Greyjoy (Pilou Asbæk) laten komen. De oom van Yara en Theon wil wraak op zijn neef en nicht – en Cersei kan hem daarbij helpen, maakt niet uit hoe, zolang hij zich eerst maar bewijst.

Pilou Asbæk speelt aardig over the top in zijn pogingen om lekker te stoken en komt over als een campy Bond-schurk. Wat overigens geweldige reacties van Jaime Lannister oplevert. Ondertussen zijn er steeds duidelijkere scheuren te zien in de relatie tussen Cersei (Lena Heady) en Jaime (Nicolaj Coster-Waldau).

In Winterfell moet ook Jon Snow (Kit Harington) deelnemen aan politiek gekonkel. Jon Snows nieuwe missie: zoveel mogelijk dragonglass zien te vinden. Het is nog maar de vraag hoe erg de zoektocht naar dragonglass Jon zal afleiden van zijn nieuwbakken koningschap. De nieuwe ‘King in the North’ probeert zijn bondgenoten zo goed mogelijk te belonen, dan wel zijn vijanden te straffen na de overwinning op Ramsey Bolton. Dit wordt hem niet makkelijk gemaakt door de geharde Sansa (Sophie Turner), en Petyr Baelish (Aidan Gillen) die nog steeds zijn eigen spelletje speelt. Dit keer met een verontrustende glimlach op zijn gezicht. Sansa wordt al sinds seizoen één van hot naar her gesleept. Ze geniet duidelijk van haar vrijheid en laat ook goed merken dat ze niet meer dat naïeve meisje is.

Al snel wordt duidelijk dat de White Walkers niet de enige problemen van de Koning in het Noorden zijn. Hulp komt echter uit de hoek van Lyanna Mormont (Bella Ramsey) die, met wederom een fijn momentje girl power, Jon bijstaat wanneer hij oppert om ook de vrouwen te bewapenen en te trainen in het bevechten van de White Walkers. Een sterke scène waarin we zien dat de relatie tussen Jon en Sansa, ondanks hun reünie vorig seizoen, nog steeds wat onzeker is.

Gregor ‘The Hound’ Clegane (Rory McCann), die nog steeds heerlijk bot en sarcastisch is, is met de Brotherhood Without Banners in een geruïneerd dorpje aangekomen waar een dode vader en kind een theologische discussie en een sessie vuur staren in gang zetten. McCann speelt die dualiteit heel sterk. Aan de ene kant is The Hound verantwoordelijk voor de dood van die vader en dochter door het stelen van hun voorraad om zelf te overleven. Aan de andere kant graaft hij wel hun graf, hij toont ook mededogen.

Ondertussen zijn Bran Stark (Isaac Hempstead-Wright) en Meera Reed (Ellie Kendrick) aangekomen bij de Wall. Met informatie uit Brans visioenen, onder andere van gebeurtenissen uit de aflevering ‘Hardhome’, weten ze Dolorous Edd (Ben Crompton) te overtuigen en wordt hen toegang verschaft.

In de riverlands pleegt Arya (Maisie Williams), door 99 procent van de Frey-familie te doden, massamoord alsof het niets is en eet daarna mee met een groepje Lannister soldaten, waaronder zanger Ed Sheeran in een gastrol. Buiten het moment van herkenning steekt Sheeran er niet bovenuit. En dat is een compliment, want een gastrol van een celebrity kan ook storend werken. De scène laat vooral zien hoe Maisie Williams is gegroeid in haar rol als ze, op de vraag waar ze heen gaat, zegt dat ze de koningin gaat vermoorden. Het gelach daarna verlicht de spanning, maar in Arya’s ogen kun je de waarheid lezen.

Sam Tarly doet ondertussen in de Citadel van Old Town het werk van een bediende. Zieken verzorgen, bedpannen legen en schoonmaken, boeken wegzetten… Bradley-West lijkt zich elk seizoen beter in het personage thuis te voelen. Zijn afkeer voor de stront en urine is haast voelbaar. Deze scènes in de Citadel zijn duidelijk wat meer lichtzinnig en met het herhalen van de monotone taken wordt geprobeerd er wat humor in te brengen. In tegenstelling tot de Arya-scène komt dit niet echt over en voelt wat misplaatst, het is toch een soort van poep-en-plas-humor. Hierdoor steken de scènes scherp af tegen de dreiging van de rest van de aflevering.

Ondertussen probeert Sam informatie voor Jon Snow te vinden in boeken die hij nog niet mag lezen. Sam (en Gilly, gespeeld door Hannah Murray) zijn niet de enige bekenden in de Citadel. Jorah Mormont (Iain Glen) ligt in een ziekencel. Nog steeds lijdend aan greyscale en wachtend op nieuws van Daenerys.

Laatstgenoemde is inmiddels aangekomen in Westeros. Na een ontroerende scène op het strand – voor het eerst sinds lange tijd is er weer een Targaryen in Dragonstone – lopen Daenerys (Emilia Clarke), Tyrion (Peter Dinklage) en Varys (Conleth Hill) door het fort. Het gebrek aan dialogen en de locatie zorgen voor een onheilspellend gevoel. Daenerys’ laatste woorden sommen eigenlijk de hele aflevering op: shall we begin?

Voor een seizoensopener voelt Dragonstone wat matig. Veel pratende mensen in kamers. Maar de sfeer van verwachting die de aflevering oproept maakt veel goed. Net als de gebeurtenissen in de aflevering is Dragonstone een openingszet. Het einde is begonnen, winter is hier en heel de Seven Kingdoms staan op scherp. Yes, let’s begin!

© Daan Kusen
20 juli 2017
    Dragonstone