Bert Box
Bert Box
TGIF
4 januari 2019

Thank God It’s Friday, 4 januari

Bert BoxTGIF | Voor het derde jaar op rij valt mij de eer te beurt om een Schokkend Nieuw(s) jaar in te luiden met de eerste TGIF. Dus: nog de beste wensen voor 2019, en daar gaan we!

Op Oudjaarsdag publiceerden we de Grote Schokkend Nieuws Jaarlijst, met de tien beste horror-, sciencefiction-, fantasy- en cultfilms van 2018, samengesteld uit de lijstjes van maar liefst zevenentwintig medewerkers. De top drie bestaat uit HEREDITARY, GRÄNS en MANDY. Netflix’ BIRD BOX staat niet op de lijst, maar kreeg wel vier schedels van Thierry Verhoeven. En zat ik net te gniffelen over dit nieuwsberichtje van het satirische De Speld, blijkt dat Netflix ook nog echt mensen waarschuwt, omdat de zogenaamde Bird Box challenge daadwerkelijk iets is (al dan niet aangezwengeld door Netflix zelf, als marketing-ideetje). Maar beste mensen, is dit niet gewoon een vorm van natuurlijke selectie? Over marketing gesproken: voor welke film was dit – de nieuwe GODZILLA of de volgende Avengers-film?

Dan een paar tipjes van de sluier (of blinddoek, zo u wilt): hier is een eerste blik op de DC-serie SWAMP THING, geregisseerd door Len Wiseman (van onder meer twee UNDERWORLD-films). Er zijn ook nieuwe beelden vrijgegeven van Disney’s ALADDIN, en we weten onderhand dat het derde seizoen van STRANGER THINGS op 4 juli begint (voor wie nog even terug wil lezen, hier linkjes naar seizoen 1 en seizoen 2. Wist je trouwens dat er een alternatief einde was gefilmd voor THE PREDATOR – met… Ellen Ripley!? Ook onverwacht: Leia schijnt nog een redelijke rol te spelen in STAR WARS EPISODE IX. Maar… #hoedan! En waar blijft die nieuwe trailer eigenlijk? Wil Disney eerst focusen op de Marvel-titels? Hier dan maar een fan-made trailer van DARTH VADER.

Verder doet het nieuws de ronde dat zowel Dan Aykroyd als Bill Murray klaar staan voor ZOMBIELAND 2! Ook de originele cast met onder meer Woody Harrelson en Emma Stone is terug, net als Ruben Fleischer, die de eerste film (en daarna VENOM) regisseerde. Een reünie van GHOSTBUSTER-zombies niet raar genoeg voor je? Wat zeg je van nazi’s op dinosaurussen? Het lijkt erop dat er in deze nieuwe IRON SKY in elk geval meer te lachen zal vallen dan in Todd McFarlane’s SPAWN-reboot: ‘It’s just gonna be this dark, ugly two hours worth of movie.’ Hij weet het wel te verkopen, hè?

Richard Matheson, schrijver van onder meer I Am Legend, schreef maar liefst zestien afleveringen van THE TWILIGHT ZONE (waaronder het bekende Nightmare at 20,000 Feet). Eén van zijn verhalen, over een vrouw die geterroriseerd wordt door een Afrikaanse Zuni-pop, was volgens de televisierichtlijnen van de jaren 60 te akelig om uit te zenden. Matheson herschreef het als onderdeel van een drieluik en in 1975 zond tv-zender ABC de TRILOGY OF TERROR alsnog uit, met actrice Karen Black in vier verschillende rollen. En hoera voor YouTube, want het derde deel Amelia staat in zijn geheel online:

 

 

Wat heeft televisie dan een enorme ontwikkeling doorgemaakt. De televisiebonzen uit de jaren 60 zouden zich rot schrikken van wat er nu wordt uitgezonden. Maar natuurlijk is ook de gemiddelde televisiekijker veranderd. Gehard, blasé en bingewatchend zitten we gekluisterd aan ons huiskameraltaartje. Is de choose your own adventure-variant de volgende stap in TV? Netflix probeerde het met BANDERSNATCH van BLACK MIRROR, die we misschien wel nooit in z’n geheel zullen zien. Hier in elk geval een kijkje achter de schermen. Leuk weetje: het eerste voorbeeld van interactieve cinema was KINOAUTOMAT (1967), waarbij het publiek zelf bepaalde hoe de plot verliep. En hoewel dit concept zeer goed werkt in ‘movie games’ (zoals bijvoorbeeld de uitstekende Telltale-games The Walking Dead en Fables’ The Wolf Among Us), is het in film nog een bijna onontgonnen gebied. John Carpenter heeft het intussen over een mogelijke sequel van THEY LIVE. Wat dat betreft is er weinig veranderd. Obey. Consume. Binge.

Het platform Amazon Prime heeft een probleem met piraterij: ONE CUT OF THE DEAD stond opeens (illegaal) online en er wordt nu zelfs getwijfeld aan een release in de VS. Hopelijk krijgen wij Nederlandse kijkers ook nog de kans om Shin’ichirô Ueda’s film te bekijken: ‘Briljante én hilarische ode, nee, niet aan de zombiefilm, maar aan het filmmaken zelf,’ noteerde Phil van Tongeren bij de titel op zijn jaarlijstje. John Krasinski’s A QUIET PLACE eindigde in de Schokkend Nieuws Jaarlijst trouwens nipt op de vierde plaats – zou de sequel straks nog hoger eindigen? Krasinski heeft zich laten verleiden om niet alleen als adviseur betrokken te zijn, maar mogelijk zelfs de regie weer op zich te nemen.

Ten slotte: Alan Moore liet zich voor zijn eerste screenplay inspireren door zijn geboorteplaats Northampton. THE SHOW klinkt in elk geval interessant: ‘I wanted to take some very old-school approaches to film and to find out […] what would happen if you connected them up with some very modern ideas and technical capabilities, and I wanted to make a piece of radical and progressive cinema that was also ridiculously sumptuous, involving and entertaining: a genuinely spectacular show.’ De verfilming van At the Mountains of Madness zal ongetwijfeld ook spectaculair worden, maar het is nog maar zeer de vraag of dit óóit gaat gebeuren. Guillermo del Toro is er al sinds zijn elfde mee bezig, en het lijkt onderhand alsof er een vloek op het project rust. Of, misschien wordt het wel systematisch gesaboteerd door chagrijnige shoggoths. We houden alle opties open.

Have a R’lyeh great weekend!

Fan van horror, sci-fi en cult?

Neem een abonnement!

Ons magazine bevat nóg meer en staat vol interviews, recensies en achtergronden.
Voor slechts 35 euro valt-ie 6x per jaar op je mat!
Liever digitaal ontvangen? Dat kan ook!