Chris W. Mitchells eerste lange film DE POEL bleek een verrassend sterke Nederlandse thriller, met goed uitgewerkte personages waardoor een intrigerend, maar simpel verhaal oprecht spannend werd. Ik keek dus reikhalzend uit naar zijn nieuwe film DE OPENBARING, om te zien of die ook van dat niveau zou zijn. Gelukkig werd ik niet teleurgesteld.
Het verhaal begint in februari 2020 en IT-er Jacob (Victor Löw) weet het zeker: de nieuw ontdekte ziekte covid-19 zal een dodelijke pandemie worden. Zijn vader is net overleden en geobsedeerd door de gedachte dat hij nu ook zijn bejaarde moeder (Leny Breederveld) kan kwijtraken, neemt hij een radicaal besluit: Jacob stopt met werken en trekt in bij zijn moeder, om haar tegen het aanstormende biologische gevaar te beschermen. Jacobs moeder vindt het een beetje raar en zegt dat hij overdrijft, maar aan de andere kant is het ook wel gezellig, haar zoon in huis die alles voor haar regelt. En het is maar voor een paar weekjes, toch? … Toch? Maar zoals alle kijkers op dat moment al weten: dit gaat langer duren. Jacob is er wat vroeg bij met zijn voorspelling maar hij krijgt wel gelijk. Corona wordt een plaag, en van een beetje lacherig doen over mondkapjes en anderhalve meter afstand is na een paar maanden geen sprake meer. En Jacobs extreme afsluiting (zelfs zijn zus (Monic Hendrickx) mag het ouderlijk huis niet meer in) heeft ernstige gevolgen voor zijn geest. In enkele rake scenes laat Mitchell zien dat Jacob aan het begin al niet de meest stabiele persoon is, en zijn nachtenlange speurtochten op het internet brengen hem alleen maar in aanraking met radicale denkbeelden en complot-theorieën. Wanneer hij een religieuze kant aan de covid-pandemie denkt te ontdekken, glijdt hij af naar gevaarlijke waanzin.
Vrijwel de hele film speelt zich af binnen één woning, en door de voortdurende focus op Jacob staat of valt DE OPENBARING met hoe hij neergezet wordt. Is Jacob als personage geloofwaardig? En zelfs dan, is hij niet gewoon saai om 93 minuten naar te kijken? Maar met het slimme script en een fantastische vertolking door Victor Löw ontloopt de film alle valkuilen. Löw’s Jacob is irritant, grappig, soms ook aandoenlijk, en tenslotte eng. En zoals alle goede monsters is hij vooral zielig. Het enige minpuntis dat je vrij snel door gaat krijgen welke kant het verhaal op gaat, maar de spanning zit dan in de vraag of de film zijn eigen finale aandurft.
Leny Breederveld en Monic Hendrickx leveren goed ondersteunend werk, en Peter Bolhuis heeft een paar leuke momenten als Jacobs overleden vader. Maar dit is Löw’s film, van voor tot achter, daar bestaat geen twijfel over. En Chris W. Mitchells film natuurlijk. Met DE POEL verzoop men destijds haast in de goede recensies, maar het publiek liet het qua opkomst aan de kassa afweten. Hopelijk vergaat het DE OPENBARING wat dat betreft beter.
Distributie: Film Events (5 mei) Copyright Ard Vijn. Overname uitsluitend na goedkeuring van de rechthebbende. Online gepubliceerd op 8 mei 2022