Def by Temptation
Def by Temptation
Quarantainecadeau
25 april 2020

Quarantainecadeau: Def by Temptation

Def by TemptationQUARANTAINE | Corona – we zijn er wel op uitgekeken. Voor iedereen die zich thuis te pletter verveelt brengt Schokkend Nieuws prachtige genreklassiekers over het voetlicht.Vandaag: vrouwelijke vampiers in New Yorkse achterbuurten.

Oké, DEF BY TEMPTATION is niet echt een genreklassieker. En ook de in 1990 vast en zeker hippe rapwoordspelling (‘def’ = ‘death’), heeft de tijd niet zonder meer doorstaan. Maar welke andere Troma-film kan rekenen op een cast met daarin Bill Nun (Radio Raheem uit DO THE RIGHT THING) en Kadeem Hardison (toen nog een rijzende ster dankzij de sitcom A DIFFERENT WORLD) en Samuel L. Jackson? Of op zulke sfeervol geënsceneerde scènes waarin de vrouwelijke vampier haar slachtoffers verleidt? De nobudget-filmmaatschappij maakte de film onlangs via hun YouTube-kanaal beschikbaar voor het publiek.

Deels hiphop- deels vampierfilm was DEF BY TEMPTATION het geesteskind van Afro-Amerikaanse filmmaker James Bond III (zijn echte naam), die zich na een carrière als kindacteur eind jaren tachtig op het regisseren wilde toeleggen. Hij schreef het script voor een vampierfilm, waarvoor hij tijdens een stage bij Spike Lee’s SCHOOL DAZE (1988) verschillende acteurs en crewleden wist te strikken. Ondertussen had Lloyd Kaufman van Troma een minuscuul budget beschikbaar gesteld, hopend op een hippe ‘black film’ die dankzij Lee’s SHE’S GOTTA HAVE IT (1986) in zwang waren geraakt.

Die kreeg hij gedeeltelijk: het verhaal speelt af rondom een Brooklyns café dat een groot deel van de mannelijke klantenkring ziet verdwijnen: een net ingewerkte barman komt zonder te melden niet meer opdagen, van een getrouwde sjacheraar wordt niets meer vernomen. De verbindende factor is dat ze de bar verlieten met een mysterieuze vamp (Cynthia Bond) of een praatje met haar maakten. Dat is verdacht en de steeds blauwtjes lopende Dougy (Bill Nunn) gaat op onderzoek uit…

Net als bij de meeste Troma-producties krijg je ook hier het idee dat met een beetje meer geld en aandacht het best iets aardigs had kunnen worden. Vooral de verhaallijn over een maagdelijke priester (Bond zelf) die uiteindelijk het vampierkwaad moet bestrijden, komt door de onbeholpen vertelstructuur niet echt uit de verf. Dat neemt niet weg dat Kaufman zelf dit de mooist gedraaide Troma-film ooit noemde. Niet vreemd, als je bedenkt dat de toen al legendarische  cameraman Ernest Dickerson ervoor verantwoordelijk was. Dickerson had in 1990 al zijn sporen verdiend als cameraman van BROTHER FROM ANOTHER PLANET (1984) en DO THE RIGHT THING (1989), maar was niet te beroerd om voor een appel en ei een jonge filmmaker bij te staan.

Ook ik heb altijd een zwak gehad voor de broeierig belichtte moordscènes en claustrofobische eighties New York-sfeer. Dus toen ik Dickerson een paar jaar geleden ontmoette op Curaçao waar hij DOUBLE PLAY (2017) regisseerde, vroeg ik hem naar de productie. “James was een ontzettend lieve jongen, die je niets kon weigeren,” blikte hij terug. “Ik herinner me vooral dat we geen geld hadden. Apparatuur leenden we van een filmschool en de locaties waren vriendendienstjes. Dat was aanpoten, maar we hadden daardoor ook veel vrijheid om te experimenteren. Vooral de scènes waarin de vrouwelijke vampier haar slachtoffers maakt waren leuk om te draaien, omdat ik dagenlang de belichting kon aanpassen voor een bovennatuurlijk effect.”

Ook vroeg ik hem naar een van de vreemdste rip-offs uit de filmgeschiedenis, want de manier waarop de coole K (Kadeem Hardison) door een televisiescherm wordt verzwolgen doet wel erg denken aan David Cronenbergs VIDEODROME (1982). Dickerson (lachend): “Ik was geobsedeerd door die film destijds, dus ik wilde graag weten hoe ze die scène hadden gedraaid. Op een kunstacademie in de buurt hebben we toen een televisietoestel laten nabouwen en zijn we dingen gaan uitproberen. Die opslokkende lippen waren een projectie vanuit de televisie, zo bleek na een dagje knutselen. Ach, als je geen geld hebt moet je af en toe wat lenen. Een hommage zullen we het maar noemen.”

Copyright: Guus Schulting. Overname uitsluitend na goedkeuring van de rechthebbende. Online gepubliceerd op 25 april 2020.

Fan van horror, sci-fi en cult?

Neem een abonnement!

Ons magazine bevat nóg meer en staat vol interviews, recensies en achtergronden.
Voor slechts 35 euro valt-ie 6x per jaar op je mat!
Liever digitaal ontvangen? Dat kan ook!