Julius en Jasper bespreken twee luchtige vampierfilms uit de jaren tachtig: FRIGHT NIGHT (1985) en THE LOST BOYS (1987). Als er eentje zou moeten verdwijnen, welke mag dan blijven?
Midden jaren tachtig: vampiers waren al lang uit, de slasher net over z’n hoogtepunt heen. Diverse malen werd gepoogd het horrorgenre nieuw leven in te blazen met een moderne twist aan dat muffe vampierthema (Kathryn Bigelows NEAR DARK (1987), eerder besproken in deze podcast, is ook een voorbeeld, en wat dacht je van Grace Jones als sexy vampier in VAMP (1986)?). Tom Hollands FRIGHT NIGHT is zich meer dan bewust van het ouderwetse imago van de bloedzuiger, blijkt meteen al uit de aanwezigheid van Peter Vincent (Roddy McDowall), een aan lager wal geraakte ster uit ouwe vampierfilms. Kan hij Charlie (William Ragsdale) helpen van zijn uiterst charmante, maar levensgevaarlijke buurman (Chris Sarandon) af te komen?
Twee jaar later maakte Joel Schumacher een culthit met THE LOST BOYS, een film die goed zijn achtergrond als kostuumontwerper laat zien. Onder meer Kiefer Sutherland en Alex Winter zijn een hippe vampiers die een Californische kustplaats onveilig maken. Lekker de hele nacht feesten, denken ze, maar dat is buiten Corey Haim en zijn husky gerekend!
Jasper verdedigt FRIGHT NIGHT, Julius THE LOST BOYS. Welke mag blijven?