Color out of Space
Color out of Space
Nieuws
28 december 2020

Tabee 2020, deel 4

Color out of SpaceEINDEJAARSLIJSTJES | Ook in een bizar filmjaar waren er nog genoeg nieuwe favorieten te vinden. Schokkend Nieuws zegt hartgrondig tabee tegen 2020!

In een jaar waarin elk bioscoopbezoek met een militaire precisie gepland moest worden (als de bioscopen al open waren), waarin festivals geheel of gedeeltelijk online gingen of helemaal gecanceld moesten worden en veel geplande films doorgeschoven werden naar 2021, was het niet altijd even makkelijk om de mooiste films te vinden. Maar de diehards van Schokkend Nieuws laten zich natuurlijk niet zomaar uit het veld slaan, dus de komende dagen vind je in vier achtereenvolgende Tabees weer gewoon de top 5 van de allerbeste horror-, sciencefiction- en fantasyfilms volgens de Schokkend Nieuws-medewerkers. De regels: een genrefilm of -televisieserie kwam alleen in aanmerking voor een notering als deze in 2020 in Nederland of België te zien was op een festival, in de bioscoop of via video-on-demand. Of een film wel ‘Schokkend Nieuws-waardig’ was, mochten de deelnemers ook nu weer helemaal zelf bepalen. Deel 1 vind je hier, deel 2 hier en deel 3 hier

Bart van der Put (columnist)

1. I’M THINKING OF ENDING THINGS (Charlie Kaufman, 2020)
2. THE LIGHTHOUSE (Robert Eggers, 2019)
3. THE INVISIBLE MAN (Leigh Whannell, 2020)
4. THE HUNT (Craig Zobel, 2020)
5. THE VAST OF NIGHT (Andrew Patterson, 2019)

Het was een jaar als een film van David Cronenberg: de pandemie was door de wetenschap allang voorzien, maar we keken massaal weg en leven nu in een nachtmerrie. Het was ook een jaar mét een film van Cronenberg: de herrijzenis van het meesterwerk CRASH was een van de hoogtepunten in mijn thuiskijkjaar vol gekoesterde en herontdekte klassiekers waarover ik wekelijks in Het Parool kon schrijven. Van de nieuwkomers bleef de nachtmerrie van Charlie Kaufman me het meest bij. Ik zag THE HUNT op vrijdag 13 maart in de laatste filmvoorstelling die ik fysiek bijwoonde. ‘Someday this war’s gonna end’, aldus Bill Kilgore. Maar het zal nog wel even duren.

Jan Doense (bestuurslid en mede-oprichter)

1. THE LIGHTHOUSE. Veel weirder dan deze kwamen ze niet dit jaar.
2. COLOR OUT OF SPACE (Richard Stanley, 2020). Oh ja, toch wel.
3. SHIRLEY (Josephine Decker, 2o20). En deze niet te vergeten.
4. GRETEL & HANSEL (Oz Perkins, 2020). Over weird gesproken…
5. JALLIKATTU (Lijo Jose Pellissery, 2019). . Vooruit, nog eentje dan.

Erik van ’t Holt (recensent)

1. GRETEL & HANSEL
2. UNDERWATER (William Eubank, 2020)
3. THE LIGHTHOUSE
4. CAPTIVE STATE (Rupert Wyatt, 2019)
5. BACURAU (Juliano Dornelles, Kleber Mendonça Filho, 2019)

Theodoor Steen (recensent)

1. CAPONE (Josh Trank, 2020). Ongelooflijk dat deze film in Amerika zulke slechte kritieken heeft gekregen en daarom alleen op VOD werd uitgebracht in Nederland. Maar ergens ook begrijpelijk, want filmmaker Josh Trank en hoofdrolspeler Tom Hardy gaan volledig los. Dit is gedurfd filmmaken.
2. YOU DON’T NOMI (Jeffrey McHale, 2019). Het soort film-essay/documentaire dat voor liefhebbers van cult niet te versmaden is. En met SHOWGIRLS, een film waarover veel te zeggen valt en waar veel over gezegd is, hebben de makers een dankbaar onderwerp.
3. COLOR OUT OF SPACE. Richard Stanley is terug van weggeweest, en hoe! Wat hebben we hem gemist.
4. DANIEL ISN’T REAL (Adam Egypt Mortimer, 2019). Ik sjoemel een beetje, want officieel kreeg de film geen release in Nederland en moet je de blu-ray uit Engeland importeren. Ik kon deze unieke film echter niet onvermeld laten. De tweede film in deze lijst van productiebedrijf Spectrevision, die echt een goed jaar hadden.
5. ATLANTIQUE (Mati Diop, 2019) Veel arthousehorror in dit lijstje, en deze film is meer arthouse dan horror. Maar o, wat mooi en o, wat goed.

Eervolle vermelding: THE DAY OF DESTRUCTION (Toshiaki Toyoda, 2020). Ik vind het niet netjes om de film in de lijst zelf op te nemen, daar ik als programmeur bij Camera Japan medeverantwoordelijk was voor het vertonen van de film in Nederland. Maar onvermeld kon ik hem ook niet laten, want THE DAY OF DESTRUCTION is een unicum: een episch horrorverhaal, gefilmd tijdens de pandemie, dat op metaforische wijze direct de gevolgen van COVID tacklet.

Karel Menting (promotiemedewerker)

1. WOLFWALKERS (Tomm Moore, Ross Stewaer, 2020)
2. WEATHERING WITH YOU (Makoto Shinkai, 2019)
3. THE INVISIBLE MAN
4. THE LIGHTHOUSE
5. THE DARK AND THE WICKED (Bryan Bertino, 2020)

 

Bram Roza (vormgever)

1. THE LIGHTHOUSE. Zie je bejubelde debuut maar eens te overtreffen. Wat mij betreft deed Eggers dat met deze met kerosine doordrenkte en met Corbijn-grain bestrooide doordraaitrip van mythologische proporties.
2. THE PLATFORM / EL HOYO (Galder Gaztelu-Urrutia, 2019). Superkleine productie maar volop dystopisch. Het einde is misschien niet al te best en de maatschappijkritiek wellicht wat algemeen, maar het is allemaal toch erg lekker uitgevoerd. Een echte Netflix-verrassing.
3. POSSESSOR (Brandon Cronenberg, 2020). Keihard. Dat hadden we even nodig halverwege het jaar. En zo fijn dat Brandon de traditie die zijn vader is begonnen gewoon doorzet. Maar wel met eigen signatuur. Ben nu al benieuwd naar de volgende.
4. UNDERWATER. Ik was nooit fan van Kristen Stewart maar in deze film had ze me helemaal te pakken. Daarnaast was een kruising tussen ALIEN en THE ABYSS blijkbaar erg welkom. De CGI laten we even buiten beschouwing.
5. COLOR OUT OF SPACE. Is het wat ik had gehoopt dat het zou worden? Nee, dat niet. Maar past het in de lijn van Lovecraftverhalen zoals die in de jaren negentig zo smakelijk door Yuzna en Gordon werden verteld? Ja. Dat wel. Lekkere B-film!

Fan van horror, sci-fi en cult?

Neem een abonnement!

Ons magazine bevat nóg meer en staat vol interviews, recensies en achtergronden.
Voor slechts 35 euro valt-ie 6x per jaar op je mat!
Liever digitaal ontvangen? Dat kan ook!