AlbertPyun 01
AlbertPyun 01
Nieuws
28 november 2022

I.M. Albert Pyun (1953-2022)

AlbertPyun 01IN MEMORIAM | De afgelopen dagen namen we niet alleen afscheid van zangeres Irene Cara (beroemd door haar hits uit FAME (Alan Parker, 1980) en FLASHDANCE (Adrian Lyne, 1983)), maar vernamen we ook het heengaan van cultregisseur Albert Pyun.

Een echte verrassing was dat niet want hij werd al een paar jaar geleden gediagnosticeerd met multiple sclerose en dementie. Zijn vrouw (en tevens zijn producer) Cynthia Curnan plaatste op social media regelmatig updates over zijn medische toestand waardoor het duidelijk werd dat zijn gezondheid er alsmaar meer op achteruit ging.

De naam van Puyn is waarschijnlijk alleen maar bij de die hard-fans van genrefilms bekend. Vaak waren het titels die gedraaid werden met kleine budgetten maar die het in de jaren 80 en 90 zeer goed deden in de videotheken. In een filmcarrière die vier decennia omvatte werkte Pyun samen met o.a. Jean-Claude Van Damme, Christopher Lambert, Burt Reynolds, Snoop Dogg, Charlie Sheen, Ice-T, Lance Henriksen, Ronny Cox, Kris Kristofferson, James Coburn, Rutger Hauer en Dennis Hopper. Een lijstje waar menig cineast alleen maar jaloers kan op zijn.

Pyun die op 19 mei 1953 in Hawaï geboren werd, had van kindsbeen af een grote fascinatie voor film. Op jonge leeftijd begon hij kortfilms te regisseren die werden opgemerkt door de Japanse acteur Toshiro Mifune waardoor Pyun als stagiair mocht meewerken aan Akira Kurosawa’s DERZU UZULA uit 1975. Met de opgedane kennis trok Pyun naar Los Angeles om er wat commercials te maken. Het zou echter tot 1982 duren vooraleer Pyun met THE SWORD AND THE SORCERER een eerste langspeelfilm zou draaien. Hoewel de cast uit een resem onbekenden bestond en de film door de critici werd gekraakt, werd dit fantasy-epos een gigantisch succes waarbij het oorspronkelijke budget van vier miljoen dollar aan de kassa een tienvoud opbracht.

Sword Sorcerer poster

 Na het succes van THE SWORD AND THE SORCERER werd Pyun betrokken bij verschillende projecten waaronder TOTAL RECALL (1990) van Paul Verhoeven. Met zijn tweede langspeler RADIOACTIVE DREAMS (1985) die bekroond werd met de Gouden Raaf op het 5e Brussels International Fantastic Film Festival bewees Pyun andermaal dat hij met weinig middelen een hit kon scoren.

Dit profiel klonk als boter in de oren van Menahem Golan en Yoran Globus van Cannon Films. Pyun wist toen echter nog niet dat de Cannon-studio reeds in slechte financiële papieren zat. Golan en Globus hadden al heel wat geld in de verfilming van de Jules Verne-roman Journey To The Center Of The Earth gestoken, maar middenin de opnames zei regisseur Rusty Lemorande het project vaarwel, en bleven de Go-Go Boys met een onafgewerkte film achter. Zo kwamen de twee sloebers bij Pyun terecht die men kon overtuigen met een contract voor vier films, maar dan wel op voorwaarde dat hij ook JOURNEY TO THE CENTER OF THE EARTH (1988) zou afwerken. In ruil zou hij de tweede MASTERS OF THE UNIVERSE, SPIDER-MAN en ALIEN FROM L.A. (de zogezegde prequel op JOURNEY TO THE CENTER OF THE EARTH) mogen regisseren. De goedgelovige Pyun ging op het aanbod in maar helaas voor hem hadden zowel Mattel als Marvel al vroegtijdig de stekker uit het stopcontact getrokken waardoor hij alleen maar ALIEN FROM L.A. (1988) kon afwerken.

In pure Cannon-stijl werden de reeds ontworpen decors en kostuums gebruikt voor CYBORG met Jean-Claude Van Damme, wat een onverwachte hit werd waardoor de Cannon-studio dankzij Pyun een tweede (korte) adem kreeg. Het succes van deze film kon Pyun echter nooit meer evenaren. Zijn CAPTAIN AMERICA (1990) met Matt Salinger als superheld scoorde alleen maar in de videotheken, net zoals de sciencefictionfilm DECEIT (1990), NEMESIS (1992) met Olivier Gruner of MEAN GUNS (1997) met Christopher Lambert en Ice-T. Zelfs KICKBOXER 2 (1991) deed het niet meer in de bioscoopzalen.

Cyborg 01

Wat volgde in de jaren 90 waren wel leuke titels voor genre-liefhebbers, maar bijna één voor één verdwenen ze in de obscuriteit. Vergeef ons mochten we een paar titels zijn vergeten, maar als belangrijkste stippen we deze straight-to-dvd titels aan: KNIGHTS (1993) met Kris Kristofferson, en Lance Henriksen, DOLLMAN (1991), RAVEN HAWK (1996), ADRENALINE: FEAR THE RUSH (1996) met Christopher Lambert en Natasha Henstridge, POST MORTEM (1998) met Charlie Sheen, CRAZY SIX (1998) met Rob Lowe en Burt Reynolds en OMEGA DOOM (1996) met Rutger Hauer. Ook in het decennia daarna bleef Pyun aan de lopende band films maken tot hij in een rechtszaak belandde met de regering van het Oceanische eiland Guam, en dat voor een lening die hij had gekregen voor het draaien van MAX HAVOC: CURSE OF THE DRAGON (2004) maar waarbij hij tijdens de aanvraag ervan een loopje nam met de waarheid.

Ondertussen was er al aardig sleet gekomen op de Pyun-machine en lag er niemand meer wakker van wat de man maakte. De filmografie werd weinig roemrijk afgesloten met TALES OF AN ANCIENT EMPIRE met Kevin Sorbo en Michael Paré die in 2012 in première ging. Maar bij deze, vanwege veel Schokkend Nieuws-lezers: rust in vrede beste Albert, en mochten er maar meer cineasten durven wat jij deed.

Fan van horror, sci-fi en cult?

Neem een abonnement!

Ons magazine bevat nóg meer en staat vol interviews, recensies en achtergronden.
Voor slechts 35 euro valt-ie 6x per jaar op je mat!
Liever digitaal ontvangen? Dat kan ook!