THE LAST EXORCISM: GOD ASKS. THE DEVILS COMMANDS (eOne, 5 september) is het vervolg op de pseudo-documentaire THE LAST EXORCISM en pakt de draad op een paar minuten na het einde van deel één. Nell Sweetzer wordt in catatonische toestand aangetroffen en in het ziekenhuis opgenomen. Nadat ze enigszins is hersteld mag ze verder op krachten komen in een opvanghuis in New Orleans en komt ze er al snel achter dat demon Abalam het nog steeds op haar voorzien heeft. “Na het onzalige einde van de documentairemakers in de eerste film, besloten ze het point-of-view-perspectief los te laten”, schreef recensent Rob van der Velden. “THE LAST EXORCISM PART II (de Nederlandse distributeur verving het fantasieloze ‘Part II’ door de mondvol ‘God Asks, The Devil Commands’) moest weer een conventionele speelfilm worden.” Of dat volgens Rob een verbetering is, kan je hier lezen.
THE END (Paradiso, 5 september) was onder de originele Spaanse titel, FIN, dit jaar te zien op het Imagine Film Festival. Een groepje vrienden gaat er een weekendje tussenuit in de bergen. ’s Nachts doet zich een vreemd verschijnsel voor, waardoor de stroom uitvalt. Als de vrienden de volgende dag op onderzoek uitgaan, blijkt dat er van de bewoonde wereld weinig meer over is. THE END is het speelfilmdebuut van de Spaanse regisseur Jorge Torregrossa die, naast een aantal korte films, tot nu toe vooral televisieseries heeft geregisseerd. De recensie van Lieuwe van Albada publiceren wij binnenkort op onze website.
De wereld staat letterlijk op z’n kop in UPSIDE DOWN (Belga, 4 september). Of nou ja, werelden, want in het universum van UPSIDE DOWN zijn er twee Aarde-achtige planeten met ieder hun eigen, tegengestelde, zwaartekracht die elkaar bijna raken. Contact tussen de bewoners is verboden. Adam en Eden, die elkaar per ongeluk ontmoeten op bergtoppen slechts 10 meter van elkaar gescheiden, lappen dit gebod aan hun laars. Met in de hoofdrollen Jim Sturgess (CLOUD ATLAS) en Kirsten Dunst (MELANCHOLIA).
STOKER (20th Centrury Fox, 5 september) is het Engelstalige debuut van de Koreaanse regisseur Park Chan-Wook (LADY VENGEANCE, OLDBOY). Na de dood van haar man, trekt diens jongere broer Charlie in bij Evelyn Stoker en haar dochter India. Charlie lijkt een charmante man maar al gauw komt India erachter dat hij wat in zijn schild voert. Afkeer slaat echter langzaam om in fascinatie en begeerte. STOKER heeft verder niets te maken met Bram Stoker maar “de titel verwijst natuurlijk naar de schrijver van Dracula”, aldus recensent Phil van Tongeren, ” en met een beetje fantasie zou je oom Charlie als een nazaat kunnen zien van de bloeddorstige aristocraat, zoals die door de jaren heen in de verfilmingen gestalte kreeg. […] In plaats van te graven naar diepzinnige betekenis, valt er veel voor te zeggen om STOKER als een spel met de filmgeschiedenis te zien.” Phil’s positieve recensie kan je hier lezen.