Een ambitieuze verfilming van een onverfilmbaar geacht boek en het vervolg op een waargebeurde spookhuisfilm.
Het leek gekkenwerk; de verfilming van Cloud Atlas (David Mitchell), een roman die zich afspeelt in verleden, heden en toekomst en met de structuur van een matroesjka-pop. Maar regisseurs Tom Tykwer, Andy en Lana Wachowski durfden het aan en slaagden er wonderwel in om er een coherente film van te maken. Om te beginnen lieten ze de structuur van het boek los. Recensent Barend Voogd: “In de film wordt veel meer in de tijd gesprongen. Voor wie het boek niet kent kan dat behoorlijk verwarrend zijn, maar de keuze is te rechtvaardigen. Het levert de film een behoorlijke vaart op. ” Daarnaast spelen bijna alle acteurs meerdere rollen. “Blijf vooral tot de aftiteling want alle acteurs spelen meerdere grote en kleine rollen, en de kans is groot dat je een aantal verkleedpartijtjes over het hoofd hebt gezien.” Toch is CLOUD ATLAS (A-film, 17 september) volgens Barend niet het meesterwerk dat het wil zijn. Waarom? Dat lees je hier.
De op waargebeurde feiten gebaseerde spookhuisfilm THE HAUNTING IN GEORGIA (Dutch Filmworks, 17 september) is het vervolg op het eveneens zogenaamd waargebeurde A HAUNTING IN CONNECTICUT (2009). De sequel heeft echter niets met zijn voorganger te maken. “Er zijn geen overlappende personages, er wordt niet aan gerefereerd, sterker: de gehele staat Connecticut lijkt vergeten”, schreef recensent Marjan Westbroek. “De enige overeenkomst is dat debuterend regisseur Tom Elkins verantwoordelijk was voor de montage van het origineel.” Recensent Barend de Voogd beoordeelde destijds CONNECTICUT met vier skulls. “[…]waar THE UNINVITED of THE UNBORN onlangs faalden, slaagt THE HAUNTING IN CONNECTICUT.” Marjan was ietsjes minder te spreken over GEORGIA. Haar recensie kan je hier lezen. Een tweede vervolg is – dat zal niemand verbazen- al in ontwikkeling. De volgende keer is New York de klos.