Henry Brummelman
Henry Brummelman
Nederhorror & scifi
26 november 2017

Monstermakers: Henry Brummelman

Henry Brummelman

Henry Brummelman is een bijzondere monstermaker: Hij stond Schokkend Nieuws te woord terwijl hij aan het verhuizen was van Utrecht naar de VS voor zijn nieuwe baan bij Laika Studios. Niet slecht!

Brummelman (UNDER THE APPLE TREE): “Ik heb er nooit over gedacht dat ik echt aan grote internationale producties mee zou kunnen werken, maar ik had in mijn achterhoofd stiekem altijd wel een soort van ‘werk-bucketlist’.” Op die bucketlist staat bijvoorbeeld: werken bij Industrial Light & Magic, het bedrijf van George Lucas dat de effecten voor STAR WARS-films doet, of aan een stop-motion animatie van Tim Burton. “Of bij Laika, de studio die onder andere verantwoordelijk is voor CORALINE, PARANORMAN, THE BOXTROLLS, en KUBO AND THE TWO STRINGS. Die wens is nu dus in vervulling gegaan!”

Under the Apple Tree puppets interview met Erik van Schaaik op NFF2015 aangepast

Met welke films begon de passie als ‘monstermaker’?

“Ik was al vroeg een enorme STAR WARS-fan; ik begreep helemaal niks van de films en dacht niet eens na over de mogelijkheid dat dit allemaal nep was. Daarna – misschien iets te vroeg voor mijn leeftijd – heb ik A NIGHTMARE ON ELM STREET en THE THING gezien. Dat is misschien wel een brainwash voor me geweest, waar ik nooit van terug ben gekomen, mede dankzij mijn ouders (met name mijn moeder) die ook enorme filmkijkers zijn en van horror houden. Een van de dingen die me altijd heel sterk bij zijn gebleven, is de eerste keer dat ik naar de bioscoop ging. Mijn vader nam mij mee naar de live-action-versie van 101 DALMATIËRS en vooraf was er een hele mooie trailer van een film, waarvan ik net de titel had gemist. Dat heeft me altijd beziggehouden en pas jaren later, toen ik al wat beter begreep hoe een film gemaakt werd, kwam ik er achter dat het THE NIGHTMARE BEFORE CHRISTMAS was. Daar begon de passie voor stop-motion animatie voor mij, denk ik, want ik vond en vind die film nog steeds geweldig! Ik ben vanaf kinds af aan altijd bezig geweest met knutselen en tekenen. Rond mijn veertiende ben ik begonnen met het verven van Warhammer-figuurtjes en al snel maakte ik op aanvraag landschapstukken (scenery), maar toen had ik nog steeds niet in de gaten dat daar eventueel later werk in te vinden zou zijn.

Welke technieken gebruik je het meest en hoe verloopt zo’n creatieproces ongeveer?

“Ik ben afgestudeerd in 3D Computer Animation & Visual Effects. Door een extra stage die ik bij Pedri Animation heb gelopen, ben ik eigenlijk opnieuw in aanraking gekomen met stop-motion-animatie omdat ik wilde afstuderen met een combinatie ervan. Dat pakte zo goed uit dat ik daar uiteindelijk aan meerdere producties heb mogen meewerken. Mijn functie binnen Pedri was voornamelijk het maken van mallen voor de siliconen-huidjes die een stop-motion-pop nodig heeft om door middel van een mechaniek binnenin de pop te kunnen bewegen. Later ben ik overgestapt naar het maken van die mechanieken in zo’n poppenhoofd, wat wij head mechanics noemen. Door mijn achtergrond gebruik ik ook de 3D-printer om bepaalde onderdelen uit te printen. Ik heb samen met John Craney bij Pedri een bepaalde techniek ontwikkeld, waardoor ik nu bij Laika Studios terecht ben gekomen.”

Welke van je eigen creaturen vind je zelf het leukst of meest geslaagd?

“De creaturen waar ik het meest van heb geleerd vind ik het meest geslaagd, Als ik iets nieuws begin wil ik mezelf altijd uitdagen om nieuwe technieken uit te proberen of bepaalde aspecten groter, beter, sneller aan te pakken, dan houd ik het voor mezelf leuk en uitdagend. Een goed voorbeeld daar van is mijn meest recente sculpture van ‘Scrooge’. Daarnaast vind ik een aantal poppen waar ik bij Pedri Animation aan heb gewerkt ook erg geslaagd, zoals de poppen van UNDER THE APPLE TREE, waarmee ik eigenlijk voor het eerst in aanraking ben gekomen met het maken van zulke geavanceerde stop-motion-animatie poppen.”

Scrooge Statue2017 aangepast

Scrooge

Zijn er ook regelrechte mislukkingen geweest en waarom?

“Bij mij gaat nooit iets fout! Haha nee, meestal waren dat mijn thuis-creaties, en vaak kwam dat omdat ik bij Pedri Animation aan zoveel handige apparaten en materialen gewend was, die ik thuis niet had. Hierdoor moest ik vaak improviseren en dat pakte niet altijd even goed uit. Het inschatten van hoe zwaar de mal wordt – waarbij wat je erin giet gigantisch hard op de muurtjes die je om je model hebt gebouwd kan drukken – is iets wat ik wel eens vergat. Soms drukt het gewicht van de vloeibare siliconen je mal van binnen uiteen.”

Welke film creatures zijn absoluut favoriet?

“Mijn absolute favoriet is denk ik Pan uit PAN’S LABYRINTH, echt een geweldige film. Dat karakter brengt heel veel aspecten samen waar ik erg veel bewondering voor heb.”

Voor welke creature designer heb je enorm respect?

“Dat is absoluut Phil Tippett. Naar mijn mening is zijn werk aan STAR WARS absoluut dat wat STAR WARS voor mij zo speciaal maakt, met al zijn stop-motion animatiewerk van de AT-AT’s, Taun Taun’s en de Rancor en nog zoveel meer!”

Me working at George and Paul2016 aangepast

Brummelman aan het werk voor de serie GEORGE & PAUL

Waar ben je op het moment mee bezig en zijn er projecten waar je je erg op verheugt?

“Ik ben net gestart bij Laika. In het verleden heb ik bij Pedri Animation onder andere aan UNDER THE APPLE TREE gewerkt dat een Gouden Kalf heeft gewonnen, de tv-serie RINTJE, een Noorse film DYRENE I HAKKEBAKKESKOGEN (DIEREN IN HET HAKKEBAKKEBOS), die aan het eind van het jaar waarschijnlijk hier in Nederland in de bioscoop zal draaien en in Noorwegen alle records heeft gebroken, en de tv-serie GEORGE & PAUL. Ik verheug me er uiteraard erg op om aan de volgende films van Laika te werken. Maar daar mag ik verder helaas nog niks over zeggen.”

En ten slot; heb je tips voor beginnende monstermakers?

“Oeh, dit wordt waarschijnlijk weer zo’n standaardpraatje, maar wat ik voor mezelf altijd probeer te doen bij wat voor een project dan ook, is de grens opzoeken en jezelf uit blijven dagen, elke keer weer iets nieuws uitproberen of het beter te doen dan de keer ervoor. Hierdoor wordt je skill set almaar groter, wat later weer van pas kan komen. En wees absoluut niet bang om toch stiekem die droom achterna te gaan; zolang je maar je best blijft doen, is er altijd een kans om ‘m te verwezenlijken. Maar blijf ook absoluut realistisch over jezelf: probeer goed in te schatten waar je eigen grenzen liggen, streep af waar je niet zo goed in bent en ga vol voor waar je wel goed in bent, maar doe vooral wat je leuk vindt!”

Foto’s: Henry Brummelman. Voor meer info kijk op: www.henrymodelmaker.com.

Fan van horror, sci-fi en cult?

Neem een abonnement!

Ons magazine bevat nóg meer en staat vol interviews, recensies en achtergronden.
Voor slechts 35 euro valt-ie 6x per jaar op je mat!
Liever digitaal ontvangen? Dat kan ook!