MV5BY2FmODJmYjItYWQ1NC00MTIwLWE4MGItMGJhYWU4NjRhNzQzXkEyXkFqcGdeQXVyMzA5OTU5OTY. V1
MV5BY2FmODJmYjItYWQ1NC00MTIwLWE4MGItMGJhYWU4NjRhNzQzXkEyXkFqcGdeQXVyMzA5OTU5OTY. V1
Nederhorror & scifi
25 april 2019

‘Gaat het nou echt gebeuren?’

MV5BY2FmODJmYjItYWQ1NC00MTIwLWE4MGItMGJhYWU4NjRhNzQzXkEyXkFqcGdeQXVyMzA5OTU5OTY. V1 NEDERHORROR | Eind mei vertrekken ze voor drie maanden naar de Verenigde Staten. David-Jan Bronsgeest en Tim Koomen werken hard aan hun horrorfilm MEET JIMMY en maken nog veel meer plannen om Hollywood te veroveren. Schokkend Nieuws vroeg Tim om een update.

Het ging heel snel. In april 2018 pitchten ze MEET JIMMY, het verhaal van een levensgevaarlijke podcast over seriemoordenaars, nog op het Imagine Film Festival. Op de International Coproduction Market in Canada ontstond een heuse ‘bidding war’, waarna de twee filmmakers in zee gingen met het productiebedrijf Platinum Dunes (onder Paramount Pictures), dat afgelopen jaar een enorme hit scoorde met A QUIET PLACE. Henriëtte Poelman interviewde de heren kort daarna in oktober.

David-Jan Bronsgeest regisseert. Tim Koomen is de schrijver van het tweetal. We interviewen Tim op het zonnige terras van het EYE Filmmuseum. ‘Ik ben sinds vandaag officieel lid van de Writers Guild of America,’ lacht hij. ‘Paramount had mijn naam doorgegeven. Ik heb toevallig vandaag alles ondertekend en teruggestuurd. Dat is wel belangrijk. Als ze bijvoorbeeld iemand zoeken om een rewrite te doen, dan krijg je zo’n opdracht eerder als je bij de Guild zit. Je wordt beschermd en komt gemakkelijker in contact met andere schrijvers. We zijn immers zelf ook aan het zoeken naar co-writers voor andere projecten.’

Ik begreep dat het scenario van MEET JIMMY inmiddels klaar is?

Fantasia IFF crop2‘Ja, dat hebben we op 11 april ingeleverd. We hebben eerst best lang moeten wachten. Tussen augustus, toen de deal werd gesloten, en december waren ze bezig met alle contracten. We hadden een outline geschreven, maar die werd nog even niet gelezen door de studio; eerst moest alles getekend zijn. Op 14 januari zijn we naar de VS gevlogen voor drie weken. Halverwege dat bezoek kregen we de notes van Paramount. Zo’n outline moet eerst groen licht krijgen, voordat het scenario mag worden geschreven. Qua timing was ons bezoek dus perfect. Toevallig waren de andere schrijvers, de gebroeders Michael en Shawn Rasmussen, daar ook. Zij werken aan CRAWL, samen met Alexandre Aja. Platinum Dunes en The Picture Company, die MEET JIMMY produceren, zeiden: “Laten we even met z’n allen bij elkaar gaan zitten en de notes bespreken. Dan kunnen we de volgende dag meteen naar Paramount.” Zo’n gesprek is heel energiek en heel spannend. De producent kende de vrouwelijke executive van Paramount heel goed, want die hadden al samengewerkt in verband met THE QUIET PLACE. Dus hij stelt ons voor: “These guys have an amazing idea. It’s about a podcast, bla, bla, bla… Tim, take it away!” En dan zie je opeens twintig gezichten naar je kijken! (lacht) Naar afloop zei die executive: “Nou, dat ziet er goed uit. Ik wil nog een paar dingen veranderd zien en dan ga ik groen licht geven.” Dus dan loop je weg met een rare buzz in je hoofd: “Gaat het nou écht gebeuren?” We hebben het nog een klein beetje herschreven en toen groen licht gekregen. Dan gaat de officiële acht weken schrijftijd in – ik en de Rasmussen Brothers samen. Dat is allemaal contractueel vastgelegd; je moet dan ook echt inleveren. En dat was dus op 11 april.

Is er veel veranderd?

‘Best wel. Op de Coproduction Market in Canada hadden we nog een eigen versie van het scenario. Dat noemden zij ‘heel erg A24’, heel erg Europees en indie. Maar ja, je hebt dan een budget in je hoofd van misschien 1 miljoen. Nu er een studio bij zit, heb je het opeens over andere budgetten, een ander en veel groter publiek, commerciële belangen. Dus het is iets meer mainstream geworden, maar er zitten nog wel veel elementjes van het oorspronkelijke scenario in.’

Heb je enig idee wat hen precies in jullie project aanspreekt?

‘Die vraag hebben wij ons ook gesteld. Ik denk, gek genoeg, juist dat Europese. Ze zeggen: we hebben jullie visie gekocht en die willen we er ook echt in hebben. Onze proof-of-concept had ook een duidelijke boodschap over hoe we tegen seriemoordenaars aankijken. THE TED BUNDY TAPES kwam net uit toen we in L.A. zaten. Er hing daar een enorm billboard met Ted Bundy en de woorden “Charmer” en “Killer”. Zo zien we die moordenaars. We zijn verslingerd aan die gruwelijke verhalen en hopen stiekem dat ze zoveel mogelijk moorden begaan voor ons entertainment. Dat vinden ze een heel goede angle. Dat, en de visuele stijl van David-Jan.’

Hoe gaat het verder, nu het scenario is ingeleverd?

‘Vanavond spreken we met ons management en het productieteam. Ik denk dat ze al wat notes gaan geven. Daarna gaan we herschrijven, ik denk een week, en daarna gaat het naar de studio. Paramount zal wel met de grootste lading notes komen. Dat kan nog even duren, maar dat kan soms ook heel snel gaan. Ik heb van een andere film gehoord waaraan The Picture Company ook werkt: die hebben ze in februari 2018 gekocht en nu, iets meer dan een jaar later, draaien ze al de trailer. Ze hebben er ook belang bij dat die films zo snel mogelijk worden gemaakt. Ze hebben behoefte aan nieuwe horrorfilms.’

Wordt er behalve het scenario ook al gepraat over cast en crew voor MEET JIMMY?

‘Zeker. We hebben gevraagd in hoeverre we een Nederlandse crew mogen meenemen. David-Jan zou bijvoorbeeld graag met zijn vaste DOP werken. Dat is gek genoeg helemaal niet uitgesloten. Ze kijken daar serieus naar. Het hangt ook van het budget af: hoe hoger het budget gaat zijn – Paramount berekent dat – hoe minder controle je hebt. Wat betreft casting: we praten er wel over, maar er is nog niets concreet. We hebben Selena Gomez (SPRING BREAKERS) wel eens genoemd en onze producenten hebben met Hailee Steinfeld samengewerkt voor BUMBLEBEE. Dat zou een droom zijn, maar het kan natuurlijk ook heel iemand anders worden. Hetzelfde met de locaties: dat zal Pittsburg of Cleveland worden, eerder dan L.A. of New York.’

Wanneer gaan jullie weer naar de VS?

‘Op 24 mei en dan gaan we daar drie maanden zitten. We vinden het gewoon heel fijn om dicht in de buurt te zijn van de producenten en de studio, zodat we snel kunnen schakelen. Nu is er soms een slechte skype-verbinding of gaan dingen lost in translation; je kunt toch beter met elkaar in een ruimte zitten. Met die drie weken in januari hebben we de film een ontzettende boost gegeven. Ik weet niet of wij nu zover zouden zijn, met een outline die groen licht gekregen heeft en een script, als we toen niet naar L.A. waren geweest.’

Meet Jimmy 700x300
‘We gaan vooral voor MEET JIMMY, maar we werken ook aan andere projecten. Ons management had in januari een heel schema voor ons opgesteld: drie weken lang, elke dag twee of drie meetings met studio’s en producenten: echt een nerds dream. Dat noemen ze ‘generals’ of ‘general meetings’, en iedereen weet dat je met anderen praat. Dat is geen geheim, en een hele goede investering. We vroegen aan ons management: is het dan de bedoeling dat wij ze nieuwe ideeën pitchen? Ze antwoordden: “Ja, maar het is ook de bedoeling dat zij zich aan jullie gaan pitchen.” Als filmmaker wil je weten bij wie je je goed voelt. We zijn bijvoorbeeld bij Blumhouse langs geweest en het bedrijf van Jordan Peele, Monkeypaw Productions. Daar hebben we allemaal erg leuke gesprekken mee gehad. Maar we zijn loyaal. We vinden het ook erg leuk om een band op te bouwen met Platinum Dunes en The Picture Company. Maar ja, er staan dus een aantal andere projecten in de startblokken. We hebben een paar outlines geschreven, we hebben een grote pitch gedaan – die we niet hebben gekregen (lacht) – en er loopt nog een pitch op een bekende franchise.’

Daar mag je zeker niets over vertellen?

‘Nee, maar er is ook nog niets echt concreet. We hadden een heel goede klik met Kevin Williamson, de schrijver van SCREAM, en David S. Goyer (THE DARK KNIGHT). Bij hun bedrijven, die verbonden zijn aan Miramax, hebben we een bovennatuurlijke horrorfilm gepitcht die erg in de smaak viel. Dat is nog wel heel erg toekomstmuziek. De focus ligt nu op MEET JIMMY, maar het is natuurlijk wel een enorm compliment. SCREAM is echt een van mijn lievelingsfilms.’

Wordt er tijdens dat soort meetings ook over andere Nederlandse regisseurs in Hollywood gesproken? Diederik van Rooijen, bijvoorbeeld?

‘Ja. We hebben ook met de producenten van THE POSSESSION OF HANNAH GRACE gepraat. Die waren erg tevreden over de samenwerking met Diederik. Ze zien wel dat er een bepaalde stroom filmmakers uit Nederland komt. We zijn ook bij Atomic Monster geweest, dat is het bedrijf van James Wan. Die hadden het ook over Nico van den Brink, van SWEET TOOTH. Dat is ook nog steeds in ontwikkeling.’

Zijn we jullie nu kwijt voor de Nederhorror?

‘Nee hoor, we blijven ook hier actief. David-Jan heeft een horrorachtig filmpje voor Cineville gemaakt, dat in de zomer online gaat. Ik was wel betrokken bij het idee, maar verder niet bij de productie. En we hebben een hele leuke samenwerking met Kaap Holland Film, voor een film en een serie. Die hebben DE MARATHON en BON BINI HOLLAND gedaan. Daarvoor zijn we in gesprek met Thomas Olde Heuvel. Niet voor de verfilming van zijn boek Hex, want dat zit bij Warner Bros, maar voor iets anders. We hebben hem laatst ontmoet. Hij is heel enthousiast. We zijn nu aan het onderzoeken wat we van de grond kunnen krijgen. Ik heb veel vertrouwen in hem en ook in Kaap Holland. De baas daarvan, Maarten Swart, heeft echt oog voor de waarde van genrefilms. Dat kunnen we wel gebruiken in Nederland.’

36632368 1877931982244879 7316031735634853888 o

Fan van horror, sci-fi en cult?

Neem een abonnement!

Ons magazine bevat nóg meer en staat vol interviews, recensies en achtergronden.
Voor slechts 35 euro valt-ie 6x per jaar op je mat!
Liever digitaal ontvangen? Dat kan ook!