King Arthur: Legend of the Sword

1 1 1 1 1 (7 Stemmen)
4
( Ons oordeel )
King Arthur: Legend of the Sword

BIOSCOOP | Ongeveer een vijfde van Guy Ritchies Arthurfilm voelt als Guy Ritchies Arthurfilm: lekker tegendraads, met vlotte dialogen en soms een vette knipoog. De rest is een generieke studioblockbuster.

Koning Arthur (Charlie Hunnam) is in deze versie opgegroeid zonder kennis van zijn koninklijke bloed: zijn oom Vortigern (Jude Law) vermoordde zijn ouders toen hij een kind was en stal de troon. Kleine Arthur kon gered worden en dreef in een mandje over de rivier naar een bordeel, waar hij opgroeide. Op een goed moment komt hij het beroemde Zwaard in de Steen tegen, trekt het eruit, maakt Vortigern boos, sluit zich aan bij een rebellenbeweging tegen diens regime, et cetera.

Ritchie neemt het niet zo nauw met de historische werkelijkheid. Londen heet nog Londinium, wat suggereert dat de Romeinen nog maar net van het eiland vertrokken zijn; dat zou het verhaal in de vijfde eeuw plaatsen. Maar het koninkrijk Engeland bestaat al – vijfhonderd jaar te vroeg. Dat is helemaal niet erg. De Arthurverhalen zijn altijd een mengeling geweest van mythes en pseudogeschiedenis, en ook de belangrijkste middeleeuwse bronnen over Arthur zitten vol anachronismen. Wat dat betreft staat Ritchie gewoon in de traditie van eerdere Arthurvertellers als Geoffrey van Monmouth (1095-1155) en Sir Thomas Malory (1415-1471): hij projecteert hedendaagse idealen op een legendarische held uit het verleden en plukt daarbij wat hem bevalt uit diverse historische en mythologische bronnen. In feite is alle grote Arthuriaanse literatuur revisionistisch, dus waarom zou Ritchie daar niet aan meedoen?

Een opvallend element, vergeleken met eerdere Arthurfilms, is de etnische diversiteit van de cast, met rollen voor Djimon Hounsou en Kingsley Ben-Adir. Doet LEGEND OF THE SWORD mee aan de 'diversiteitstrend'? Het is accurater om te stellen dat de film juist bréékt met de recente trend om middeleeuws Engeland als geheel wit te verbeelden. Onder Romeinse bezetting had Britannia al inwoners van Afrikaanse komaf en ook in de Arthuriaanse canon komen we die tegen. Ook een verfrissende breuk met de moderne traditie zijn de dialogen die we vroeg in de film horen. Arthur en zijn vrienden zijn dan nog straatschoffies en hun taalgebruik doet meer denken aan Ritchies debuut LOCK, STOCK AND TWO SMOKING BARRELS dan aan de gedragen teksten die historische fantasyfilms doorgaans kenmerken. Ook verrassend is een snelle montagesequentie die de jeugd van Arthur er op hoog tempo doorheen jast, begeleid door de sterke, door percussie gedreven muziek van Daniel Pemberton.

Jammer genoeg zitten dit soort geïnspireerde momenten vooral in het eerste halfuur en wordt LEGEND OF THE SWORD zodra de plot op gang komt een generieke fantasyfilm. De saaie middeleeuwen-esthetiek kennen we: duizend jaar geleden was de wereld modderbruin, grijs en blauw, en kastelen zagen er toen al net zo oud uit als nu. De CGI die gebruikt is voor het merendeel van de gebouwen en fantasiedieren is van schokkend lage kwaliteit: de computermonsters zijn ongeveer zo overtuigend als die uit THE FELLOWSHIP OF THE RING. Niet dat de film veel aandacht aan die beesten besteedt. Op een gegeven moment moet Arthur vechten met een hoop reusachtige bosdieren, maar we zien slechts flarden van de actie, versneden met de dialoog die aan dit avontuur voorafging. Zo'n sequentie kan goed werken in een heistfilm: heen en weer knippen tussen de voorbereiding en de uitvoering van een misdaad is een beproefde montagetechniek en Ritchie heeft dat vaak genoeg gedaan om het een handelsmerk te noemen. Hier werkt het trucje echter niet. Een zorgvuldig geplande inbraak is heel iets anders dan een chaotische strijd tegen een reuzenvleermuis.

De warrige plot leidt uiteindelijk naar een finale die nog goedkoper oogt dan de rest van de film. De camera slingert wild om Arthur en zijn digitale tegenstander, zo'n typische kerel in een zwart harnas. Zo af en toe een snelle zoom en een stukje slow motion als Arthurs toverzwaard raak slaat. Het einde van MONTY PYTHON AND THE HOLY GRAIL was climactischer.

Distributie Warner Bros. NL 11 mei 2017, BE 10 mei 2017. Copyright Julius Koetsier. Overname uitsluitend na goedkeuring van de rechthebbende. Online gepubliceerd op 11 mei 2017.

Trailer

Info

King Arthur: Legend of the Sword

Misschien vind je dit ook interessant?

Thank God It's Friday, 9 juni
  • 09 juni 2017
  • By Julius Koetsier

TGIF | Tijdens het schrijven van deze TGIF zit ik in een hotel aan de Sunset Boulevard in Hollywood, waar ik op uitnodiging van de studio een later dit jaar te...

#8 Lord of the Rings
  • 05 januari 2017
  • By Schokkend Nieuws

PODCAST | Het is alweer 15 jaar geleden dat FELLOWSHIP OF THE RING in de bioscoop verscheen. Om dit te vieren praat Schokkend Nieuws met Pim Hermeling, die de trilogie...

Getest: Geek!
  • 25 januari 2017
  • By Hedwig van Driel

RECENSIE | Nerds/geeks/obsessievelingen: hoe je ze ook noemt, ze kennen vaak veel obscure feitjes over popcultuur en etaleren die kennis ook graag. Daar speelt Geek:...

NEEM OOK EEN ABONNEMENT!

SChokkend Nieuws 126 700px

Elke twee maanden Schokkend Nieuws filmmagazine op de mat voor slechts 25 euro per jaar!

Koop je hem liever los? Bekijk dan hier de verkooppunten!

Save

Wat is er te doen?

ma di wo do vr za zo

Podcast

Logo Podcast 1

Save

T-SHIRTS

SN Shirt

NIEUWSBRIEF

Newsletter lowresVoortaan ook tweewekelijks de gratis digitale Schokkend Nieuwsbrief ontvangen? Meld je aan.

Trailer