Titane
Titane
TGIF
31 december 2021

Thank God It’s Friday, oudejaarsavond 2021

titaneTGIF | Met een jaar dat gelukkig op zijn einde loopt ben ik blij, maar vooral trots, dat ik als nieuwe Schokkend Nieuws-medewerker de laatste Thank God It’s Friday van 2021 mag verzorgen.

Met een lockdown in Nederland en in Vlaanderen iets wat er zeer sterk op lijkt maar geen naam krijgt, kunnen we alleen maar hopen dat de toekomst er beter op wordt, ook al zal je dat niet zo vlug uitgelegd krijgen aan de vele filmfans die zaten te popelen om eindelijk Lana Wachowski’s THE MATRIX RESURRECTIONS op het witte doek te zien: het is de zoveelste opdoffer die de filmindustrie (en de bioscoop in het bijzonder) kon missen als kiespijn.

Op het moment dat je deze column leest ben je vermoedelijk reeds allerlei eindejaarlijstjes aan het doornemen van filmfans (laten we het woordje filmkenners maar lekker achterwege houden) die pogen om een filmjaar in tien of minder titels samen te vatten. Ook Schokkend Nieuws draagt dit jaar onwrikbaar zijn steentje bij en binnenkort kun je van iedere redacteur lezen welke films je absoluut gezien moet hebben. Door de vaak verrassende smaak van je favoriete cultblad kun je er nu al de donder op zeggen dat de lijstjes meer zullen zijn dan de tot vervelens toe obligate opsommingen van recensenten die niet willen wijken voor hun eigen ego en steevast kiezen voor films waarmee ze de wereld willen tonen dat ze het afgelopen jaar op de festivals in Cannes en Berlijn alle titels hebben gezien waar ‘vakbladen’ het zo graag over hebben, al mag daar meteen aan worden toegevoegd dat ze dit jaar op de La Croisette geen mooiere (en vermoedelijk geen betere) winnaar hadden kunnen bedenken dan Julia Ducournaus eerbetoon aan David Cronenbergs body horror in TITANE. Dit maar om te zeggen dat er in de lijstjes gerust ook wat passie mag zitten, al was het maar om op die manier de verborgen pareltjes te kunnen ontdekken, want dat is al bij al de reden waarom mensen ze lezen en filmliefhebbers (dat hopen we toch) ze opstellen.

En die extra aandacht is er meer dan ooit nodig. Niet alleen is er de door de vele streamingplatforms een overaanbod aan titels, ook lag de keuze nog nooit zo versnipperd als nu. Had je in het verleden meer dan genoeg aan één gave videotheek in je buurt, vandaag moet je een hele collectie streamingsabonnementen aanleggen wil je alles gezien hebben. Daarnaast hebben we ook nog de fysieke media, die nog lang niet dood zijn. Dat lijkt misschien zo mocht je alleen maar aangewezen zijn op wat je in de Benelux aangeboden krijgt, maar in het buitenland groeien de boutiquelabels nog steeds als paddenstoelen uit de grond. Mocht je er nog geen hebben, dan kan het zeker geen kwaad om volgend jaar aan de kerstman een regiovrije blu-rayspeler te vragen, waardoor je toegang krijgt tot massa’s meer titels. Wel vermijden als de man met de witte baard Ricky uit SILENT NIGHT, DEADLY NIGHT (1984) is, en die overigens de cover siert van het nieuwste Schokkend Nieuws-nummer en prachtig is getekend door Maarten Streefland. We zullen het woord lockdown-tip maar laten voor wat het is, maar wie alles wil weten over deze slasherclassic kan luisteren naar de Julius vs Jasper-podcast waarbij de twee heren met elkaar in discussie gaan om te zien welk deel er jaren na datum als de absolute must-see gekroond mag worden. 

Silent Night Deadly Night 1

December is ook vooruitblikken op wat komen moet. Door de overheidsmaatregelen mag je er de donder op zeggen dat er nog diverse verschuivingen zullen komen, en het feit dat men in Londen nu al woorden als noodtoestand gebruikt voorspelt maar weinig goeds. Onder voorbehoud (je weet maar nooit) kun je je in 2022 schrap zetten voor een hele pak genreblockbusters. Begin dit jaar komt Ghostface terug in de vijfde SCREAM en zullen we zien wat Jared Leto met MORBIUS gedaan heeft. Ook kunnen we de NIGHTMARE ALLEY-remake van Guillermo del Toro gaan bekijken. Uit de Blumhouse-stal komt THE BLACK PHONE van Scott Derrickson eindelijk in de zalen, en ook Roland Emmerich is er opnieuw met een rampenfilm, en wel met MOONFALL waarin de apocalyps zich deze keer in de ruimte afspeelt. We zullen te weten komen of Robert Pattinson met THE BATMAN de DARK KNIGHT-trilogie van Christopher Nolan kan doen vergeten en met THE SECRETS OF DUMBLEDORE krijgen we het derde deel uit de FANTASTIC BEASTS-franchise met Mads Mikkelsen. Robert Eggers presenteert met THE NORTHMAN zijn derde langspeler en te oordelen naar de trailer is de film gedoodverfd om een van de beste titels van 2022 te gaan worden, en ten slotte is er in mei een nieuwe DR. STRANGE van Sam Raimi en wie weet kunnen we eindelijk Tom Cruise opnieuw gaan bewonderen als Maverick in de langverwachte TOP GUN-sequel.

Aan blockbusters is er dus geen gebrek, maar er zijn nog massa’s titels die met een minder luide trom (maar daarom niet minder enthousiast) smeken om met een warme knuffel omarmd te worden. In de Benelux komt MOLOCH van Nico van den Brink eraan, Thomas Vanbrabant en Jasper Vrancken zullen PAN draaien en met SPUTUM komt er via Dan Geesin weldra zelfs een Nederlandse sciencefictionfilm uit. Maar er zijn ook een heleboel films die door de beperkte bioscooprelease nog niet hun volledige publiek hebben bereikt en die hopen dat ze dat via de fysieke media wel zullen kunnen: zo kijken we volop uit naar de fysieke release van de Vlaamse found footage-film DUYSTER van (alweer die) Thomas Vanbrabant en Jordi Ostir. Van deze laatste kun je overigens de podcast Klokslag 12 beluisteren. De drie kerels zitten al over de kaap van 150 afleveringen, en alles gebracht in sappig Vlaams-Limburgs. Hoe cynisch het ook mag klinken: feest ze!

Fan van horror, sci-fi en cult?

Neem een abonnement!

Ons magazine bevat nóg meer en staat vol interviews, recensies en achtergronden.
Voor slechts 35 euro valt-ie 6x per jaar op je mat!
Liever digitaal ontvangen? Dat kan ook!