peterbogdanovich
peterbogdanovich
TGIF
8 januari 2022

Thank God It’s Friday, 7 januari 2022

peterbogdanovich TGIF | Het is een algemeen gebruik om bij de start van het nieuwe jaar hoop uit te drukken dat de komende 365 dagen nog beter zullen worden dan de vorige. Dit is zeker het geval voor 2022.

Iedereen wil wel een beter jaar dan 2021, want dat liet op zijn zachtst gezegd te wensen over. Hetzelfde gold voor 2020. En 2019, en 2018, en 2017. En al helemaal 2016. Goh, weet je nog hoe rot dat was? We gaan maar heen en weer tussen hoop en teleurstelling als een treurige schommel en er lijkt weinig verandering in te komen. Toch was 2021 een opmerkelijk goed jaar voor film, vooral omdat alles wat in 2020 niet vertoond kon worden moest worden gedumpt zodra de bioscopen weer open konden. Mijn top 10 van vorig jaar zit tjokvol echt geweldige films, en toch wil ik mijn ranglijstje nog niet delen omdat er zoveel is dat ik nog steeds niet heb gezien, zoals THE MATRIX RESURRECTIONS, THE LAST DUEL en vooral MALIGNANT. Dus aan het begin van 2022 kunnen we rustig al die films kijken die eigenlijk uit 2021 komen en even op zich hebben laten wachten. Je weet wat ze zeggen over haastige spoed nietwaar? Kijk maar naar TENET.

En zodra die 2021-films zijn weggewerkt kunnen we echt beginnen aan een nieuw filmjaar. Zo komen er een paar nieuwe films waar genrefans al om zitten te popelen, elk om een andere reden. Robert Eggers is wat mij betreft onfeilbaar, maar de trailer van THE NORTHMAN belooft onder andere Anya Taylor-Joy in haar tweede heksenrol, een koffiedik-kijkende Björk, en een schreeuwende Alexander Skarsgård met een ontbloot bovenlijf en een wolvenkop op zijn hoofd. Daarnaast komt David Bruckner op de proppen met een reboot van HELLRAISER, waarin SENSE8-actrice Jamie Clayton de rol van Pinhead zal vertolken. Schreeuwlelijkers op Twitter kunnen zo hard ‘Woke!’ roepen als ze willen, het is een fantastische castingkeuze. Nicolas Cage had in 2021 een vrij goed genrejaar met rollen in PIG, WILLIE’S WONDERLAND en PRISONERS OF THE GHOSTLAND, maar zijn meest veelbelovende werk moet nog komen. In THE UNBEARABLE WEIGHT OF MASSIVE TALENT gaat The Cage zichzelf spelen en moet hij van de CIA een druglord imponeren door zijn meest iconische rollen te herleven. Geen idee welke rollen aan bod zullen komen. Hopelijk gaat dit niet een voluit meme-film, worden want die neigen ernaar een enkele grap voor anderhalf uur volledig droog te melken. Zane Whitener verdedigt Cage in deze video en blikt terug op een opmerkelijke carrière.

Ik zou graag het nieuwe jaar inluiden met luchtig nieuws, maar dat mocht niet baten. Eergisteren is regisseur Peter Bogdanovich, misschien wel hét gezicht van New Hollywood, overleden op 82-jarige leeftijd. Bogdanovich was een van de laatste bruggen tussen het oude Hollywood van de vorige eeuw en het nieuwe, regisseurgerichte tijdperk waar we ons nu nog steeds in bevinden. Zijn meesterwerken THE LAST PICTURE SHOW en PAPER MOON zijn meer dan de moeite waard om nog eens te herzien, maar Schokkend Nieuws-lezers moeten vooral zijn eerste film TARGETS eens opzoeken. Een film met een van de laatste rollen van de legendarische Boris Karloff, en misschien wel zijn beste. TARGETS kaartte het wapenprobleem in Amerika al aan in 1968 en is nog steeds akelig relevant. Mocht ik je niet overtuigen dan laat ik nu het woord aan Karloff:

Vlak voor het nieuwe jaar werd ingeluid stelde Vulture dat met al deze prijzen die eraan gaan komen in januari en februari er geen prijs tussen zit voor al die geweldige poppen die ieder jaar fantastisch acteerwerk leveren. Dus vanaf nu zal Vulture de jaarlijkse Golden Dolly Awards uitreiken. De winnaar van pop van het jaar mag geen verrassing zijn, dat was natuurlijk Young-hee van SQUID GAME. Daniel Bird blikt terug op Andrzej Żuławski’s POSSESSION en waarom de jongere generaties deze bizarre horror-romance met open armen begroeten terwijl critici er destijds niets van moesten weten. Holly Riordan van Creepy Catalog zette alle horrormusicals op een rijtje. Natuurlijk komen THE ROCKY HORROR PICTURE SHOW en SWEENEY TODD aan bod, maar er is ook ruimte voor het pareltjes zoals THE LURE en CANNIBAL THE MUSICAL. De nieuwe SCREAM die heel snel zal verschijnen heeft uitzicht op een zeer goede box office, voorspelt dit Slashfilm-artikel. Economische voorspellingen doen mij niet zo veel, wat mijn interesse echt wekte was deze nieuwe retroposter, met de R-rating trots op de voorgrond.

Fan van horror, sci-fi en cult?

Neem een abonnement!

Ons magazine bevat nóg meer en staat vol interviews, recensies en achtergronden.
Voor slechts 35 euro valt-ie 6x per jaar op je mat!
Liever digitaal ontvangen? Dat kan ook!