TGIF | Borrelen en kletsen met mede-filmgeeks: wat is er nu leuker? Gisteren ging het gesprek over rape/revenge films, over Disney-liedjes en onverwachte filmkoppels, over dat COMMANDO (vanavond te zien bij Straight to Video!) eigenlijk een perfecte film is… Eigenlijk was het net een editie van TGIF.
Ik geef toe: echt een samenhangend thema heb ik niet weten te vinden voor deze editie, dus het zal net zo divers en hak-op-de-tak zijn als een goed borrelgesprek. Dit lange artikel over fandom leek eerst aanknopingspunten te leveren – Lieuwe van Albada noemde gisteren MISERY nog haast profetisch voor hoe veeleisend sommige fans nu zijn geworden. Een petitie om seizoen acht van GAME OF THRONES opnieuw te maken is haast net zo belachelijk als een petitie om GOOD OMENS – een Amazon Prime serie – van Netflix te laten halen. Maar ja, voordat je teveel medelijden krijgt met grote media-conglomeraten: zonder fandom zou Marvel ook niet een film, die al een onvoorstelbare hoeveelheid geld heeft verdiend, opnieuw uitbrengen, met zes minuutjes meer. En de (niet onterechte) kritiek van Lucrecia Martel zullen ze ook wel overleven.
Ik ben ook, door een prachtige blu-ray box van NIGHT AND THE CITY (recensie in het komende nummer van het blad!) aan het nadenken over alles dat er rond een film bestaat. Over het documenteren van alternatieve versies, scènes en hele films die er nooit zijn gekomen; over alles eigenlijk om een film heen. Dat zal je niet vinden op de nieuwe Kino release van LOST HIGHWAY (David Lynch lag dwars) maar levert wel eindeloos veel web-content.
Neem bijvoorbeeld dit video-essay, over de wordingsgeschiedenis van LITTLE NEMO: ADVENTURES IN SLUMBERLAND. Best aardig kanaal, trouwens, van de Royal Ocean Film Society. Ik kende het nog niet, maar vond er een (passend voor het weer) essay over DO THE RIGHT THING en een toepasselijk artikel over de posters van Saul Bass. En ook aan de vermelding van Miyazake in het essay over LITTLE NEMO kan ik nog wat andere linkjes hangen: zo deed de re-release van SPIRITED AWAY het beter aan de Chinese box-office dan TOY STORY 4, en is een documentaire-reeks over de man gratis en legaal online te bekijken.
Uiteindelijk gaat het natuurlijk vooral om wat er op het scherm is geëindigd, maar toch kan een film interessanter en rijker worden als je meer achtergrondinformatie hebt. Daarom klik ik altijd zo snel ik kan op Oral Histories, of dat nou is over CHILD’S PLAY (Chucky had bijna de stem gehad van Jessica Walter!), EYES WIDE SHUT (wist je dat daar Cate Blanchett een stem insprak?), of SPONGEBOB SQUAREPANTS. En wie wil er nou niet een interview lezen met Radley Metzger over zijn nooit uitgebrachte (en kennelijk niet heel bijzondere) THE SINS OF ILSA?
Dat soort terugblikkende stukken zijn ook een mooie manier om even aan de oneindige stroom nieuwe dingen te ontkomen. Natuurlijk vind ik het interessant dat Jill Soloway Bryan Singer vervangt als regisseur van de nieuwe RED SONJA. Maar ik lees ook graag over het gebruik van geluid in ALIEN – er is geen directe aanleiding voor, maar moet dat? Ik ben erg benieuwd naar MIDSOMMAR, ongeacht met welke rating en ongeacht wanneer die film nou uiteindelijk in Nederland zal worden uitgebracht (er wordt nogal geschoven met de releasedatum). Ik lees graag bespiegelingen (ook liefst van vrouwelijke critici) en persoonlijke reacties van mensen zoals Emily VanDerWerff. Maar ik vind het ook fijn dat mensen nog steeds interessante stukken schrijven over THE WITCH.
Gelukkig kun je de twee elementen ook combineren: de aankomende documentaire van Shudder over queer thema’s in horrorfilm, bijvoorbeeld.
Dan nog de verzamelbak voor linkjes die ik zelfs in de andere stukken van deze vergaarbak-TGIF niet kwijt kon. Ik vind dit filmpje over VFX vrij flauw, maar het stuk over een effect uit CONTACT dat na zo’n 4 minuten begint is oprecht boeiend. De STRANGER THINGS-kinderen haalden een leuk trucje uit – ga je trouwens met ons meekijken en meekletsen in de Facebookgroep? Hier vind je een gids door de ingewikkelde verbindingen tussen de films in het CONJURING-filmuniversum. Gaat Glenn Danzig een vampier-spaghettiwestern maken? En: denk je dat je het warm hebt? Niet zo warm als Clint Eastwood in deze scène, in ieder geval!
Fijn weekend allemaal!