Aya
Aya
TGIF
26 juni 2020

Thank God It’s Friday, 26 juni 2020

Aya TGIF | Ondanks de hoge temperatuur en de daardoor nog beklemmendere Covid-regels, storten we ons weer vol goede moed op een verse lading leuke links.

Oké, laten we eerst het Covid-nieuws afhandelen: het doek dreigt te vallen voor de Amsterdamse bioscoop The Movies, terwijl bij Cinema Tiel, de enige bioscoop in die stad, de vernietigende kogel al door de kerk is. Leuker nieuws uit Japan, waar de productie in film- en televisieland langzaam weer op gang komt. Terwijl veel filmmakers hun heil online zoeken, pleit collega Noel Lawrence er juist voor om te wachten tot films weer in theaters kunnen worden vertoond.

In afwachting op die nieuwe producties blikken we nog even terug met een historisch overzicht van filmauto’s als moordenaar of moordwapen. En lezen we over Alan Smithee, het oude pseudoniem voor regisseurs die hun naam van de aftiteling haalden. Op het YouTubekanaal Scaredy Cats bespreekt Matt films met een zomerthema en dat neemt hij heel breed, want deze keer is het PHANTASM II, wat klinkt als een goede kandidaat voor de titel ‘zo slecht dat het leuk wordt.’ Al krijgt hij concurrentie van VEROTIKA, een film over een vrouw met oogtepels (yep!), waarbij de recensent zich ontpopt tot een ramptoerist die de film toch keer op keer bekijkt.

Over terugblikken gesproken, er is ook nog tijd om oude films te herwaarderen. De nieuwe versie van GHOSTBUSTERS was helemaal niet zo slecht, zegt Renegade Cut – zeker de lange versie, die alleen al de moeite waard is door de dance off die er nu in zit. De verguisde versie van THE STEPFORD WIVES uit 1984 (!) gaat ook dieper dan je denkt. En hetzelfde geldt voor NYMPHOMANIAC die heel wat meer te bieden heeft dan shock value. En voor wie niet zo snel overtuigd is: er zijn maar liefst tien redenen te bedenken waarom SPEED RACER een meesterwerk is. Bij IT: CHAPTER 2 is het oordeel nog steeds ambivalent, doordat zowat iedereen een happy end krijgt, behalve de homoseksuele Richie.

Dat laatste artikel is deze maand extra interessant te lezen aangezien juni Pride Month is. Ter ere daarvan is er een lijst gemaakt van de honderd beste LGBTH+-films aller tijden. Ondertussen gaat de Black Lives Matter-beweging ook door. HBO reageerde door de serie WATCHMEN gratis online te zetten – helaas slechts voor een korte tijd maar toch een mooi gebaar. Het is in dat kader ook hoog tijd voor een herwaardering van Sam Fullers WHITE DOG, over een hond die is getraind om zwarte mensen aan te vallen, want helaas is die film na bijna veertig jaar nog steeds niet gedateerd. En over gemarginaliseerde groepen gesproken, George A. Romero maakte in 1973 een film over hoe de samenleving de oudjes behandelt en dat werd zijn engste film. Helaas werd THE AMUSEMENT PARK nooit uitgebracht en de film leek verloren – tot nu.

Dan is het tijd om vooruit te blikken naar de nieuwe producties. Zo zijn de eerste beelden gepubliceerd van het derde deel uit de serie van THE COLLECTOR. Volgens de makers kan horrorlegende Tom Atkins alleen zijn mond als wapen gebruiken, maar hem kennende is dat genoeg. De nieuwste film van Studio Ghibli, AYA AND THE WITCH, zou vorige maand in Cannes in première gaan maar komt nu uit op de Japanse televisie. Wij moeten daarna nog even wachten maar hopelijk krijgen wij al dat moois we gewoon op groot scherm te zien. Na THE MARTIAN zit er schot in de volgende verfilming van een boek van Andy Weir: er is een hoofdrolspeler (Ryan Gosling), twee regisseurs (Phil Lord and Chris Miller) en wellicht ook een scenarioschrijver (Drew Goddard). Er komt een vervolg op de onlinehit THE VELOCIPASTOR, een horrorcomedy over een priester die in een dinosaurus verandert als hij kwaad wordt en die samen met een sekswerker een stel drugsdealende ninja’s verslaat. De opvolger wordt OUTBACK DRACULA, waarin een lesbische, helderziende lerares rond 1880 het in Australia opneemt tegen Dracula om haar vriendin terug te krijgen. De film wordt geadverteerd als ‘de eerste LGBTH+-vampierfilm’, maar dat lijkt me sterk. Je hoeft niet eens de Hammer-catalogus in te duiken; tien jaar geleden hadden we al LESBIAN VAMPIRE KILLERS. En ik wacht nog steeds op het beloofde vervolg: GAY WEREWOLF KILLERS.

Het ziet er naar uit dat die film valt onder het kopje ‘wishful thinking’, maar in die categorie heeft hij goed gezelschap. Door het succes van THE INVISBLE MAN zijn de plannen voor de Dark Universe, die na het floppen van THE MUMMY werden stopgezet, weer opgepakt. Zodoende gaat regisseur David Koepp weer een poging doen om BRIDE OF FRANKENSTEIN van de grond te krijgen. Zijn nieuwste film YOU SHOULD HAVE LEFT staat inmiddels online en hoofdrolspeler Kevin Bacon staat er nog steeds open voor om Freddy Krueger te spelen in een nieuwe NIGHTMARE ON ELM STREET. De film GODZILLA VS. KONG is doorgeschoven naar 2021 en als het aan ons ligt, gebruiken ze die tijd om er deze briljante fan-art in te verwerken: XenGodzilla! Oftewel: wat het resultaat is als een jonge Godzilla had gesnoept van een Alien-ei.

Films die er helaas waarschijnlijk nooit van zullen komen, zijn de films waarvoor wel de coolste posters zijn gemaakt. De Braziliaanse kunstenaar Butcher Billy maakt daarmee reclame voor Tarantino-personages die hoognodig een eigen film moeten krijgen. Een film die er zeker niet van komt is de FRAGGLE ROCK-productie van Joseph Gordon-Levitt. Die werd stop gezet door de komst van de serie FRAGGLE ROCK: ROCK ON! op Apple TV+. Gelukkig kunnen Muppet-fans vanaf 31 juli wel terecht bij MUPPETS NOW op Disney +.

Fijn weekend!

Fan van horror, sci-fi en cult?

Neem een abonnement!

Ons magazine bevat nóg meer en staat vol interviews, recensies en achtergronden.
Voor slechts 35 euro valt-ie 6x per jaar op je mat!
Liever digitaal ontvangen? Dat kan ook!