Jaws
Jaws
TGIF
24 april 2020

Thank God It’s Friday, 24 april

jawsTGIF | Daar zit je dan. Week zoveel van de quarantaine, met het einde nog niet in zicht. Een hele opgave, ook voor schrijvers. Hedwig van Driel weet in ieder geval niet meer hoe ze een originele invalshoek moet verzinnen.

Het wordt al snel morbide. Zo overleed Philippe Nahon aan de gevolgen van Covid-19. Zijn vriend en collega Gaspar Noé schreef (in het Frans) een mooi In Memoriam.

Liever maar gewoon de linkjes induiken, dus. Ergens is het wel geruststellend dat de aankondigingen voor nieuwe projecten gewoon blijven komen, zelfs als ze niet bepaald uitblinken door hun creativiteit: J.J. Abrams gaat een serie maken op basis van THE SHINING en het zal niemand verbazen dat al voor publicatie van de HUNGER GAMES-prequel van Suzanne Collins, over hoe President Snow toch zo’n boef is geworden, Lionsgate al druk bezig is met de verfilming.

Je merkt bij sommige filmwebsites dat de redactie wanhopig zoekt naar content. Neem dit bericht, van 17 april 2020, van JoBlo, over een quote van Quentin Tarantino over GRINDHOUSE. Dat blijkt te zijn gebaseerd op een interview met Empire dat al twee weken daarvoor online was gezet, en zelfs al in juli 2019 in het blad stond. Indrukwekkende nieuwsgaring, jongens… en toch plaats ik het maar hier, want ook ik heb wat weinig linkjes.

Dan liever dit stukje ‘service journalism’: als je dan toch thuis zit met de kinders is het misschien een ideaal moment om ze tot horrorliefhebber te kneden. Maar hoe kan je dat het beste doen? En Deadline interviewde een historicus over wat eigenlijk de gevolgen waren toen, meer dan honderd jaar geleden, de Spaanse griep ertoe leidde dat bioscopen maandenlang gesloten moesten worden. De BFI begon een nieuwe serie, Dream Palaces, waarin regisseurs gevraagd worden naar hun lievelingsbioscopen – hopelijk staan ze allemaal nog aan het einde van deze crisis.

Ondertussen blijven mensen uit verveling lekker klussen. Roger Corman (ja, die leeft nog) heeft opgeroepen om kortfilms van maximaal 2 minuten, gemaakt in en rond je huis met alleen de daar beschikbare middelen en mensen, in te zenden voor een heus ‘Corona filmfestival’. Ook Jonas Govaerts (regisseur van WELP) weet zich thuis wel te vermaken door het namaken van filmposters – zie hierboven hoe een strijkijzer van pas kan komen voor JAWS. Ondertussen zette vriend-van-SN Menno Kooistra voor zijn YouTube-kanaal VoorDeFilm alle momenten uit films en series waarin vintage Star Wars-speelgoed verschreen op een rij.

Voor wie zijn tijd met YouTube filmpjes wil vullen hebben we natuurlijk nog meer opties. Deze analyse van WAR OF THE WORLDS, bijvoorbeeld; eentje over de zich herhalende momenten in het oeuvre van Bong Joon-ho; TRANSFORMERS als ‘de langste reclame aller tijden’; deze leert je alles dat je wil weten over SCHLOCK, het debuut van John Landis, en deze kan je kijken als je benieuwd bent naar de link tussen Spider-Man en Japanse superhelden.

De laatste YouTube-link gaat over een film die bij op het filmfestival Imagine in Nederland in première had moeten gaan: COLOR OUT OF SPACE, van niemand minder van Richard Stanley. Een film met een milieubewuste boodschap, kennelijk. Ik wil hem nog steeds graag zien – en na het lezen van dit artikel geldt dat ook voor de ‘anti-capitalist eco-horror about evil yogurt’ THE STUFF.

Verder modderen we vrolijk door. Op zich heeft de ‘grote pauze’ (een benaming die door Julio Vincent Gambuto lijkt te zijn verzonnen) ook voordelen: doordat de aanwas van nieuwe films is afgenomen kan je nu eindelijk ongegeneerd het verleden induiken. Maar ik kan eerlijk gezegd niet wachten tot de bioscopen weer open gaan, op welke manier dan ook, en ik in de zaal zit als de lichten uitgaan. Fijn weekend!

Fan van horror, sci-fi en cult?

Neem een abonnement!

Ons magazine bevat nóg meer en staat vol interviews, recensies en achtergronden.
Voor slechts 35 euro valt-ie 6x per jaar op je mat!
Liever digitaal ontvangen? Dat kan ook!