TGIF22Juni
TGIF22Juni
TGIF
22 juni 2017

Thank God It’s Friday, 23 juni

TGIF22Juni TGIF | Als mij een ding duidelijk werd deze week bij het analyseren van het filmnieuws dan is het dat mijn smaak vrij uniek (lees: belabberd) is. Toch durf ik jullie een nieuwe Thank God It’s Friday! voor te schotelen.

Ik las deze week een artikel in De Volkskrant waarin uit de doeken wordt gedaan hoe Netflix ons kijkgedrag bestudeert, zodat ze meer content kunnen leveren die bij de doelgroep past. Probleem is dat ik het gevoel heb dat ik nooit in zo’n algoritme zal passen. Mijn smaak wijkt vaak enorm af van de heersende. Zo heb ik regelmatig op mijn hoofd gekrabd bij deze lijst met de vijftig beste slechte films. Ik verbaas me erover dat deze films überhaupt slecht gevonden worden.

Mijn liefde voor meuk uit zich bijvoorbeeld in mijn liefde voor haaienfilms: elk van de tien films op deze lijst met tien beste haaienfilms heb ik met plezier gekeken, ook DEEP BLUE SEA. Ik mis echter SHARK ATTACK 3: MEGALODON op deze lijst, een film die net als menig ander haaienfilm een loopje neemt met de wetenschap en daarnaast grossiert in hilarisch foute effecten. Maar ik ben bijvoorbeeld ook een groot liefhebber van een verguisde film als CHAPPIE. Ik word dus erg blij van deze nieuwe korte film van Neil Blomkamp, RAKKA:

Mijn hart maakte ook een huppeltje toen Lea Thompson zichzelf tot de eerste koningin van Marvel verklaarde. Best aardig hoor, die CAPTAIN AMERICA-films, maar mij maak je blijer met HOWARD THE DUCK. Ik leef voor flops. Zo zit ik ook nog steeds te wachten op een vervolg op WARCRAFT, ook al heeft regisseur Duncan Jones de plot voor de sequel maar vast verklapt omdat die er toch nooit gaat komen. Hebben we eens een eigenzinnige blockbuster, is het een flop.

Dat ik uit de pas loop met de meeste fanboys bleek ook  deze week rond de STAR WARS-rellen. Ik ga een ontboezeming doen die mij waarschijnlijk mijn baan als journalist bij Schokkend Nieuws kost, maar ik vind STAR WARS niet zo heel bijzonder. Wel aardig, vind ik de beste omschrijving. Zo word ik niet warm of koud van de angsten die fanboys uitstaan omdat Colin Treverrow, de saaiste man onder de nieuwe generatie regisseurs, wel eens EPISODE IX zou kunnen verkloten. Gaat nooit gebeuren, want STAR WARS is een goed geoliede machine. De producers hebben alle macht, hoewel  Treverrow wel de gelegenheid had één scene in Rian Johnsons EPISODE VIII te veranderen. Hoewel de films standaard blockbusters zijn loop ik er dus niet echt warm voor, en ben ik  eigenlijk alleen maar blij dat Phil Lord en Chris Miller ontslagen zijn van de Han Solo solo-film. Laat de mannen achter de briljante LEGO MOVIE en 21 JUMP STREET vooral hun eigen ding doen. Ze zouden niet de eersten zijn die in de clinch lagen met Disney en daarna een passieproject van de grond kregen. Vraag het maar aan Sofia Coppola, die nu THE BEGUILED zo’n succes is, eindelijk een boekje open doet over wat er misging met haar remake van THE LITTLE MERMAID. En als we dan toch ‘eigenzinnig’ en ‘Space Opera’ in één adem noemen: ik ben wel heel benieuwd naar Luc Bessons VALERIAN AND THE CITY OF A THOUSAND PLANETS, mede dankzij deze featurette. Het voelt een stuk persoonlijker dan een gemiddelde STAR WARS-film.

Een andere reden om de kont tegen de krib te gooien, is dat sommige fans onuitstaanbaar kunnen zijn. Ik vind Quentin Tarantino een uitstekend regisseur, maar zat wel met plaatsvervangende schaamte deze uitstekende parodie op zijn fanboys te lezen. Je kent ze, de filmbro’s die een pavloviaanse reactie vertonen op de visuele spierballerij en het machismo in het werk van regisseurs als Tarantino, Fincher of Kubrick zonder de nuances of ironie in hun werk op te merken. Hoe vaak ik niet op feestjes dronken studenten heb horen lallen over hoe stoer FIGHT CLUB is, zonder dat ze door leken te hebben dat Fincher enigszins kritisch tegenover de testosteronbommen in die film staat?! Toch maken fans van die regisseurs ook wel mooie dingen, zoals deze aardige visuele vergelijking tussen A CLOCKWORK ORANGE en FIGHT CLUB.

De filmbro’s zijn echter ook aan de macht in Hollywood. Kijk maar naar Zack Snyder, die met zijn verfilming van Alan Moores sublieme WATCHMEN volledig de plank missloeg door te focussen op de geweldsuitbarstingen en niet op de menselijke ziel achter al het bloedvergieten. Ik heb daarom meer hoop dat Damon Lindelof recht zal doen aan de comic met zijn net aangekondigde HBO-serie. Ik lijk de enige te zijn, want de meeste fans zijn nog steeds verbolgen over LOST (onterecht) en PROMETHEUS (enigszins terecht) en lijken nog nooit gehoord te hebben van het werkelijk meesterlijke THE LEFTOVERS.

Mijn televisievoorkeuren liggen trouwens wel volledig in lijn der verwachtingen. Ik houd van THE LEFTOVERS, net als elke andere filmcriticus, en genoot erg van Lindelofs vaak bizarre humor, zoals zijn ode aan PERFECT STRANGERS, die hij in deze video verklaart. Ik heb Noah Hawley, de man achter LEGION en FARGO ook erg hoog zitten, zeker na dit toffe interview over de seizoensfinale van laatstgenoemde serie. Ook keek ik de seizoensfinale van AMERICAN GODS, en zag dat het goed was, mede dankzij de fijne Kristen Chenoweth, hier geïnterviewd. Ik ben benieuwd wat Bryan Fuller en Michael Green ons in seizoen 2 gaan brengen. En ten slotte geniet ik erg van ORPHAN BLACK. Het verhaal mag dan van de pot gerukt zijn; de acteurs zijn fantastisch. Niet alleen voor de schermen, maar ook achter de schermen, getuige deze interviews met kameleon Tatania Maslany en de welbespraakte Jordan Gavaris.

En toch blijft Netflix me maar IRON FIST aanraden. Pas wanneer de algoritmes films als SOUTHLAND TALES, AFTER LAST SEASON, SPEED RACER, THE PHANTOM OF THE PARADISE en SHOWGIRLS naar voren gaan schuiven weet ik zeker dat de televisiegigant me volledig begrijpt.

Ik wens u een eigengereid weekend vol wansmaak toe! 

Vind je dit artikel leuk? Deel het op sociale media via onderstaande knoppen!

22 juni 2017

Fan van horror, sci-fi en cult?

Neem een abonnement!

Ons magazine bevat nóg meer en staat vol interviews, recensies en achtergronden.
Voor slechts 35 euro valt-ie 6x per jaar op je mat!
Liever digitaal ontvangen? Dat kan ook!