Frankhd
Frankhd
TGIF
23 april 2021

Thank God It’s Friday, 23 april 2021

FrankhdTGIF | Films zijn van de kijker. Niet van de maker en al helemaal niet van de zogenaamde rechthebbenden, die er steeds onzorgvuldiger mee omgaan.

Films krijgen betekenis doordat kijkers die erin lezen. THE ROCKY HORROR PICTURE SHOW heeft op zich niks te zeggen, het zijn de kijkers die de film maken wat-ie is – vaak met heel persoonlijke redenen. Zelfs SCREAM 4 kan van grote betekenis zijn voor een coming out

Films die heel duidelijk heel veel willen zeggen, zijn dan ook vaak minder interessant: ik vond het gehypete PROMISING YOUNG WOMAN bijvoorbeeld tamelijk vervelend (voor uitgebreidere kritiek verwijs ik naar wat Jourdain Searles hier stelt). Een film moet geen essay zijn. Een film hoeft alleen maar zijn waarheid te vertellen, om het vervolgens aan het publiek over te laten die waarheid te zien. 

Als dat publiek zelf besluit dat het ook anders kan, is dat niet zo erg: met een fan-edit heb ik geen enkel probleem. Maar wanneer studio’s hun films achteraf aan gaan passen, huiver ik. Neem de voorspelling dat product placement over niet al te lange tijd digitaal toegevoegd zal worden aan oudere films: dat zou op z’n zachtst gezegd schandalig cultuurvandalisme zijn. 

Sommige films worden helemaal verborgen gehouden door de rechthebbenden, zoals Disneys klassieker MAKE MINE MUSIC, de enige van hun avondvullende animatiefilms die niet op hun streamingkanaal staat. De macht van streaming is natuurlijk sowieso iets zorgwekkends: legendarische bioscopen sluiten, en Paul Schrader gelooft zelfs dat streaming een einde zal maken aan de film zoals wij die kennen. Het meest duidelijke effect is natuurlijk het verdwijnen van de dvd- en blu-raymarkt. In de wandelgangen horen we dat Warner Bros. binnenkort ook die markt zal verlaten. Nu hoort de verzamelaar nog: ‘Wát? Heb jij nog dvd’s? Ik heb ze een paar jaar geleden allemaal het huis uit gedaan!’ Moet je die mensen over een paar jaar horen, als ze THE GODFATHER willen zien maar die niet op Netflix staat. We kunnen de grote studio’s niet vertrouwen met de filmgeschiedenis, dus wederom een oproep die in deze rubriek al vaak gedaan is: koop fysieke media! 

Tot slot nog dit: de favorieten van Bong Joon-ho, alle titanen uit het MonsterVerse, een tocht door het werk van M. Night Shyamalan, een video-essay over queercoding, een artikel over de geboorte van de acidwestern, een uitleg over waarom BATMAN: THE MOVIE fantastisch is, waarom SPIRITED AWAY de beste Japanse animatiefilm is en een betoog dat Spock eigenlijk helemaal niet zo logisch denkt

Fijn weekend!

Fan van horror, sci-fi en cult?

Neem een abonnement!

Ons magazine bevat nóg meer en staat vol interviews, recensies en achtergronden.
Voor slechts 35 euro valt-ie 6x per jaar op je mat!
Liever digitaal ontvangen? Dat kan ook!