Dvd hoarder
Dvd hoarder
TGIF
1 november 2018

Thank God It’s Friday, 2 november

Dvd hoarderTGIF | Overdaad schaadt, wordt vaak gezegd. Op sommige fronten ben ik het daar mee eens, want ik heb er nog een zware dobber aan om de stortvloed aan genre-gerelateerde linkjes deze week (want hey, het was Halloween) in één artikel te gieten.

Maar het tegengestelde is ook waar, want hoewel er inderdaad veel te veel streamingdiensten op de markt zijn, wordt in Amerika het verlies van Filmstruck terecht opgemerkt door kranten, filmmakers en YouTubers als een verlies voor de filmwereld. Ondanks de wildgroei aan streamingservices wordt de niche weinig bediend.

Daarom juich ik het alleen maar toe dat er deze week niet één, maar twee streamingdiensten zijn aangekondigd die horrorfilms leveren voor de Nederlandse markt: Horrify en Fear Unlimited. Hoewel Schokkend Nieuws’ mede-oprichter Jan Doense aan de wieg staat van Fear Unlimited, wensen we Horrify uiteraard ook veel geluk! Zelf hoop ik dat Jan Doense zijn kennis als Mr. Horror ook gebruikt om pareltjes uit te lichten, want de sterkste streamingdiensten zijn wat mij betreft degene die een beetje curatorschap bieden: die de filmkijker de bomen door het bos laten zien, zoals bijvoorbeeld het overzichtelijke MUBI en het heerlijk niche ByNWR.

Zelf vind ik cureren ook leuk, als programmeur voor Camera Japan (en tot voor kort BUT Festival), waar ik best trots ben op het feit dat we als programmeursteam al ver voor de buzz doorhadden dat ONE CUT OF THE DEAD een publieksfavoriet zou worden. Dat voormalige lowbudget-filmmaker Shinichiro Ueda nu besproken wordt in Hollywood Reporter en Variety (met zijn nieuwe project) zegt genoeg.

Maar ik kan niet altijd curator zijn: soms, als een stortvloed aan linkjes op je afkomt, moet je je gewoon overgeven aan de stroom, en de Netflix-methode toepassen: zonder vooropgezet plan gewoon van alles een beetje doen. Dus bij deze verandert de rest van mijn TGIF in een poging om zo kort mogelijk tientallen onderwerpen aan te stippen.

Ik had namelijk voor deze TGIF vijftien verschillende onderwerpen kunnen kiezen: ik had kunnen focussen op al het filmnieuws uit Hollywood, waaronder de sequel van LABYRINTH, de reboot van PIRATES OF THE CARIBBEAN, de eerste vrouwelijke Sith, de nieuwe GAME OF THRONES-spinoff met Naomi Watts, de live-action-Hollywood-versie van ATTACK ON TITAN of de reboot van FLASH GORDON van OVERLORD-regisseur Julius Avery.

Ik had ook een arthouse-twist kunnen geven aan genrenieuws, met het nieuws dat Apichatpong Weerasethakul bezig is met zowel een psychologische horror, als een slasher, als een Tilda Swinton-film. Of dat Onze Godin Tilda misschien wel gaat spelen in een SUSPIRIA-prequel. Of dat Roberto Benigni nogmaals een poging gaat doen in een PINOCCHIO-film te spelen, ditmaal als Gepetto voor GOMORRAH-regisseur Matteo Garrone. En als je het schlockier wil, dan is daar MAD HEIDI…

Ik had het over televisie kunnen hebben: de nieuwe seizoenen van onontdekte pareltjes CHANNEL ZERO en ROOM 104. Of het feit dat Netflix series te pas en te onpas cancelt, of het nu Marvel is of niet. Of VPRO Cinema’s bezoek aan de set van THE WALKING DEAD, of het eerste seizoen van WHAT WE DO IN THE SHADOWS.

Ik zou me kunnen focussen op alle links over oude films: de reünie van de BIG LEBOWSKI-cast, de beste honkbalknuppelmoorden, de vinyluitgave van de NIGHT OF THE LIVING DEAD-score, waarom Alien3 kut zou zijn (wat onzin is), waarom Lovecraft uitgespeeld is, een tweetal artikelen over J-horror, horror voor niet-liefhebbersmeerdere parodiefilmpjes,  de beste laatste shots uit horrorfilms, waarom SHAUN OF THE DEAD goed is, de slechte pedagogische lessen in horrorfilms, de favoriete horrorscènes van bekende regisseurs, vijf goede easter-eggs in recente horrorfilms, de erfenis van THE BLAIR WITCH PROJECT, waarom Michael Myers een robot is, John Carpenters nieuwe muziek voor streamingplatform Shudder, twee links over FRANKENSTEIN, een breipatroon voor THE VVITCH’s Black Phillip en een artikel over de invloed van Fangoria Magazine. Maak daar maar eens een coherent verhaal van.

Ik had me ook volledig kunnen richten op heksen: een mooie occulte audio-opname van Vincent Price, de fittie tussen de Satanskerk en SABRINA, SABRINA-actrice Kiernan Shipka’s heksenquiz, of de video over heksenfilms hierboven. Ook zat er meer dan genoeg materie voor een hele TGIF in deze video-essays over leitmotieven in soundtracks, Michael Bay’s filmstijl, waarom het einde van ANNIHILATION proberen uit te leggen een foute houding is, of deze verzameling filmkatten.

Ik ga het dus niet eens proberen. Ik moest deze week denken aan de levenshouding van Ilya Khrzanovsky, toen ik las dat zijn project DAU eindelijk klaar is. Khrzanovsky is een filmmaker die niet heel Schokkend Nieuws is, maar het achtergrondverhaal is dat wel. Deze megalomane regisseur maakte namelijk een stad voor zijn film, waar hij twee jaar lang honderden amateur-acteurs liet leven en improviseren terwijl ze constant werden gefilmd door duizenden verborgen camera’s. Het klinkt als iets uit een slechte scifi-film over een megalomane schurk, maar het is de realiteit. Nu, na vijf jaar in postproductie, lijkt DAU er echt te komen. Niet als één film, maar als een dertiental films en een televisieserie. Weet je, ik begrijp Ilya Khrzhanovsky wel: als je door de bomen het bos niet meer ziet, dan plant je er toch gewoon nog wat bij? Ik schrijf me alvast in voor zowel Horrify als Fear Unlimited, en denk dat ik daarnaast abonnementen neem op Cinetree, Picl, NPOPlus, Videoland, Ziggo Movies, NLZiet, IFFR Unleashed, Film1 en AmazonPrime, naast mijn abonnementen op MUBI en Netflix.

Veel kijk en streamplezier gewenst!

Fan van horror, sci-fi en cult?

Neem een abonnement!

Ons magazine bevat nóg meer en staat vol interviews, recensies en achtergronden.
Voor slechts 35 euro valt-ie 6x per jaar op je mat!
Liever digitaal ontvangen? Dat kan ook!