hobbs
hobbs
TGIF
2 augustus 2019

Thank God It’s Friday, 2 augustus

hobbsTGIF | Af en toe is het goed om iets nieuws te proberen. Daarom vond Hedwig van Driel het eens tijd om een 4DX vertoning te proberen – en welke film zou daar beter geschikt voor kunnen zijn dan FAST & FURIOUS PRESENTS: HOBBS & SHAW?

Want ja, als je dan toch een film gaat kijken waarbij er op de maat van de actie-choreografie tegen je stoel geschopt wordt, je nat wordt als de vechtende bonken spier nat worden, en je stoel af en toe meedanst met de montage, dan liefst een film waarin de slechterik ‘genocide, schmenocide’ zegt, nietwaar?

Het beviel niet eens zo slecht. Statham was in SPY beter – aan díe rol wijdden maar liefst twee websites deze afgelopen week een hartstochtelijke ode, en terecht – maar ik vind het niet erg dat de FAST & FURIOUS-franchise voor het gemak vergeet dat hij ooit een echte baddie was. Ik vind het zelfs niet erg dat hij 21 jaar ouder is dan Vanessa Kirby, terwijl ze in flashbacks naar hun kindertijd maar een paar jaar lijken te schelen – daarvoor is ze te leuk in de rol. Ik vraag me wel af wat haar aandeel was in de door de Wall Street Journal beschreven Diesel/Statham/Johnson-onderhandelingen over wie hoeveel klappen mag krijgen van wie. Kunnen de heren zich niet beter wat zorgen maken over de klappen die hun stuntmensen krijgen? Hoe dan ook: van mij mag de franchise naar de ruimte toe. Hoe belachelijker hoe beter.

Door de ervaring ging ik me wel afvragen hoe de ‘vierde dimensie’ eruit zou zien voor die andere film die ik vorige week in de bioscoop zag: MIDSOMMAR. Zou je dan zo’n schattig beertje krijgen bij binnenkomst? Ik ben op zich best benieuwd hoe de verschillende bloemenkransen en verdachte kruidendrankjes zouden ruiken, al was het smell-o-vision aspect van de 4DX bij H&S niet bepaald geslaagd – ik rook vooral verschaald bier, maar dan kan ook zijn omdat een van de bewegingen van de stoel mijn vriend en zijn fles Paulaner nogal verraste.

Misschien kan je beter gewoon iets geestverruimends nemen van te voren, voor een meerdimensionale ervaring van de Hårga-commune. En achteraf de beste essays zoeken… en de leukste memes. Mocht je de film überhaupt niet aandurven: als je dit essay leest en er meer bloemetjes en gore bij verzint kom je een eind. Het verbaast me dat ik nog geen essays heb gevonden over wat een lul Ingemar eigenlijk is. Misschien zelf maar schrijven een dezer dagen. Maar dan moet ik eerst nog even naar deze podcast luisteren met een gesprek tussen Ari Aster en Robert Eggers (trailer voor THE LIGHTHOUSE al gezien? De 4DX daarvoor zou denk ik vooral veel wind en regen zijn).

Helaas heb ik ONCE UPON A TIME IN… HOLLYWOOD (of ONCE UPON A TIME… IN HOLLYWOOD, afhankelijk van het promotiemateriaal) nog niet gezien – hij is pas vanaf de 15e in Nederland in de bioscoop, een dagje na de Belgische release. Daarom ben ik vooral veel links aan het bewaren voor later. Dan pas kan ik zelf beoordelen of de film echt zo beledigend is voor Bruce Lee. Hoe Damon Herriman – Dewey Crowe! – het doet als Manson, een rol die je hem ook de dag daarna kan zien spelen in het tweede seizoen van MINDHUNTER op Netflix. Dan pas ga ik de driedelige podcastreeks ‘Quentin Tarantino’s Feature Presentation’ verder luisteren: de eerste aflevering, over Point Blank, was erg leuk, maar in de latere afleveringen (over ENTER THE DRAGON, VALLEY GIRL, HOLLYWOOD SHUFFLE en BOOGIE NIGHTS) worden kennelijk ook details van Quentins nieuwe film besproken.

Deze analyse van een scène door DiCaprio en Tarantino zal niet echt spoilers bevatten, maar ik bewaar hem liever toch nog even. En ik kan niet wachten tot ik alle analyses kan lezen over hoe ONCE UPON eigenlijk een Disney-sprookje is, over het kennelijk controversiële einde, en over waarom er zo lang nepspoilers hebben gestaan op de wikipedia-pagina. En als je nou echt ongeduldig wordt: je kan in het weekend van 11-12 augustus bij Pathé Pulp Fiction op het grote scherm bekijken.

Bij mij staat vooral een andere ‘classics’ vertoning in de agenda: THE MATRIX, die vanaf 29 augustus weer eventjes in de bios te zien is. Oók in 4DX, maar daar pas ik voor. Ik wil niet dat iets me afleid van de film zelf. Een film die onder meer een voorbeeld levert van hoe ‘exposition‘ moet. Voor wie trouwens iemand de sequels wil horen verdedigen: dat deed Dan Hassler-Forest (niet voor de eerste keer) laatst in een bijna twee uur lange aflevering van de Geeky Dingen-podcast over THE MATRIX.

Dan zijn we aangekomen bij de losse eindjes. Twee nieuwe zombiefilms, bijvoorbeeld, waarbij ik meer uitkijk naar die met Lupita Nyong’o als basisschoollerares dan die van de regisseur van SHARKNADO. De cast van de nieuwe HBO serie van Joss Whedon is zeker niet slecht, maar er zijn kanttekeningen te plaatsen bij de beschrijvingen van de personages. Interviews: door de Filmkrant met Helena Keskkula, die een intrigerend klinkende horrormusical maakte als afstudeerfilm; met Kristen Stewart over haar afwisselende carrière; met Paul Williams; en met cinematograaf Karim Hussain, die vertelt over de in-camera effecten in Brandon Cronenbergs POSSESSOR.

We zijn er nog niet! Er is namelijk ook nog een interessant video-essay te delen over hoe het succes van THE BLAIR WITCH PROJECT veel verklaart over YouTube. Er komen series op basis van HITCHHIKER’S GUIDE… en op basis van THE MAN WHO FELL TO EARTH. Voor de dosis nostalgie: een screen-test met Mark Hamill en Harrison Ford voor STAR WARS (oké, oké: A NEW HOPE). Andy Serkis gaat misschien VENOM 2 regisseren? En nog een podcast-aflevering waarin een regisseur praat over andermans films: Jennifer Kent was ter gelegenheid van de release van THE NIGHTINGALE bij Switchblade Sisters om te praten over THE INNOCENTS.

Ten slotte: er is toch ten minste één iemand die oprecht uitziet naar de musical CATS – dat maakt het cirkeltje mooi rond, want kennelijk plaagden Johnson & Statham op de set van HOBBS & SHAW Idris Elba nogal over zijn deelname aan die film.

Fijn weekend!

Fan van horror, sci-fi en cult?

Neem een abonnement!

Ons magazine bevat nóg meer en staat vol interviews, recensies en achtergronden.
Voor slechts 35 euro valt-ie 6x per jaar op je mat!
Liever digitaal ontvangen? Dat kan ook!