Wandavision
Wandavision
TGIF
19 maart 2021

Thank God It’s Friday, 19 maart

WandavisionTGIF | De in de lucht hangende lente lokt niet alleen egeltjes uit hun holletjes. Ook ik kruip onder een steen vandaan, knipperend tegen het felle licht van een stortvloed aan linkjes!

Een paar weken offline zorgt ervoor dat je flink achterloopt met series en filmnieuwtjes. Zo ben ik door alle positieve verhalen erg benieuwd naar WANDAVISION, maar stel ik dit artikel nog even uit na het lezen van de titel. Wel heb ik inmiddels het geweldige eerste seizoen van LOVECRAFT COUNTRY met smaak gekeken (ook mooi op tijd, SN-collega Daan noemde ‘m al in zijn top 5 van 2020). Voor iedereen die ook allang bij is (spoiler waning): hier vind je een artikel over de bloederige ‘skin shedding scènes’ in afleveringen vijf en acht.

Filmnieuws, dan! De Oscaruitreiking is verplaatst naar 25 april, en sinds deze week zijn de nominaties van de 93e Academy Awards zijn bekend. Zitten er verrassingen bij? In 2014 beschreven twee sociologen een algoritme waarmee ze de ‘Oscars appeal’ konden bepalen. De nominaties zijn dit jaar wel diverser en inclusiever dan ooit, met twee vrouwelijke regisseurs genomineerd voor Beste Regie: Chloé Zhao (NOMADLAND) en Emerald Fennell (met haar debuutfilm (!) PROMISING YOUNG WOMAN). Fun fact: slechts vijf vrouwelijke regisseurs werden ooit genomineerd voor Beste Regie, waarvan er eentje won – weet jij ze? Ook opvallend is dat dat genrefilms bijna als regel buiten de boot vallen, en dan in het bijzonder horrorfilms. Waarom neemt de Academy horror eigenlijk niet serieus? Fun fact: slechts zes horrorfilms werden ooit genomineerd voor de Oscar voor Beste Film, waarvan er eentje won – weet jij ze?

Hier een paar lijstjes die bovenstaande combineren: genrefilms geregisseerd door vrouwen. Tussen deze horrorfilms staat ook Ida Lupino’s THE HITCH-HIKER (1953), die je via het YouTubekanaal van Turner Classic Movies in z’n geheel kunt bekijken. Dan ook nog even dit artikel, over de nieuwe documentaire van Kier-La Janisse: WOODLANDS DARK AND DAYS BEWITCHED: A HISTORY OF FOLK HORROR. Op deze lijst met fantasy- en science-fictionfilms staat onder andere TEKNOLUST (Lynn Hershman Leeson, 2002) waarin Tilda Swinton het personage Rosetta Stone speelt, én haar drie zelfgekloonde S.R.A.’s, oftewel Self-Replicating Automatons. Ik weet niet wat jullie dit weekend gaan doen, maar mijn zaterdagavond zit bij dezen vol!

 

 

Voor wie er op zat te wachten: gisteren bracht HBO Max de Snyder Cut van JUSTICE LEAGUE uit, waarover je hier een interview met de Snyder himself kunt lezen. Soms zijn er meerdere manieren om een film te beschouwen, en soms duurt het enige tijd en meerdere viewings voordat je een film waardeert – zo ging DEATH PROOF voor de schrijver van dit artikel van minst naar meest favoriete Tarantinofilm. De QT-film KILLER COW zal wel nooit meer gemaakt worden, net zoals de andere 29 films op dit lijstje. Wat er wél van komt: hete projecten uit Japan, waaronder de stop-motionanimatiefilm JUNK HEAD, die in 2018 al op Imagine Filmfestival te zien was. Regisseur Takaide Hori werkte er ruim negen jaar aan, en deed bijna alles rond de film zelf. #wouldwatchagain

Wat hoorden we deze maand vaak dat het alweer een jaar geleden is dat het hele coronacircus begon (en dat we hadden verwacht dat het onderhand al voorbij zou zijn). Er klinken geluiden dat werken in de filmindustrie nooit meer hetzelfde wordt. Deels positief, zoals de realisatie dat je heus niet bij elk overleg in persoon aanwezig hoeft te zijn, maar het is nog maar afwachten hoe de crisis kleinere producties op termijn beinvloedt, en in bepaalde gevallen wellicht ook creatieve processen. Het is ook alweer een jaar geleden dat Harvey Weinstein werd veroordeeld. Deze week berichtte Scarlett Amaris openhartig over het gewelddadige en mentale misbruik door Richard Stanley, destijds haar levenspartner (ook op artistiek gebied). Productiebedrijf SpectreVision, waarmee Stanley COLOR OUT OF SPACE maakte (die hij samen met Amaris schreef), beëindigde hun samenwerken. Cue backlash. En toch heb ik het idee dat een jaar na Weinstein de stap kleiner is geworden om naar een verhaal als dat van Amaris te luisteren, en er consequenties aan te verbinden. Wat me weer doet denken aan de dialoog in de trailer van (het opnieuw voor release uitgestelde) PROMISING YOUNG WOMAN: ‘It’s every guy’s worst nightmare getting accused like that!’ / ‘Can you guess what every woman’s worst nightmare is?’

Om af te sluiten een blokje (video)essays en thuiskijktips. Fan van HOWL’S MOVING CASTLE of van nihilisme? Klik hier. Weten waarom de sterfscènes die het meeste indruk maken niet in beeld worden gebracht? Klik hier. En om te horen waarom 10 CLOVERFIELD LANE de perfecte, claustrofobische paranoide thriller van de jaren tien was, klik je hier. Lees over de alienrassen uit Star Wars en spijker je sciencefictionvocabulaire bij met dit artikel: van Afrofuturisme tot Zero-G. Zoals veel filmfestivals dit jaar, vindt ook Roze Filmdagen Amsterdam geheel online plaats. Het festival duurt nog tot en met deze zondag en alle shorts-programma’s kun je on demand bekijken, waaronder de Weird & Wonderful-selectie. Ook begint volgende week de kaartverkoop van Imagine (online), dus veeg vanaf 7 april ook die laatste plannen maar uit die agenda. En dan nu, hup! – ontspannen het weekend in met de onverwachte combinatie van reggaeklanken en de actie-moves van Michelle Yeoh uit YES, MADAM!

Fijn weekend allemaal!

 

Fan van horror, sci-fi en cult?

Neem een abonnement!

Ons magazine bevat nóg meer en staat vol interviews, recensies en achtergronden.
Voor slechts 35 euro valt-ie 6x per jaar op je mat!
Liever digitaal ontvangen? Dat kan ook!