Friday
Friday
TGIF
14 mei 2020

Thank God It’s Friday, 15 mei 2020

Friday TGIF | Terwijl de wereld langzaam weer een beetje terug verandert, gaan wij hier vrolijk verder met het tippen van lijstjes, interviews, achtergronden en gewoon geinige filmpjes.

Nu de bioscopen zich opmaken voor een heropening, gaan ook de seriemakers weer aan de slag. Ryan Murphy is druk bezig met het nieuwe seizoen van AMERICAN HORROR STORY, waarin hij Macaulay Culkin crazy, erotic sex laat hebben met Kathy Bates. Alsof dat nog niet genoeg is, werkt Murphy ook aan een AHS spin-off, waarin per aflevering een afgerond verhaal wordt verteld. Robert Downey Jr. wordt uitvoerend producent van de Netflix-verfilming van de Sweet Tooth-stripboeken. En zelfs Paul Verhoeven komt terug op het kleine scherm met een serie op basis van Guy de Maupassants Bel ami. Hij kan – alsof dat nodig is – inspiratie opdoen met de meest geile afleveringen van XENA: WARRIOR PRINCESS. Allemaal goed nieuws dus voor seriekijkers, behalve voor de fans van PROJECT BLUE BOOK en KNIGHTFALL want die zijn allebei gestopt. 

Ondertussen treuren filmfans om het definitief niet doorgaan van Cannes, met als kleine troost dat de organisatie wel de filmselectie bekend zal maken. En dat een hele roedel filmmakers hun fijnste herinneringen aan het festival ophalen. Over terugblikken gesproken: was PREDATOR de beste genre mash-up ooit? Verdient THE ROCKETEER een herwaardering? Of Tim Burtons versie van DARK SHADOWS? Is THE FAVOURITE de belangrijkste film van Yorgos Lanthimos? Is THE BIRDS niet minstens zo goed als PSYCHO? Wat zegt TRUE HISTORY OF THE KELLY gang over Australische bushranger-mythe? En is IDI I SMOTRI (KOM EN ZIE) de beste oorlogsfilm ooit?

Die laatste analyse is van regisseur Ari Aster, want ook al kunnen ze nu geen films maken; kletsen kunnen ze nog steeds als de beste. Zelfs Val Kilmer, wiens stem na keelkanker een oplawaai heeft gekregen. Josh Trank, hij van het geflopte FANTASTISC FOUR, vertelt wat daar mis ging en waarom met CAPONE alles weer goed zal komen. Regisseur Coralie Fargeat vertelt honderduit over haar film REVENGE – die je gezien moet hebben! Robert Pattinson flanst in quarantaine een fotosessie in elkaar, die niet veel anders is dan voor Covid-19. David Lynch volstaat met het weerbericht geven, want het is David Lynch.

 

Josh Gad pakt het interviewen een maatje groter aan met een complete reünie van BACK TO THE FUTURE. En als je van terugblikken houdt, zijn jubilea daar bij uitstek voor geschikt. Zoals voor de veertigste verjaardag van FRIDAY THE 13TH alle filmdelen beoordelen. Of het verhaal vertellen van het ontstaan van de griezelklassieker. Een andere mijlpaal is de honderdste geboortedag van Saul Bass, de meest invloedrijke credits-ontwerper. Zes hedendaagse vakgenoten vertellen waarom zijn werk zo geweldig is. LINK Als beginnerspakket kun je zijn tien must-see werkjes bekijken. En als je echt in zijn oeuvre wil duiken, kun je niet om zijn enige avondvullende film heen: PHASE IV. Wie de smaak van klassiekers te pakken heeft gekregen, kan losgaan met meesterwerken die al bijna een eeuw oud zijn en nog steeds indruk maken.

Zo zijn we uitgekomen bij een van de favoriete ‘internet-genres’: de lijstjes! Bijvoorbeeld eentje met de tien grootste knuffel-aliens. Een blik op de drie bizarre horrorfilms van Kevin Smith. Of de vijf griezelfilms waarmee een beginneling kan instappen. Vijf animatietips van KLIK-oprichter Luuk van Huët. En een hele rits aanbevelingen van regisseur Abel Ferrara, vol seks en nazi’s. De tien beste documentaires over het maken van films. En als je echt tijd over hebt: de honderd (!) beste boeken over de filmwereld.

Het internet blijft ook lekker doorklooien met Covid-19 gerelateerde zaken, zoals een bespreking van de fictieve pandemieën uit de literatuur die de nodige vooruitwijzingen leveren voor het echte werk. De beste filmposters die niet zijn gemanipuleerd om de anderhalve meter afstand te krijgen, maar die daar uit zichzelf al aan voldoen. Een variatie op de Boss Bitch Fight van vorige week; nu met ‘mad scientists’ die elkaar digitaal verrot slaan. Maar de leukste is een inventieve montage van alle leerzame dinngen uit sciencefiction- en horrorfilms.

 

Andere geinige filmpjes zijn THE BIRDS zonder euh…. ’the birds’. Een prachtige Franse stopmotion over een eenzame uil met mooie beelden maar helaas zonder ondertitels. En het debuutfilmpje van John Carpenter, CAPTAIN VOYEUR uit 1969, waarin al een aantal bekende elementen opduiken. Het is interessant te ontdekken waar iets vandaan komt. Bijvoorbeeld hoe Hayao Miyazaki in PONYO een verontschuldiging aan zijn zoon verwerkte. Of welke rechtszaak schuil ging achter de verschillende versies van GHOSTBUSTERS. Waarom zo veel Disney-liedjes nogal ‘gay’ klinken. Wat de achtergrond van MISERY is. In hoeverre scènes over sektes realistisch zijn. En wat Disneyfilms ons vertellen over goede/slechte relaties. We kijken ook naar het werk van een aantal opmerkelijke regisseurs, zoals de Japanse cultfilmer Shinya Tsukamoto. De videoclips van Floria Sigismondi. De Teen Apocalypse Trilogy van Gregg Araki. En AUDITION van Miike Takashi. En de overeenkomsten tussen Paul Thomas Anderson en Quentin Tarantino via een vergelijking van MAGNOLIA en ONCE UPON A TIME IN HOLLYWOOD.

Tja, en na al die terugblikken, wil je ook weten wat de toekomst te bieden heeft. Misschien krijgen we straks een film met Miquela, de eerste volledig-cgi-actrice. Of reizen we naar Jackson Lake Island waar de behoorlijk intacte filmset van BIG FISH staat. Of wordt ooit het door Nick Cave geschreven GLADIATOR-vervolg verfilmd, met Maximus als Jezus-killer. Waarschijnlijk niet, maar gezien de huidige realiteit blijven we graag dromen.

Fijn weekend!

 

Fan van horror, sci-fi en cult?

Neem een abonnement!

Ons magazine bevat nóg meer en staat vol interviews, recensies en achtergronden.
Voor slechts 35 euro valt-ie 6x per jaar op je mat!
Liever digitaal ontvangen? Dat kan ook!