TGIF | December slaat je altijd om de oren met eindejaarslijstjes, en in dit geval zelfs eindedecenniumlijstjes. Ieder jaar vind ik het lastig om een top-zoveel te maken, omdat er gewoonweg te veel uitkomt om bij te houden. Helemaal als je ook nog eens graag films herkijkt (en dan heb ik het nog niet eens over het willen bijspijkeren met klassiekers)!
Net als Barend vorige week in zijn TGIF schreef, heb ik nog niets van THE MANDALORIAN gezien. Maar ook niet van WATCHMEN. Dus over de maskers in beide series kan ik niet meepraten. Mijn superheldenfocus lag de laatste tijd bij een andere comicverfilming: THE BOYS â verrassend vermakelijk, gewelddadig en cynisch-kritisch. Gezien de lompheid van de hele serie verbaasde ik me erover dat de scĂšne waar het allemaal mee begint voor mij zo de plank misslaat; het zal grappig bedoeld zijn dat Hughie achterblijft met de handen van zân vriendin, maar het komt over als lomp-om-het-lomp-zijn en mist wat mij betreft de sterke timing van de rest van de serie. Pilot-issues? Een te duidelijke en irritante trope? Roept u maar. Het tweede seizoen kreeg trouwens al groen licht voordat de eerste aflevering via Amazon te zien was. Bring. It. On. (Lees dat even in Karl Urbans accent). Over accenten en Spice Girls gesproken (zie trailer) â als je âspace ghettoâ in een Amerikaans accent zegt, klinkt het als âspice girlâ in Glaswegian!
De aankondiging van een film geĂŻnspireerd door Hans Rodionoffâs graphic novel Lovecraft (met aan het roer David Benioff & D.B. Weiss) klinkt goed. Zelf lees ik op het moment het fantastische Paper Girls (Tijdreizende pubers! Monsters! Confrontaties met toekomstige versies van jezelf! Kranten!). Ik vroeg me zojuist af hoelang het zou duren voordat die comic verfilmd zou worden. Maar Amazon was er natuurlijk veel eerder bij dan ik. Nou ja, we leven dan ook in een tijd waarin comic book-nerds onze âcultural overlordsâ zijn geworden, aldus dit artikel: ‘This is what nerds are now: a volunteer army of PR freelancers for the biggest media companies in the world, shouting down anybody who refuses to read âBLACK WIDOW EQUALS FEMINISMâ or âBABY GROOT IS AWESOMESAUCEâ off a cue card held by a dancing Spider-Man.’ (#notallnerds)
Deze december is natuurlijk ook STAR WARS-maand, met daarbij de onvermijdelijke betogen over de âjuisteâ volgorde waarin je de films moet kijken. Hoewel vele fans het vast oneens zijn met de schrijver ervan, stelt dit artikel dat THE LAST JEDI STAR WARS niet kapot heeft gemaakt, maar juist heeft gered. Kennelijk ook onvermijdelijk tegenwoordig: aftelvideo’s (het is onderhand nog zeven dagen tot THE RISE OF SKYWALKER). What. The. Fett. En mocht je nog niet genoeg hebben van het sterrenstelsel ver, ver weg: kijk dit potje spreekwoordelijk armpjedrukken tussen de Death Star en Thanos! Bouw je eigen landspeeder! Speel de trench run na met dieren van je dichtsbijzijnde kinderboerderij! Of, dit:
Een duikje in de pijplijn: hier is een overzicht van alle genreshows die worden verwacht bij de nieuwe streamingdienst Quibi, en hier is de trailer voor de TWIN PEAKS-VR game. Brian Tayler, die eerder CRANK regisseerde, staat aan het hoofd van de verfilming van The Illuminatus!, moeder(schip) van allerlei buitennissige en -aardse complottheorieëen. Het is ook nog lang niet gedaan met Stephen King-verfilmingen, met een nieuwe bewerking van The Dark Half in de maak. Wat ook duister belooft te worden: ANTLERS, met een diabolisch monster dat mensen oppeuzelt in een schemerig donker bos, of een oude mijn zonder licht. LEGO-Batman zou jaloers zijn. Ook niet per se vrolijk (maar wel kleurrijk) is de trailer van PROMISING YOUNG WOMAN, waarin Carey Mulligan nogal dubieuze spelletjes speelt met jongemannen.
Tot slot een wat beschouwender alinea, met dit essay over Wim Wenders’ UNTIL THE END OF THE WORLD; dit uitgebreide interview met cinematograaf Christopher Doyle en dit artikel, waarin wordt beweerd dat het moordmysterie KNIVES OUT niet om haat of jaloezie of iets anders negatiefs draait, maar om goedertierenheid. Schijnt. Ik moet je bekennen dat ik het artikel niet heb gelezen, want ik wil de film nog zien zonder dat ik weet wie ât gedaan heeft. Ik denk de butler (lijkt me part of the deal in die branche) â of zit die er niet in? Zou wel een mooie double (of triple) bluff zijn. Dit video-essay gaat over de vele zelfverwijzingen van Quentin Tarantino aan de hand van ONCE UPON A TIME… IN HOLLYWOOD: ‘Tarantino heeft zijn hele carriĂšre gespeeld met cinema, maar nu hij zelf onderdeel van de canon is geworden, speelt hij meer dan ooit met zijn eigen films.’ En hieronder een interessante uiteenzetting over Ari Asters MIDSOMMAR. Zijn er Ă©cht mensen die na het zien van de film met een blij of opgelucht gevoel naar huis gingen!?
Wat mij betreft een van de beste films van 2019, en zeker het herkijken waard â en zo kom ik weer rond. Want waar haal je de tijd vandaan? Films waar zoveel in zit om over na te denken, die visueel zo gedetailleerd zijn, zo goed geacteerd, zo prachtig gefilmd – kijk je toch met liefde opnieuw? Maar ja, dan kan ik natuurlijk wel vergeten om deze hele ranglijst van de afgelopen tien jaar af te vinken. De beste genrefilms van het decennium dan? Wat een lading goeie titels! Misschien moet ik niet alles willen. Ik trek me wel terug met kerstfilms, bijdehandte videoâs en een lading chips. Dan zien we in het nieuwe decennium wel verder.
Fijn weekend!