Frankenstein Stage Production
Frankenstein Stage Production
TGIF
1 mei 2020

Thank God It’s Friday, 1 mei 2020

Frankenstein Stage ProductionTGIF | Het is vandaag de dag van de arbeid. Dat is natuurlijk een beetje bitter nu de coronacrisis omslaat in een economische crisis en veel mensen, ook in de filmindustrie, hun baan kwijtraken. Barend sombert wat in de TGIF van deze week, maar vrolijkt gelukkig snel weer op.

In de VS nadert het aantal werklozen nu het percentage van de Great Depression. Ook in de entertainmentindustrie daar is de wanhoop groot. In Nederland ontbreekt zo’n overzicht nog, maar hoe de toekomst voor filmmakers en -vertoners er uit gaat zien is ook ongewis. De Nederlandse Vereniging van Bioscopen en Filmtheaters (NVBF) heeft al een protocol geschreven over hoe de bioscopen weer open zouden kunnen, maar Den Haag heeft nog geen groen licht gegeven. De filmdistributeurs zelf zijn, blijkens deze video’s, ook nog niet helemaal overtuigd. Pim Hermeling van September Film houdt het optimistisch op ‘We kunnen hier sterker uitkomen dan ooit,’ maar Willem Pruijssers van Dutch FilmWorks gelooft niet in een anderhalvemeter-samenleving voor de bioscoop: ‘Er gaat een verkeerde werking vanuit en lijkt een utopie en onhoudbaar.’

Mij lijkt dat voor de post-covid-19-wereld de strijd tussen VoD en bioscooptheater wel beslecht is. De Academy heeft, na jaren van verzet van prominenten als Steven Spielberg, de regels aangepast zodat ook streamingfilms in aanmerking komen voor een Oscar. NBCUniversal bracht TROLLS WORLD TOUR noodgedwongen op VoD uit, en nu de financiële resultaten positief blijken is CEO Jeff Shell opeens ook om. ‘Zodra de bioscopen weer open gaan, verwachten wij films in beide formats te zullen uitbrengen.’ De Amerikaanse bioscoopketens AMC en Cineworld zijn woedend. Helaas, ik denk eerlijk gezegd dat Catie Keck van Gizmo de spijker op z’n kop slaat: ‘Studios seemed to be waiting to seize on an opportunity to pivot to PVOD to keep up with streaming, theaters be damned. Coronavirus just created the perfect cover.’ En wat er dan nog in de bioscoop draait straks? Ik vrees dat we nog heel veel van dit soort melancholische stukken gaan lezen de komende tijd. 

Maar goed, je kunt gaan somberen – maar je kunt je coronatijd ook doorkomen met leuke dingen. Michael Madson heeft de hele ‘Madson Family’ ingeschakeld. Freddy Krueger is een nieuwe carrière gestart. THE GOONIES kwamen weer even (soort van) bij elkaar. En de (nu werkloze) stuntmannen en -vrouwen maakten een vechtfilmpje dat ze volgens Edgar Wright meteen een Oscar voor Best Picture zou moeten opleveren (of op z’n minst een Oscar-categorie voor stunts):


Als je nu nog moet ontdekken dat CONTAGION de perfecte quarantainefilm is, ben je late to the party, maar er zijn genoeg leuke alternatieven om de tijd te verdrijven. Je kunt bijvoorbeeld de watch list van Guillermo del Toro en zijn collega’s bestuderen, genieten van de video essays van oud SN-redactielid Ronald Simons en zijn collega’s bij Eye of de volle vijf uur uittrekken voor Wim Wenders’ UNTIL THE END OF THE WORLD. Ik heb de film in 1991 in de bioscoop gezien toen hij nog 160 minuten duurde. Hij staat sindsdien op mijn korte lijstje ‘fantastische mislukkingen’, dus ik overweeg het serieus.

Er valt natuurlijk ook weer heel veel terug te kijken deze week. Ga voor SUNSET BLVD. (1950), BONNIE AND CLYDE (1967), Alan Moore’s revival van Marvelman (1982), THE POUGHKEEPSIE TAPES (2007), deze onterecht verwijderde scènes of Benedict Cumberbatch en Johnny Lee Miller op de planken in Frankenstein. Toneelstuk in 2011 gemist? Corona brengt ons #NationalTheatreAtHome! Elk nadeel heb ze voordeel.

Je kunt natuurlijk ook even goed gaan zitten voor deze behind the scenes-documentaire die onze Vlaamse vriend Jonas Govaerts (WELP) maakte over COLOR OUT OF SPACE, de nieuwe Lovecraft-verfilming van Richard Stanley:

Van vooruitblikken word je nog iets vrolijker. Daft Punk gaat de score schrijven voor de nieuwe film van Dario Argento (aan de muziek zal het dus waarschijnlijk niet liggen), HELLRAISER komt naar HBO en Terry Pratchetts DISCWORLD komt ook naar het grote of kleine scherm thuis.

Maar het vrolijkst word ik toch van deze heldinnen. Het zal het isolement wel zijn, of huidhonger. De dochter van een van de vroegste Scream Queens, Fay Wray, doet een boekje open over mama’s scènes met de King. Barbara Crampton vertelt waarom haar rol in FROM BEYOND haar favoriete rol is en haalt herinneringen op aan de onlangs overleden Stuart Gordon. En Toni Colette, nou ja Toni Colette is altijd tof – in welke staat ze zich ook bevindt. Maar mijn star crush was deze week het grootst voor Dolly Parton. Niet alleen omdat ze prachtige nummers schreef en zong, maar ook omdat nu blijkt dat ze in het geheim medeproducent was van BUFFY THE VAMPIRE SLAYER. Ik heb niks met Buffy, zoals mijn SN-collega’s inmiddels wel weten, maar vind het wel een goede actie van The Queen of Nashville.

We zijn deze week begonnen met ons alternatief voor het Eurovision Songfestival, dat dit jaar door het virus niet doorgaat. Er doen 26 landen mee en jij kunt stemmen op het mooiste liedfragment uit een van de door ons voorgeselecteerde genrefilms. Hier kom je meer te weten en door op het plaatje hieronder te klikken kun je je eigen stemkaart downloaden. De inzendingen van Italië, Australië, België, Canada, Denemarken, Fhloston en Frankrijk zijn al bekend. De inzending van de Verenigde Staten is een van de laatste, maar als je die ziet zul je begrijpen waarom ik het jammer vind dat Dolly’s betrokkenheid bij BUFFY niet ook muzikaal was!

Fijn weekend!

Sneurovisie Songfestival stemkaart 2020

Fan van horror, sci-fi en cult?

Neem een abonnement!

Ons magazine bevat nóg meer en staat vol interviews, recensies en achtergronden.
Voor slechts 35 euro valt-ie 6x per jaar op je mat!
Liever digitaal ontvangen? Dat kan ook!