De Servische filmmaker Dusan Makavejev werd na het maken van W.R.: MYSTERIES OF THE ORGANISM (1971) Joegoslavië uitgeschopt. Hij zou er pas weer in 1988 terugkeren. Wat was er zo schandelijk, om niet te zeggen staatsvijandig aan de film? In de Melkweg Cinema kun je op 19 juni zelf op zoek naar het antwoord.
Of het zich laat vinden is een tweede, want W.R. is een typisch product van zijn tijd. Geïnspireerd door de seksuele revolutie; anarchistisch en speels van vorm en inhoud. De pseudo-documentaire film verbindt beelden van seks en erotiek met politieke en ideologische opvattingen. Dat alles vrij associërend op de ideeën van de Oostenrijkse psycho-analyticus Wilhelm Reich (de WR uit de titel). Reich was o.a. de uitvinder van de Orgone Acummulator, een apparaat dat de gebruiker in een alles genezende, orgastische energie zou onderdompelen. Voor de handel in de apparaten belandde Reich uiteindelijk in een Amerikaanse gevangeniscel. Hij stierf er in november 1957, een paar dagen voor zijn voorwaardelijke vrijlating.
Of Reich een ziener was of een krankzinnige doet er voor Makavejev niet zoveel toe. De regisseur gebruikt de psycho-analyticus vooral als springplank voor een duik in de tegencultuur van die tijd. Een performancekunstenaar laat op de straten van New York zijn speelgoedgeweer masturberen. Een kunstenares giet een erectie af in gips. We nemen een kijkje op de redactie van undergroundseksblad Screw. Iemand uit de entourage van Andy Warhol eet een ijsje. Enzovoorts. De afwisseling van gesimuleerde en echte seks leverde de film in de VS een X-rating op. En de maker dus een jarenlange verbanning uit zijn vaderland. Maar W.R. was, in de nadagen van flower power en vrije liefde, óók een commercieel succes.
Belangwekkend historisch document of mondo-achtige circusattractie? Cultkenner Jeffrey Babcock vertelt er in zijn inleiding bij de film ongetwijfeld meer over.
W.R.: MYSTERIES OF THE ORGANISM.
Donderdag 19 juni in
Aanvang: 20.00 uur.
Lijnbaansgracht 234a, Amsterdam
Melkweg Cinema.