iffr
iffr
Nieuws
20 december 2019

Rotterdämmerung 2020

IFFREVENT | Over een maand is het zover. Tijdens het International Film Festival Rotterdam (IFFR) van 22 januari tot en met 2 februari ligt de nadruk op arthouse, maar de avontuurlijke genrefilmliefhebber komt ook aan zijn of haar trekken!

Op woensdag 15 januari is het programma en blokkenschema bekend en online te bekijken op de site van het festival. De officiële kaartverkoop start op vrijdag 17 januari. De 49ste editie van het IFFR vindt plaats van woensdag 22 januari tot en met zondag 2 februari 2020. ‘Twaalf dagen lang is Rotterdam de spannende, mondiale filmhoofdstad met de nieuwste speelfilms, documentaires, korte films, tentoonstellingen, optredens, Masterclasses & Talks,’ aldus het persbericht. Het programma bestaat uit vier delen: Bright Future (met daarin de Tiger Competition), Voices, Deep Focus en Perspectives. Schokkend Nieuws-lezers doen er goed aan vooral het Voices-programma goed in de gaten te houden. Want daar vind je bijvoorbeeld THE LIGHTHOUSE , de nieuwe film van Robert Eggers (THE WITCH)! Robert Pattinson en Willem Dafoe schitteren als vuurtorenwachters in deze negentiende-eeuwse maritieme nachtmerrie. De film gaat officieel pas op 27 februari uit in de bioscopen, dus op het IFFR zie jij hem als een van de eersten.

Ook de droogkomische thriller THE WHISTLERS van de Roemeense regisseur Corneliu Porumboiu gaat later in het jaar in de bioscoop draaien: een Roemeense agent, een fabriekseigenaar die drugs verstopt in matrassen, een femme fatale, een prachtig Spaans eiland en een eeuwenoude fluittaal … De trailer ziet er grappig uit.

Bij het IFFR is het natuurlijk wel altijd even afwachten of de veelbelovende teksten op de website ook waargemaakt worden door de film zélf. Wordt, bijvoorbeeld, ZOMBI CHILD (Bertrand Bonello, 2019) dé verrassing van het jaar of betekent ‘een ambitieuze en conceptuele genrefilm,’ zoals de programmeurs beloven, dat ons een snoozefest van jewelste te wachten staat? Het futuristische AIDOL (Lawrence Lek, 2019) zie er superinteressant uit, maar houden we dat wel 83 minuten vol? En wat heeft in THE TREE HOUSE ‘de reis van een filmmaker naar Mars te maken met de Rục, een geïsoleerde, etnische groep die in bergen en grotten van Vietnam leeft?’ Dat vragen we ons ook af. Of deze ‘originele mengeling van sciencefiction en antropologie’ écht de moeite waard is, ontdek je eigenlijk alleen door er een kaartje voor te kopen. Maar die ontdekkingstocht, ver weg van voorspelbare blockbusters, is natuurlijk ook wat het IFFR zo leuk maakt. We vestigen alvast onze hoop op LOVE’S TWISTING PATH (Nakajima Sadao, 2018).

Wie een beetje minder risico wil lopen op het IFFR zit altijd goed bij het programma-ondereel Voices – Rotterdämmerung. SN-favoriet Miike Takashi keert met FIRST LOVE terug naar het genre dat hem groot maakte: de yakuza-film. Bokser Leo en callgirl Monica raken verwikkeld in een mislukte drugsdeal tussen lokale gangsters en een Chinese triade en dat belooft weer een hoop cool geweld.


En wat dacht je van BOYZ IN THE WOOD (Ninian Doff, 2018)? De jacht is geopend in deze komedie over vier onbenullige jongeren die tijdens een trektocht door de Schotse Hooglanden moeten vrezen voor een hertog met een geweer. The Most Dangerous Game, maar dan in ‘an anarchic cocktail of generational politics, hip-hop loving farmers, bumbling police officers, and hallucinogenic rabbit shites.’

En de WTF-film van dit jaar die je zeker niet mag missen is JESUS SHOWS YOU THE WAY TO THE HIGHWAY (Miguel Llansó, 2019): nu al een wereldwijde festivalhit en op geen enkele manier in een paar woorden samen te vatten. Kijk maar:

De verslaggevers van Schokkend Nieuws zijn, zoals ieder jaar, weer op het IFFR om je dagelijks recensies, interviews en andere leuke artikelen te bezorgen. Hou onze website in de gaten of, beter nog: tot ziens in Rotterdam.

International Film Festival Rotterdam
22 januari t/m 2 februari 2020
Programma en kaarten (vanaf 17 januari)

 

 

 

 

 

 

Fan van horror, sci-fi en cult?

Neem een abonnement!

Ons magazine bevat nóg meer en staat vol interviews, recensies en achtergronden.
Voor slechts 35 euro valt-ie 6x per jaar op je mat!
Liever digitaal ontvangen? Dat kan ook!