We zijn er een beetje laat mee, maar toch nog een eerbewijs aan Gilbert Taylor. De Britse cameraman die de Director of Photography was van STAR WARS en zijn stempel drukte op vele andere films, overleed afgelopen vrijdag op 99-jarige leeftijd.
Taylor kreeg op zijn vijftiende zijn eerste baantje in de Londonse Gainsborough en Elstree studio’s. Hij was onder meer clapper loader voor Alfred Hitchcock’s NUMBER SEVENTEEN (1932). Na de Tweede Wereldoorlog – hij werkte als fotograaf voor de Royal Air Force – kwam zijn carrière pas goed op gang. In 1948 verwierf hij zijn eerste credit als Director of Photography van THE GUINEA PIG. In totaal draaide hij in zijn leven zo’n zeventig films. Ruim veertig jaar na NUMBER SEVENTEEN zou hij trouwens opnieuw werken met Hitchcock. Taylor was de D.O.P. van Hitch’ voorlaatste film FRENZY (1972).
Genreliefhebbers zagen zijn camerawerk in THE OMEN (1976), DRACULA (1979) en FLASH GORDON (1980). En in de eerste STAR WARS-film. dus. Hij was grotendeels verantwoordelijk voor de look van Lucas’ ruimteopera. “I wanted to give it a unique visual style that would distinguish it from other films in the science-fiction genre,” verklaarde hij achteraf. “I wanted STAR WARS to have clarity because I don’t think space is out of focus … I thought the look of the film should be absolutely clean … But George [Lucas] saw it differently … For example, he asked to set up one shot on the robots with a 300mm camera lens and the sand and sky of the Tunisian desert just meshed together. I told him it wouldn’t work, but he said that was the way he wanted to do the entire film, all diffused.” 20th Century Fox gaf Taylor gelijk. Bij de volgende STAR WARS-films was Taylor niet meer betrokken.
Hoewel STAR WARS-fans hem na zijn pensioen in 1994 nog regelmatig om een handtekening bleven vragen, en hij die naar het schijnt ook met plezier gaf, beleefde Taylor zijn finest hour als meester van de zwart-witfilm. Stanley Kubrick’s DR. STRANGELOVE, de Beatles-film A HARD DAYS NIGHT en Roman Polanski’s REPULSION waren totaal andere films geworden zonder zijn unieke camerawerk en belichting.