Welke vijftigplusser van nu zat in de jaren zestig en zeventig niet wekelijks aan het tv-scherm geplakt zodra de dandy-esque John Steed en supercoole Emma Peel zich in avonturen stortten op het snijvlak van James Bond, SF en horror? The Avengers was grappig, vervreemdend en eng tegelijk, smullen dus voor de tiener met een hang naar het macabere.
Was het daarbij gebleven, dan had Clemens al zijn plekje in de hemel verdiend, maar de scenarist/producent was voor nog veel meer opwindends verantwoordelijk. Van de ferm in de Koude Oorlog gewortelde spionageserie Danger Man uit begin jaren zestig tot Highlander: The Series uit de jaren negentig. Horrorfans kunnen terecht bij de door hem bedachte tv-serie Thriller (1973-1976) waarvoor zo’n beetje het hele Britse acteursbestand kwam opdraven, van jonkies als Helen Mirren, Stephen Rea en Bob Hoskins tot veteranen als Diana Dors, Peter Vaughan en Charles Gray.
Clemens’ naam was in de jaren zeventig ook regelmatig op het bioscoopscherm te vinden. Bijvoorbeeeld als scenarist van AND SOON THE DARKNESS (1970), DR. JEKYLL AND SISTER HYDE (1971), CAPTAIN KRONOS, VAMPIRE HUNTER (1974, tevens regie) en THE GOLDEN VOYAGE OF SINBAD (1974). Maar zijn tv-werk zou toch zijn belangrijkste claim to fame blijken.
Wat Clemens’ recept voor succes was? In 2011 zei het Britse tv-icoon er het volgende over: “Hitchcock, zo ongeveer mijn grootste idool, heeft heel veel grimmige films gemaakt, maar er zat ook altijd humor in. Ook in PSYCHO. Dat is erg belangrijk; om je publiek de mogelijkheid tot ontlading te geven. Je kunt ze de stuipen op het lijf jagen, maar op zeker moment moet je ze ook kunnen laten lachen.”