Fans kennen Ip Man (1893-1972) als de Wing-Chun-meester van Bruce Lee. Het is zeker niet de eerste keer dat er een film gewijd wordt aan de martial-arts beroemdheid en dat IP MAN: THE FINAL FIGHT (Splendid, 28 november) de laatste wordt, wagen we, ondanks de titel, ook te betwijfelen. Julius Koetsier is in zijn recensie lovend over het oog voor detail waarmee de filmmakers het Hong Kong van de jaren vijftig reconstrueerden en over de actiescènes: “agressieve balletten”.
Van Hong Kong naar Londen, en van de jaren vijftig naar de verloedering van de moderne stad: in CITADEL (Excesso, 28 november) moet de aan agorafobia lijdende Tommy toezien hoe zijn hoogzwangere vrouw in een vervallen flat wordt vermoord door capuchon-dragend uitschot. De baby overleeft, maar de angstige Tommy staat er nu vrijwel alleen voor. Hij ontdekt bovendien dat de hoodies een heel ander soort kroost zijn. “De realistische wijze waarop Tommy’s angststoornis wordt uitgewerkt, is de kracht van CITADEL,” schreef Erik van ’t Holt in zijn recensie. “Dat is de verdienste van hoofdrolspeler Aneurin Barnard, maar Foy weet overduidelijk ook waar hij ’t over heeft.” Dat laatste bleek onder meer tijdens het interview met regisseur Ciarán Foy dat Schokkend Nieuws in april afnam.
Heel veel aandacht besteedde Schokkend Nieuws al aan FRANKENSTEIN’S ARMY (Splendid, 28/11). Karel Roden is erg vermakelijk als nazaat van Victor Frankenstein, maar het zijn vooral zijn creaties die de show stelen, de Nazi-zombots. Ons eerste interview met regisseur Richard Raaphorst verscheen al in februari 2012, maar alles over zijn nieuwe plannen lees je in dit lange twee-delige interview.