Nightmares Dreamscapes
Nightmares Dreamscapes
6 augustus 2017

De ongeziene King – deel 2

Nightmares DreamscapesDIEPTEPUNT | Elke nieuwe King-roman is een mogelijk nieuwe King-film. Toch blijven ook veel films ergens tussen idee, uitwerking en productie steken. SN telt af van elf naar één: de interessantste King-projecten die nooit uit development hell wisten te ontsnappen.

5 THE MACHINES

05 The Machines

Stephen King heeft in zijn lange carrière meermaals geschreven over zijn fascinatie voor tot leven gekomen machines die het opnemen tegen de mens. Begin jaren tachtig wilde producer Milton Subotsky (TALES FROM THE CRYPT) een episodefilm rond dat thema maken. Hij kocht daarvoor drie verhalen die verschenen waren in Night Shift (1978): Lawnmower Man, The Mangler en Trucks. Het plan was om een film te maken waarin de machines echt de hoofdrol zouden spelen, met slechts vijf minuten dialoog. MGM zou de prent financieren, maar zag uiteindelijk geen heil in het project. Subotsky probeerde de rechten op de drie verhalen te verpatsen aan Dino De Laurentiis, maar de gierige Italiaan kocht uiteindelijk alleen de rechten op Trucks, wat resulteerde in Kings regiedebuut MAXIMUM OVERDRIVE (1986).

Subotsky had overigens nog de rechten op drie andere verhalen, allemaal rond het thema wraak: Quitters, Inc., The Ledge en Sometimes They Come Back. Dino De Laurentiis zou de eerste twee verhalen opnemen in CAT’S EYE (Lewis Teague, 1985) en het laatste verhaal uitrekken tot een langspeelfilm (Tom McLoughlin, 1991).

4 THE SHOTGUNNERS (1985)

04 Shotgunners

Een verlaten stadje ergens in Amerika en een optocht aan zwarte Cadillacs met daarin mannen met geweren – geesten, zo lijkt het, die wraak komen nemen voor een onrecht dat hen lang geleden is aangedaan. Dat is het begin van een haast mythisch scenario dat Stephen King begin jaren tachtig geschreven moet hebben, maar door het gitzwarte en gewelddadige karakter niet verkocht kreeg. Tot hij Sam Peckinpah ontmoette. De regisseur van onder meer STRAW DOGS (1971) zag wel graten in het script en stuurde aan op een tweede versie. Die kreeg de door drank en drugs opgeleefde Bloody Sam echter niet meer te lezen. Toen hij eind 1984 vanuit Mexico terugkeerde naar Amerika, kreeg hij een hartaanval en stierf op 59-jarige leeftijd in een ziekenhuis in Californië.

Samen met Peckinpah stierven ook de plannen om THE SHOTGUNNERS alsnog van de grond te krijgen. King gebruikte het scenario wel als basis voor de Richard Bachman-roman The Regulators (1999).

3 DAYLIGHT DEAD (1978) / THE STEPHEN KING PLAYHOUSE

03 Daylight Dead

Stephen King als de Alfred Hitchcock of Rod Serling van zijn tijd: het idee van een door hem geschreven en geproduceerde televisieserie is zo gek nog niet… en natuurlijk niet nieuw. Al in 1978 kwamen 20th Century Fox en NBC met de vraag en King stemde in voor DAYLIGHT DEAD. Voor de eerste afleveringen zou hij meteen putten uit zijn bundel Night Shift met de verhalen I Know What You Need, Battleground en Strawberry Spring. Maar het scenario van dit laatste verhaal zadelde NBC meteen met een probleem op: het was te bloederig, te expliciet. De zenderbazen probeerden King ervan te overtuigen om de modus operandi van de seriemoordenaar te veranderen van een mes naar een touw. Dat zinde King niet en het programma verdween in de koelkast. Battleground zou uiteindelijk in 2006 opgenomen worden als openingsverhaal voor de anthologie NIGHTMARES & DREAMSCAPES: FROM THE STORIES OF STEPHEN KING (zie SN#75) – naar een scenario van Richard Christian Matheson.

In de jaren negentig was het concurrerende tv-zender CBS die King als host voor de horrorshow THE STEPHEN KING PLAYHOUSE vroeg. King mocht zestien verhalen kiezen, de scenario’s schrijven en de show presenteren. An offer you can’t refuse? Niet voor King, die aangaf op dat moment niet over zoveel tijd te beschikken. Een carrière als tv-host zat er voor King, die zichzelf nochtans omschrijft als ‘a frustrated actor’ niet in, maar hij zou natuurlijk wel in diverse films cameo’s krijgen. Toch nog een beetje Hitchcock achterna dus.

2 THE TALISMAN (1985)

02 The Talisman

Dat producent Steven Spielberg in 1982 als schaduwregisseur van Tobe Hooper fungeerde tijdens de opnames van POLTERGEIST is inmiddels bevestigd. Minder bekend is dat Spielberg oorspronkelijk aan Stephen King had gevraagd om het scenario te schrijven, wat voor King meteen het eerste scenario zou zijn dat hij niet op een van zijn eigen boeken zou baseren. Spielberg en King kwamen niet tot een akkoord, maar het gevolg was wel dat ze twee jaar later graag wilden samenwerken om The Talisman te verfilmen. Dat het hen menens was, bewezen de paperbackedities van de roman uit 1985, waar de film al trots werd aangekondigd: ‘Soon to be a major Motion Picture’.

Meer dan dertig jaar later is het op die film nog altijd wachten. Spielberg nam de rechten mee naar DreamWorks en verschillende regisseurs werden aan het project gelinkt, onder wie Frank Marshall, Vadim Perelman, Edward Zwick en Mick Garris, die er een tv-serie voor ABC van wilde maken. Het bleven geruchten, net als mogelijke hoofdrolspelers Will Smith en Michael J. Fox. Hun namen bewijzen hoe lang er al aan een verfilming gewerkt wordt. Wie weet opent THE DARK TOWER deuren voor The Talisman?

1 GEORGE A. ROMERO’S THE STAND (1984)

01 The Stand

Helaas zal George A. Romero geen King-film meer maken. Hij overleed midden juli. Stephen King, via zijn Twitter-account: ‘Sad to hear my favorite collaborator – and good old friend – George Romero has died. George, there will never be another like you.’

Romero was misschien wel de regisseur met de meest ongerealiseerde King-plannen op zijn naam. In 2000 schreef hij nog een scenario voor The Girl Who Loved Tom Gordon, maar wat een slechte timing: net toen brak de staking in Hollywood los. De regisseur probeerde in de jaren tachtig ook tevergeefs projecten rond te krijgen voor THE LONG WALK, PET SEMATARY, IT en THE TOMMYKNOCKERS, waarover hij uitgebreid vertelt in het interview dat Bart van der Put en Phil van Tongeren in 1994 tijdens het Festival van de Fantastische Film, Science Fiction & Thriller van Brussel met hem hadden. Hij sloeg uiteindelijk zijn slag met THE DARK HALF (1993) – al ging ook dat met de nodige problemen gepaard: de film bleef maanden op de planken liggen door financiële problemen van productiemaatschappij Orion.

Maar King en Romero kenden elkaar al sinds de late jaren zeventig. Warner Bros. wou Romero als regisseur van Salem’s Lot, maar dat boek vond hij niet zo interessant. Romero had zijn zinnen gezet op The Stand en vroeg King om een scenario te schrijven. Zo geschiedde. King hakte zijn magnum opus in twee delen en ging aan de slag. Om hun kredietwaardigheid op de krikken, maakten Romero en King eerst CREEPSHOW (1982). Het idee was dat als die film aansloeg, het geld voor The Stand wel zou binnenstromen. Helaas: CREEPSHOW was geen commercieel succes. Toen Romero midden jaren tachtig zijn productiehuis Laurel verliet, verloor hij ook de rechten op de film. Zijn voormalige zakenpartner Richard Rubenstein zou Kings scenario later hergebruiken voor de tv-serie van Mick Garris uit 1993. Maar wat hadden we graag Romero’s duistere blik op de Apocalyps gezien!

Voor dit artikel werd gebruik gemaakt van volgende bronnen:

The Complete Stephen King Encyclopedia (Stephen Spignesi, 1991)
Stephen King From A to Z (George Beahm, 1998)
The Essential Stephen King (Stephen Spignesi, 2001)
The Lost Work of Stephen King (Stephen Spignesi, 1998)
The Films of Stephen King (Michael R. Collings, 1986)
Stephen King at the Movies (Jessie Horsting, 1986)
The Films of Stephen King (Ann Lloyd, 1993)
Creepshows (Stephen Jones, 2002)
Hollywood’s Stephen King (Tony Magistrale, 2003)

Wil je meer over Stephen King lezen? Koop dan gauw onze extra dikke Stephen King-special!

Fan van horror, sci-fi en cult?

Neem een abonnement!

Ons magazine bevat nóg meer en staat vol interviews, recensies en achtergronden.
Voor slechts 35 euro valt-ie 6x per jaar op je mat!
Liever digitaal ontvangen? Dat kan ook!